کارشناسان نظامی بر این باورند که مقابله با پهپادهای دشمن، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اقدامات پدافندی در درگیری‌ها و مخاصمه‌های دو طرفه به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۱۱
سلاح‌هایی برای شکار پهپاد دشمن +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، سامانه‌های پهپادی با پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های نظامی و دفاعی از جایگاه ویژه‌ای در منازعات و درگیری‌ها برخوردار شدند.

بر همین اساس، کارشناسان نظامی بر این باورند که مقابله با پهپادهای دشمن، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اقدامات پدافندی در درگیری‌ها و مخاصمه‌های دو طرفه به حساب می‌آید.

بر اساس تقسیم وظایف صورت گرفته در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت اصلی مقابله با پهپادهای شناسایی، جاسوسی و جنگی، بر عهده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش است اما این تقسیم وظیفه بدین معنا نیست که سایر نیروها، خود رادر موضوع «مبارزه با پهپادهای دشمن» دخیل ندانند.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از جمله نیروهایی است که با سلاح‌هایی که می‌سازد، از توانمندی «انهدام» و «ایجاد اخلال» انواع پهپادها برخوردار شده است.

اخلالگر ضد پهپاد

سامانه «اخلالگر ضد پهپاد» نیروی زمینی ارتش یکی از دستاوردهای این نیرو در حوزه مقابله با سامانه‌های پهپادی در مسافت‌های دور و نزدیک است که در جریان رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) 4 در آذر سال 95 برگزار شد، رونمایی و مورد تست عملیاتی قرار گرفت.

این سامانه که توانایی لازم را جهت شناسایی پهپادها و هلی‌شات‌های متخاصم دارد، قادر است هواگردهای سبک متجاوز را تا شعاع سه کیلومتری شناسایی کند و برخی از انواع آن را مورد انهدام قرار دهد و برخی دیگر را که به لحاظ نوع کارکرد متفاوت هستند، هدایت کرده و بر روی زمین بنشاند.

امیر «سید مسعود زواره‌ای» رییس سازمان جهادخودکفایی نزاجا با اشاره به قابلیت‌های این سامانه گفته است «جَمر اخلالگر ضد پهپاد به صورت منظومه‌ای و شبکه‌ای از کمترین شعاع عملیاتی تا بیشترین فواصل کار خود را انجام می‌دهند.»

این سامانه قادر است در هدایت هلی‌شات‌ها، اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند.

«وزن پایین و نسبتا سبک» و «قابلیت حمل آسان توسط کاربر»، از دیگر مزایا و قابلیت‌های این سامانه در صحنه منازعه و درگیری است.

سامانه «اخلالگر ضد پهپاد» به محض مشاهده و رویت پهپادها، با اجرای عملیات «جَمینگ»، ارتباط پهپاد را با مراکز فرماندهی مختل کرده و باعث انحراف در مسیر پروازی آن می شود.

حیدر

وزن این سلاح بدون خشاب و متعلقات «11 و نیم» کیلوگرم است و با کلیه متعلقات به 17 و نیم کیلوگرم می‌رسد. طول لوله اسلحه «حیدر»، 81 سانتی متر و 28 میلیمتر، طول بدنه آن 33 سانتیمتر و 6 میلیمتر و طول نهایی سلاح با متعلقات 134 سانتیمتر و 86 میلیمتر است.

در این سلاح از مهمات مخصوص «رسام» و «دودانگیز 12.7 میلیمتری» استفاده شده است. سرعت ابتدایی شلیک گلوله در اسلحه حیدر «یک هزار و 734» متر بر ثانیه، عمر لوله 5 هزار گلوله، برد مفید «یک هزار و 600» متر، برد موثر «2 هزار» متر است.

«حیدر» با دارا بودن حداکثر بُرد 3 کیلومتر، برای انواع پهپادها، بالگردها، سنگرهای بتنی، خودروهای تاکتیکی و تانک‌ها، تهدیدی موثر به حساب می‌آید.

نقطه تمایز «حیدر» با دیگر سلاح‌های کالیبر بالا در نیمه اتوماتیک بودن آن است که با توجه به خشاب 4 گلوله‌ای که دارد بعد از هر شلیک، به طور خودکار مسلح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها