کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

پایان بارزانی ؛ آغاز تعامل اربیل - بغداد

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به نامه کناره گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق گفت:آقای بارزانی که همه پرسی استقلال کردستان را برگزار کرد ولی در رسیدن به اهدافش ناکام ماند اکنون احساس می کند عمر سیاسی اش پایان یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۸۲۷۴
پایان بارزانی ؛ آغاز تعامل اربیل - بغداد

دکتر حسن هانی زاده در گفتگو با جام جم آنلاین درباره تاثیر کناره گیری بارزانی از قدرت در روابط اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق اظهار داشت: دوره ریاست بارزانی در اقلیم کردستان در سال 2015 پایان یافته است و اکنون با توجه به فشارهایی که از داخل اقلیم بر وی وارد می شود و نیز فشارهای بین المللی و منطقه ای صلاح را در کناره گیری دید،البته این امر راه میانبر برای گشایش بن بست فعلی روابط اربیل-بغداد است.

وی افزود:بارزانی یک سری خیالپردازیهای دور از واقعیت در باره همه پرسی در ذهن خود می پروراند ولی با مخالفتهای بین المللی و منطقه ای مواجه شد و در نتیجه اقلیم کردستان از هر سو در محاصره قرار گرفت.

وی گفت:تصمیم بارزانی برای کناره گیری از ریاست اقلیم به مصلحت کردها است و به گونه ای هدایت خواهد شد که باعث همگرایی کردستان با دولت مرکزی عراق و در نتیجه رهایی از محاصره اقتصادی شود.

این کارشناس سیاست خارجی یاد آور شد:موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عدم درگیری نیروهای پیشمرگه با نیروهای دولتی عراق در کرکوک است که این مساله هم یک امر منطقی در راستای تعامل و همگرایی اربیل-بغداد بود.

وی همچنین درباره ثروت اندوزی بارزانی که برخی منابع کردی میزان آن را بالغ بر 55 میلیارد دلار اعلام کرده اند اظهار داشت:آقای بارزانی از سال 2003 نفت کرکوک را به کشورهای خارجی می فروشد و درآمد روزانه 900 هزار بشکه نفت را به جای اینکه صرف رفاه مردم کرد بکند به حسابهای شخصی خود و فرزندانش واریز می کرد.

دکتر هانی زاده تاکید کرد:ملا مصطفی پدر مسعود بارزانی و حتی خود او دهها سال با رژیمهای دیکتاتور عراق مبارزه کردند ولی وقتی مسعود به قدرت رسید گذشته اش را فراموش کرد و با درآمد نفت عراق برای خود و خانواده اش در اروپا و آمریکا املاک فراوانی خرید و باعث شد فساد و رانت خواری در اقلیم کردستان رواج یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها