چالش های مسکن مهر مازندران در گفت و‌گو با مسئولان استانی:

تقصیر دولت قبل است!

با وجود سکونت شمار زیادی از شهروندان در مسکن مهر مازندران، این مسکن‌ها با مشکلات متعددی درساخت مواجه بوده و ساکنان آن را کلافه کرده است به طوری که برخی مقامات محلی مازندران خواهان دادگاهی کردن برخی پیمانکاران این مسکن‌ها شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۷۸
تقصیر دولت قبل است!

به گزارش جام‌جم، اجرای مسکن مهر در مازندران مانند برخی دیگر از نقاط کشور به دلیل نبود نظارت کافی، موجب دغدغه و تشویش بسیاری از شهروندان استان شده و ساکنان و اهالی این منازل را با مشکلات عدیده زیرساختی و زیست‌محیطی مواجه کرده است.

به عنوان مثال، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب بهداشتی مجتمع‌های مسکونی، مسکن مهر را دچار مشکل کرده است.

متاسفانه بیشتر پیمانکاران مسکن مهر، خود را متعهد به رعایت الزامات مهندسی و زیرساختی چون انجام آزمایش‌های فنی و مکانیک خاک ندانسته و در نتیجه طرح‌های مورد نظر در اراضی‌ای که ظرفیت پذیرش مجتمع‌های مسکونی متعدد و فشرده را ندارند، اجرا شده و می‌شود.

بر این اساس شهرستان قائمشهر با داشتن چندین طرح مسکن مهر دولتی و خصوصی یکی از شهرهای مازندران است که بیشترین مشکلات را در این زمینه دارد.

سرریز چاه‌های فاضلاب و استاندارد‌نبودن چاه‌ها در مسکن مهر 64 واحدی چشمه سر، 262 واحدی رکابدارکلا و 80واحدی پردیسان و... سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.

فاضلاب تولید شده به دلیل نبود زیرساخت‌ها، به جوی کوچه‌ها و معابر رها‌سازی شده که ضمن ایجاد بوی نامطبوع، مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان این مجتمع به وجود آورده است.

همچنین مجتمع 80 واحدی ترک‌محله و مسکن مهر بارفی کلا، مسکن مهر پویندگان و... قائمشهر نیز از مشکلات سازه‌ای و تاسیساتی رنج می‌برد. قدر مسلم با فرا رسیدن فصل پاییز و نیمه دوم سال و افزایش بارندگی‌ها مشکلات این مسکن‌ها بیش از پیش آشکار شده و ساکنان آنها را هر هفته به فرمانداری می‌کشاند.

محاکمه‌شان کنید!

فرماندار قائمشهر در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه هیچ نظارتی در حوزه ساخت و ساز مسکن مهر در قائمشهر وجود نداشت و امروز تبعات سوء این مدیریت ناکارآمد دامن ساکنان و خریداران کم بضاعت آن را گرفته که تمام هستی خود را داده‌اند تا بتوانند سرپناهی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

مهدی محمدی با بیان این‌ که پیمانکاران و ناظرانی که طرح‌های مسکن مهر را به‌صورت ناقص اجرا کرده‌اند، باید در محکمه قضایی حاضر شده و پاسخگوی ساخت‌و‌ساز بی‌کیفیت و ناقص خود باشند، افزود: آنها موظف بودند قبل از شروع هر کاری شرایط زیست‌محیطی و ظرفیت‌پذیری خاک منطقه، ایجاد سیستم‌های استاندارد دفع فاضلاب و سپتینگ واحدها را مورد بررسی قرار داده و به تائید نظام مهندسی و اداره محیط زیست شهرستان برسانند و بعد از آن عملیات اجرایی را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: چرا امروز فرمانداری و شهرداری قائمشهر باید تاوان اشتباهات پیمانکارانی را بدهد که با اهمال‌کاری‌های خود بیشترین سود را برده‌اند؟

جانمایی مسکن مهر مشکل داشت

در همین حال، مدیر اداره مسکن و شهرسازی قائمشهر به خبرنگار جام‌جم گفت: شهرستان قائمشهر با 7300 واحد مسکن مهر یکی از اولین شهرهای مازندران در مبحث این طرح است.

مونا محمدی با بیان این‌که از این تعداد مسکن مهر 262 واحدی رکابدارکلا، دولتی و بقیه در قالب طرح‌های تعاونی و خودمالکی اجرا شده‌اند، افزود: طراحی و نظارت بر ساخت مجتمع‌های مسکن مهر در قائمشهر ضعیف نبوده، اما اغلب این طرح‌ها براساس طرح اگوی شهری (سیستم هدایت فاضلاب شهری) طراحی شده بود که پیش‌بینی می‌شد ظرف دو یاسه سال به بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات دولتی، اجرای این طرح در قائمشهر ابتر ماند و ممکن است تا سال‌های آینده نیز به بهره‌برداری نرسد.

وی تصریح کرد: لذا جانمایی مکان‌های احداث مسکن مهر با مشکلات محاسباتی برای دفع فاضلاب شهری روبه‌رو شد.

این مقام مسئول ادامه داد: مجتمع‌های مسکونی باید به سیستم مدرن فاضلاب و تصفیه خانه مجهز باشد تا بتواند به‌رغم بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، فاضلاب منازل را تصفیه و به سمت رودخانه یا زمین‌های کشاورزی اطراف شهرستان هدایت کند. اگر چاه‌های جذبی و سپتینگ تانک مجتمع‌های مسکونی اشباع شود، قادر به جمع آوری و تصفیه فاضلاب نخواهد بود و این مساله در مناطق حاشیه‌ای و پشت راه آهن قائمشهر به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی بیشتر اتفاق می‌افتد.

خریداران منصرف شده‌اند

با وجود این، مشکلات پروژه‌های مسکن مهر در مازندران و نوشهر، متقاضی برای آن را کاهش داده و بیم آن می‌رود واحدهای جدید بدون مشتری بماند. این امر مسئولان را بر آن داشته تا موانع خرید و فروش این واحد‌ها را برداشته و تسهیل کنند.

فرماندار قائمشهر در این باره اظهار کرد: پیمانکاران و مجریان این طرح که از مزایای مسکن مهر استفاده کرده و مثلا با کمترین هزینه تغییر کاربری داده و پروانه اخذ کردند، اما حتی خانه‌های مسکن مهر را به واجدان شرایط نفروخته‌اند. بر این اساس البته سازمان نظام مهندسی مازندران نیز در نظارت خود کوتاهی کرده و تخلفات عمرانی فراوانی را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: با مشکلاتی که به وجود آمده دیگر کسی حاضر نیست خانه‌های مسکن مهر قائمشهر را بخرد و بسیاری از کسانی که امروز متقاضی این واحدها هستند از افراد متمول جامعه بوده که فقط به سودآوری معاملات خود می‌اندیشند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در شرایط مالی که امروز دولت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند انتظار جبران چنین خسارت‌هایی از دولت منطقی نیست ودولت نمی‌تواند هزینه اهمال پیمانکاران را بپردازد.

اجازه فروش واحدها صادر می‌شود

اما مدیر اداره مسکن و شهرسازی قائمشهر تصریح کرد: طبق مصوبه وزارت مسکن و شهرسازی در سال 92 تمام کسانی که واجد شرایط بوده و برای خرید مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند بعد از تحویل و صدور دفترچه اقساط، واحدهای خود را به فروش برسانند و خریداران ثانویه نیاز به داشتن شرایط چهارگانه ندارند.

از سوی دیگر، بنا بر اظهارات معاون عمرانی استانداری مازندران، مقرر شد همه واحدهای مسکن مهر نیمه کاره در استان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، اما این‌که طرح‌های باقیمانده با رعایت اصول مهندسی و زیرساختی احداث شده تا از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری شود و موجب دغدغه خریداران و ساکنان این واحدها نشود، مطالبه‌ای است که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

مهتاب مظفری سوادکوهی

جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها