سیدمحسن علوی نژاد، در دومین روز همایش علمی و پژوهشی چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران با تاکید بر اینکه ما می توانیم دیوارها و محیط‌های مناسبی را برای خلق اثر هنری شکل دهیم، گفت: هنر نقاشی دیواری یک هنر جمعی است که باید به آن توجه شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۰۴۵
نقاشی دیواری یک هنر جمعی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهرداری تهران سید محسن علوی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه فعالیت پژوهش خود را از سال 72 در حوزه نقاشی دیواری آغاز کرده ام، اظهار داشت: امیدوارم در سال های آینده بتوانیم مسیر درستی را در حوزه نقاشی دیواری طی کنیم.

او با بیان اینکه معتقدم دستاوردهای دیوار نگاری شهری امروز مبتنی بر یک محوریت شخصی است، افزود: تصور می کنم که این اقدامات با معنا و مفهوم کلی محیط در تناقض است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: به صورت کلی وضعیت هنر دیوار نگاری در دو دهه اخیر به صورت چشم گیری با تکنیک های اجرایی بسیار تغییر یافته اما از نظر کیفیت اجرایی با توجه به تمام رویکردها و اتفاقات، وضعیت تصویری و بصری شهر نگران کننده است.

علوی نژاد با تاکید بر اینکه این خطر را به صورت جدی متوجه می شویم، گفت: یکی از عوامل مهم این امر مدیریت شخصی محوری است که در راستای برنامه های سازمان زیباسازی قرار دارد.

او با بیان اینکه برنامه های ارائه شده با شخصی محوری در تقابل قرار دارد، تصریح کرد:محوریت محیط به لحاظ ساختمانی باید در یک مسیر قرار داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه در کلاس های آموزشی باید وجه تمایز نقاشی و نقاشی دیواری را برای هنرجو تدریس کنیم، یادآور شد: نقش محیط در مواجه با نقاشی دیواری بسیار اهمیت دارد.

علوی نژاد ادامه داد: شرایط و ویژگی های بسیار پیچیده ای در محیط قرار دارد که برای طراحی باید آن را مورد استفاده قرار دهیم چراکه بسیاری از آسیب هایی که در محیط با آن مواجه می شویم به دلیل عدم توجه به ساختارها است.

او با اشاره به فرهنگ نامه و دانش نامه های هنری کشور افزود: امروزه حتی فرهنگ های لغت ما در تعریف نقاشی های دیواری و دیوار نگاری هم مشکل دار هستند به گونه ای که با وجود همه مقاله های ارائه شده هنوز مشکلات این امر برطرف نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه دیوار نگاری در فرهنگ ما تنها یک مصداق است، تاکید کرد: اگرچه در فرهنگ به خوبی به موضوع محیط توجه شده اما امروزه شاهدیم که هنر نقاشی دیواری بر خلاف نقاشی است که در وابستگی با محیط شکل می گیرد.

به گفته او زمانی که به تعریف محیط و فضا توجه کنیم متوجه می شویم که فضا کلیتی است از عناصر جز که در یک چیدمان کیفیتی را بیان می کند، این کیفیت می تواند آثار مطلوب و نامطلوب و همچنین احساس زیبایی و زشتی را با خود به همراه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه شهرهای ما به شدت از نظر دست آوردهای شهری با مشکل رو به رو هستند، تصریح کرد: در دهه های اخیر تعریف در فضا شکل نگرفته در حالی که فضای مطلوب فضایی است که عناصر جزء و کل در یک هدفمندی قرار گیرند.

علوی نژاد ادامه داد: باید هدف مشترکی را در یک فضا استنباط کنیم تا با این امر بتوانیم زیبایی محیط را به مخاطب نشان دهیم.

او با اشاره به اینکه در تخت جمشید به وضوح مشاهده می کنیم که عناصر کل و جزء در کنار یکدیگر با هماهنگی و بستر قرار گرفته اند، افزود: بدون شک نمی توانیم دیوار نگاری را از معماری و فضا جدا کنیم چراکه هر دو در کلیاتی هدفمند قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر اینکه معتقدم نقاشی دیواری هدفمند با مفهوم یک وحدت تجسمی مغایرت پیدا کرده است، گفت: هنرهای شهری و دست آوردهای شهری باید به گونه ای باشد که بخواهیم آن را به صورت جداگانه تعریف کنیم چراکه در غیر این صورت نمی توانیم یک فضای هدفمند داشته باشیم.

به گفته علوی نژاد آثاری که امروزه برای شهر ارائه می شود در مسیر دیگری قرار گرفته و هدفمند نیست چراکه معماری به عنوان یکی از مهمترین بسترهای هنرهای شهری از هنرهای تجسمی جدا شده چراکه سالهاست که بین نقاشان و معماران جدایی افتاده است.

او اضافه کرد: بسیاری از آثار دیوار نگاری شهری در چرخه نامناسب معماری شکل گرفته در حالی که محیط یکی از مهمترین مولفه هایی است که نقاشی دیواری را از نقاشی متمایز می کند،مهمترین مولفه در شکل گیری محیط هدفمندسازی آن محیط است به همین منظور نمی توانیم به زیبایی دست پیدا کنیم مگر اینکه به هدفمندسازی محیط توجه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها