آخوندی در واکنش به بخشنامه بانک مرکزی خواستار شد:

توقف افزایش سود تسهیلات متمم مسکن مهر

در حالی که مسئولان دولتی از رئیس‌جمهور تا وزیر راه و شهرسازی قبل از انتخابات، وعده تکمیل و تحویل مسکن مهر را تا پایان دولت یازدهم می‌دادند، اما اکنون قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر اعلام می‌کند تا پایان امسال هم مسکن مهر تمام نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۶۲
مسکن مهر در بن‌بست

دیروز همچنین نامه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر خطاب به مدیران این وزارتخانه منتشر شد که در آن از عملکرد ضعیف عملیات نازک‌کاری واحدهای مسکن مهر در شش ماه نخست سال‌جاری، انتقاد شده است.

این مقام وزارت راه، ضمن آن‌که خواستار خارج کردن طرح‌های بدون متقاضی و واحدهای با پیشرفت کمتر از 30 درصد از طرح مسکن مهر شده است، گفته که بجز مدیریت اتمام طرح‌های بلامعارض مسکن مهر، در خصوص پروژه‌های دارای معارض هیچ‌گونه تکلیفی نداشته و پاسخگو نیست.

بازخوانی وعده‌ها

به گزارش جام‌جم، حسن روحانی رئیس‌جمهور در سال 92 بارها بر تکمیل مسکن مهر تأکید کرد و با وجود انتقادهایی که به این طرح داشت قول تکمیل این طرح را داد.

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، روحانی دوباره به وعده‌های تکمیل مسکن مهر پرداخت و گفت: تا پایان دولت فعلی مسکن مهر به پایان می‌رسد. این وعده در زمانی داده شد که 270 هزار واحد مسکن مهر هنوز آماده نشده بود و همچنین امکان اسکان در 400 هزار واحد تکمیل شده این طرح به دلیل نبود امکانات زیربنایی وجود نداشت.

همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در 23 مرداد 1392 و در جلسه گرفتن رأی اعتماد مجلس ضمن انتقاد از وضعیت خدمات زیربنایی و روبنایی طرح مسکن مهر و همچنین سطح مداخله دولت در این طرح گفت: شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مساله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد.

اما آخوندی بعد از این‌که رأی اعتماد خود را در دولت یازدهم دریافت کرد منتقد صریح مسکن مهر شد و این پروژه را مزخرف نامید. وی در جلسه رأی اعتماد خود در سال جاری برای دولت دوازدهم بیان کرد: معتقدم پروژه مسکن مهر دیگر نباید ادامه داشته باشد.

دستگاه‌های مقصر در نیمه‌کاره ماندن مسکن مهر

احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درباره زمان پایان طرح مسکن مهر به جام‌جم گفت: کارهای زیرساختی که وزارت راه و شهرسازی بر عهده داشت تقریبا تمام‌شده و اکنون دستگاه‌های دیگر باید برای پایان دادن به این طرح گام بردارند.

وی با تاکید بر این‌که برای پایان دادن و تسریع در ساخت مسکن مهر نامه‌ای به بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی ارسال شده، تصریح کرد: نامه‌ای به شرکت‌های عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن و... ارسال شد تا هرکدام سهم خودشان را در طرح‌های زیر 30 درصد انجام دهند تا وزارت راه و شهرسازی به صورت متمرکز برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره وارد عمل شود.

اصغری‌مهرآبادی با بیان این‌که برخی واحدهای مسکن مهر همچنان متقاضی ندارند، افزود: برای فروش این واحدها دو مصوبه از دولت گرفتیم که در ابتدا محدودیت‌هایی مانند خانه نداشتن یا دریافت‌کننده مسکن مهر در شهر دیگر را برداشتیم اما باز هم از آن استقبال نشد. در مصوبه بعدی نیز قصد داشتیم به برخی پیمانکاران و سازندگان و شرکت‌های طرف قرارداد به عنوان بدهی پرداخت کنیم که از این موضوع هم استقبال نشد و تصمیم گرفتیم شرکت‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این واحدها وارد عمل شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که سرنوشت مسکن مهر پردیس چه شد و چه زمانی به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: از 82 هزار واحد مسکن مهر پردیس حدود 56 هزار واحد به اتمام رسیده اما مساله ما در این شهر و برخی شهرهای دیگر این است که فاقد خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز هستند.

امسال هم مسکن مهر به پایان نمی‌رسد

اصغری‌مهرآبادی تاکید کرد: دو میلیون واحد مسکن مهر تمام‌شده اما تعداد 250 هزار واحد به دلیل نبود خدمات زیربنایی خالی است و باید دستگاه‌های دیگر به کمک وزارت راه و شهرسازی بیایند تا هرچه زودتر این پروژه به پایان برسد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به این‌که کارگروهی در ریاست جمهوری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده تا وظیفه هر دستگاه در طرح مسکن مهر مشخص شود‌ تصریح کرد: هزینه نگهداری واحدهای نیمه‌کاره بسیار بالاست و ما در هر روز با چند استان مختلف در مورد روند پیشرفت پروژه گزارش می‌گیریم تا ان‌شاءالله زمان پایان آن را اعلام کنیم. به نظر می‌رسد تا پایان سال نه مسکن مهر پردیس به پایان برسد و نه بخش‌های دیگر.

برای یک طرح ملی همه اجماع داشته باشند

حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره عملکرد دولت در طرح مسکن مهر به خبرنگار ما گفت: تعهدات وزارت راه و شهرسازی تا حد زیادی انجام شده اما برای انجام پروژه‌های بزرگی مانند مسکن مهر باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اجماع داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی تا روزی که واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل نشده، مسئولیت دارد و باید پیگیر انجام اقدامات زیربنایی و روبنایی باشد.

بنایی با اشاره به این‌که دستگاه‌های زیادی برای به پایان رساندن مسکن مهر دخیل هستند، تصریح کرد: وزارت نفت برای تکمیل شبکه گازرسانی، آب و فاضلاب برای تأمین و تکمیل پروژه‌های مربوط، وزارت بهداشت و درمان برای ساخت درمانگاه و مراکز درمانی، وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس و دستگاه‌های دیگر برای ساخت کلانتری برای تأمین امنیت منطقه، ساخت مسجد و مراکز مذهبی مسئولیت دارند که باید انجام شود اما کوتاهی‌هایی را شاهد هستیم و به نظر می‌رسد هماهنگی لازم وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور دستور دهد و خودشان این موضوع را پیگیری کنند حتما به نتیجه خواهد رسید در غیر این صورت معلوم نیست این پروژه چه زمانی به پایان می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها