در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

بیوسنتز مخدر نا آشنا

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص ماده مخدر صنعتی جدید "بیوسنتزی" گفت: حدود 700 نوع مواد جدید که به عنوان مواد صناعی محرک و روان گردان در دنیا شناسایی شده است. لذا خوشبختانه در کشور ما حضور و نمود این مواد شیمیایی جدید در حال حاضر بسیار بسیار کم رنگ است. این در حالی است که کنترل های جدی در مورد پیش سازه ها این گونه مواد مخدر وجود دارد. چون عمدتاً پیش سازه ها، کاربردهای چندگانه دارد که در صنایع دارویی و کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۴۹
بیوسنتز مخدر نا آشنا

پرویز افشار معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگو ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، اظهار داشت: در دهکده جهانی بعضی از افراد مبادرت به ورود پاره ای از مواد مخدر که در بعضی از کشورها ساخته شده، می کنند. از سوی دیگر، تعدادی از انواع جدید این مواد به همراه مسافر جهت استفاده شخصی وارد کشور می شود. من یقین دارم از این گونه مواد که از طریق پرواز و یا گمرکات وارد می شوند. در حال حاضر ما گزارشاتی در مورد مواد جدید در سطح تجاری و صنعتی که به میزان بسیار زیاد و قابل توجه باشد. نداریم و صرفاً برای اطلاع عموم، اطلاع رسانی می کنیم.

وی در ادامه در خصوص این مواد جدید مثل تریاک، هرویین و شیشه برای مردم شناخته شده نیست. گفت: موادهای دیگری به عنوان قرص و یا اسپری و یا حتی به شکل دارو موجود است. این در حالی است که بدون تجویز پزشک و یا حتی نسخه، در اختیار مصرف کننده، قرار می گیرد. اطلاع داشته باشید، برای مصرف هر گونه مواد و دارو باید به پزشک متخصص مراجعه و با وی مشورت کرد.

وی درباره اعتقاد برخی جوانان مبنی بر اینکه ماده مخدر گل اعتیاد آور نیست. گفت: این یک اعتقاد و باور بسیار غلط است. معمولاً همه آنهای که به دنبال سوداگری، تبلیغ و فروش مواد مخدر در فضای مجازی می باشند، جهت فروش بذر شاهدانه و گل در این فضای ها، تبلیغات می کنند. اتفاقاً گل سر شاخه گیاه شاهدانه می باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که میزان اعتیاد به این مواد مخدر بین 4 تا 8 برابر نسبت به ماری جوانا یا علف معمولی است. اگر چه ماری جوانا و گل از ترکیبات گیاه شاهدانه برگرفته است. متاسفانه می توان گفت که این ماده اعتیاد شدید و جرم بالا نداشته اما وابستگی، تخریب مغز و اعتیاد روانی بسیار زیاد دارد. افراد هم فکر نکنند، این ماده نسبت به مواد مخدر موجود اعتیاد کم تری دارد.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگو ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص میزان اعتیاد به مواد مخدر گل گفت: این گونه مواد مخدر، خطراتی برای افراد جامعه بشری ایجاد کرده اند، و در آینده هم ایجاد خواهند کرد. تعدادی از کشور های دنیا هم مثل بخشی از ایالات متحده آمریکا و بخشی از کشورهای اروپای مثل هلند که در یک مقطعی، نسبت به ماری جوانا و ترکیباتش سخت گیری کردند. به این نتیجه هم رسیده اند که اگر جلوگیری کنند، میزان اعتیاد در جامعه شان بالا می رود.

وی در ادامه در خصوص طبقه بندی مواد مخدر، اظهار داشت: طبق بررسی ها و مطالعاتی که انجام شده، متاسفانه مقام اول مواد مخدر در کشور ما را تریاک و مشتقات آن دارا است. این در حالی است که میزان مصرف گل در سال 1390 دومین ماده مصرفی شایع در کشور ما، بعد از شیشه بود. شیشه مقام خودش را از دست داده و به مقام سوم و یا چهارم هم رسیده است. با افزایش قیمت و کنترل ها صورت گرفته در مورد پیش سازه های مواد مخدر شیشه، افراد به سمت موادی همچون ماری جوانا و گل سوق داده شده اند.

افشار در ادامه از میزان گرایش و تنوع مواد مخدر صنعتی در مدارس و دانشگاه ها، گفت: در بررسی های انجام شده که سازمان ستاد مواد مخدر داشته است. در مدارس خیلی شایع نیست و آنچه در میان دانشجوها شایع است، مصرف مواد مخدر گل می باشد.

وی در ادامه در رابطه با میزان اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در بین دختران، گفت: میزان سرانه اعتیاد در کشورمان خیلی خیلی پایین تر می باشد. در سال 1380 از مجموع افراد معتاد در کشور ما، 5 درصد زن بودند. ولی در سال 1390 به 10 درصد افزایش داشته، و تا به امروز هم بیشتر شده است. چه از لحاظ کسانی که معتاد هستند و یا کسانی که مواد را تازه شروع کردند.

افشار در مورد سن اعتیاد پایین آمده است. اظهار داشت: بر اساس طرح ارزیابی و سوء مصرف مواد که در سال 1394 انجام شده، تا اوایل سال 1396 گزارش تقدیم شده است، که سن اعتیاد به صورت میانگین تغییرات زیادی نکرده است. کماکان سن اعتیاد بین 21 تا 23 می باشد. اما در سنین پایین تر تعداد محدودی افراد داریم، که تجربه اول شان در سنین پایین تر می باشد. تمام تلاش ما این است که در مدارس، خانواده و محله با آگاهی، اطلاع رسانی و با برنامه آموزشی افراد را به این سوء ببریم که تجربه اول را هم نداشته باشند. یک کار خیلی مهم از سال گذشته صورت گرفته که امسال هم خیلی پررنگ تر شده است و آن همکاری نیروی انتظامی است. پلیس نهایت همکاری را با سازمان ستاد مواد مخدر کرده است. با توجه به این که تهیه مواد مخدر خیلی هم سخت نیست با همکاری پلیس در فضای اطراف مدارس و دانشگاه و محیط جمعی، در فاز اول 250 متری و در فاز دوم 500 متری، دسترسی به مواد چه خرید، فروش و مصرف به حداقل رسیده است.

نعمت الله سوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها