خبرگزاری رویترز از تماس‌های تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدراعظم آلمان و روسای جمهور روسیه و فرانسه درباره استقلال اقلیم کردستان عراق خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۵۵
معمای حمایت رژیم صهیونیستی از استقلال اقلیم کردستان

پرچم استقلال اقلیم در دستان صهیونیست‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گفتگو با مقام‌های آمریکا به رایزنی درباره تحولات اقلیم کردستان عراق پرداخته است.

بنا بر این گزارش یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: مساله مهم در زمان کنونی این است که مانع حمله به کردها و کشتار دسته جمعی آن‌ها شویم و نگذاریم آسیبی به دولت خودمختار و مناطق کرنشین برسد.

پیش از این هم بنیامین نتانیاهو در دیدار با برخی اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا گفته بود از تشکیل دولت مستقل کرد در شمال عراق حمایت می‌کند.

نتانیاهو در سال 2014 میلادی هم همزمان با ظهور داعش در اظهار نظری تحریک آمیز گفته بود، کردها «شایسته استقلال هستند و استقلال کردستان راهی برای همکاری با نیروهای میانه‌رو در منطقه» است.

نگاه تاریخی صهیونیسم به اقوام کرد

یکی از اقوام یهودی که در سیاست مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی مورد توجه صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، گروه‌های یهودی کردزبان بوده‌اند.

مطابق برخی گزارش‌ها در کمتر از نیم قرن گذشته بیش از 150 هزار یهودی کردزبان از نقاط مختلف جهان از جمله از کشورهای منطقه به سرزمین‌های اشغالی کوچ داده شده‌اند.

صهیونیست‌ها برای ایجاد علقه بین جوامع کرد با جامعه یهودی از سابقه دو هزار ساله در مناسبات این دو قومیت تاریخی خبر داده و مدعی شده‌اند که اقوام یهودی همواره کردها را به عنوان یک هم پیمان قابل اعتماد و مهم در منطقه می‌شناخته‌اند.

در تاریخچه تحرکات رژیم صهیونیستی در یک قرن گذشته هم آمده است که دیوید بن‌گوریون (عضو ارشد جامعه صهیونیسم) در سال 1931 شخصی به نام «رئون شیلوه» را مأمور کرد تا از بافت جمعیتی و سیاسی خاورمیانه به ویژه در مناطق کردنشین عراق اطلاعاتی را تهیه کند.

شیلوه در ماموریت سه ساله‌اش در عراق، به اقوام غیر عرب در این کشور به ویژه جمعیت کردها در شمال عراق نزدیک شد و در گزارشی که برای بن‌گوریون نوشت، از کردهای عراق به عنوان یک اقلیت غیر عرب عراقی یاد کرد و نوشت: از کردها می‌توان به عنوان یک متحد مناسب برای دولت یهود بهره گرفت.

در چارچوب همین راهبرد، رژیم صهیونیستی تلاش کرد از طریق اقلیت یهودی کرد که در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند، طرح ارتباط با سران کرد در اقلیم کردستان عراق را پیگیری کند. این طرح به ویژه در سال‌های پس از سقوط رژیم بعث عراق مورد توجه جدی قرار گرفت.

مناسبات پیدا و پنهان مسئولان اقلیم با رژیم صهیونیستی

اقلیم کردستان عراق به این دلیل که از جهت سیاست خارجی بخشی از نظام فدرال حاکم بر عراق است، تاکنون موفق به برقراری مناسبات رسمی و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی نشده است، اما با این حال دو طرف اقدامات مشترک زیادی را در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی تجربه کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به برخی اسناد فاش شده در اربیل و تل آویو نوشته است که رژیم صهیونیستی از دهه‌های 1960 میلادی روابط محرمانه‌ای را با بخشی از سران کرد عراق در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی و تجاری آغاز کرده است، که هنوز ادامه دارد.

در همین چارچوب پارلمان رژیم صهیونیستی پا را فراتر گذاشته و انجمن ویژه‌ای را برای توسعه مناسبات با اقلیم کردستان عراق تاسیس کرده است.

خانم کسنیا سولووا از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی که ریاست انجمن تقویت مناسبات این رژیم با کردها را در اختیار دارد، اخیرا در گفتگو با روزنامه «جروزالم پست» تصریح کرد که یک هیات از اقلیم کردستان عراق مهمان اسرائیل بوده و از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته است که با اعمال نفوذ بر آمریکا از واشنگتن بخواهند از مخالفت با استقلال کردستان دست بردارد.

همچنین سران اقلیم کردستان عراق در سال‌های گذشته بارها از فرماندهان و افسران ارتش رژیم صهیونیستی برای آموزش نظامی و امنیتی نیروهای پیشمرگ دعوت به عمل آورده‌اند، و به همین بهانه شمار زیادی از نیروهای اطلاعاتی موساد در اقلیم کردستان عراق استقرار یافته‌اند.

فروش نفت به رژیم صهیونیستی بعد دیگری از مناسبات اقلیم کردستان عراق با تل آویو در سال‌های اخیر است که مقام‌های اقلیم کردستان همواره از آن دفاع کرده‌اند.

سیاست کردی کردن جمعیت کرکوک در سال‌های پس از سقوط رژیم بعث در عراق از دیگر رویکردهای مهم اربیل به شمار می‌آید که با هدف توسعه نفوذ اقلیم کردستان در این شهر نفت خیز در دستور کار قرار گرفت، و در همین چارچوب شمار زیادی از خانواده‌های عرب کرکوک از محل سکونت خود اخراج شده‌اند.

به گفته برخی منابع عرب در شهر کرکوک، سیاست تغییر بافت جمعیتی در این شهر شباهت زیادی با سیاست یهودی‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارد، و با هدایت عناصر موساد در اقلیم کردستان عراق طراحی و اجرا شده است.

اهداف نتانیاهو در حمایت از استقلال اقلیم

محافل صهیونیستی از جمله روزنامه «جروزالم پست» هدف رایزنی‌های نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی در مساله اقلیم کردستان عراق را جلوگیری از شکست‌های بیشتر بارزانی اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم در مطلبی با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان کابینه نتانیاهو نوشت: با توجه به نزدیک بودن اقلیم کردستان عراق به تهران و دمشق؛ مقامات تل‌آویو این منطقه را عمق استراتژیک خود تعریف کرده‌اند و در صدد تعریف منافع امنیتی جدید برای اسرائیل در اقلیم کردستان عراق هستند.

بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه صهیونیستی هم در دیدار اخیر خود با برخی از اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا گفته بود دلیل حمایت اسرائیل از استقلال کردها این است که آن‌ها ذخیره راهبردی برای اسرائیل هستند.

از این منظر تاسیس یک کشور جعلی جدید در مرزهای چهار کشور مهم منطقه یعنی ایران، ترکیه، سوریه و عراق؛ فرصتی برای ایجاد یک کانون جدید بحران است که از ابعاد مختلف به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

یکی از این منافع، تغییر توجه کشورهای منطقه از مساله فلسطین است. در واقع رژیم صهیونیستی همواره از بحران سازی در کشورها و مناطق عربی – اسلامی به عنوان فرصتی برای کاهش توجه به مساله فلسطین استفاده کرده است.

به همین دلیل و همزمان با فروکش کردن بحران تروریسم تکفیری در سوریه و عراق، موضوع حمایت از استقلال اقلیم کردستان در دستور کار تل‌آویو قرار گرفت، تا همچنان آتش بحران را در دل کشورهای حوزه مقاومت برافروخته نگه دارد.

حضور امنیتی و اطلاعاتی در اقلیم کردستان عراق هدف دیگر رژیم صهیونیستی در حمایت از استقلال اقلیم است.

از سوی دیگر اقلیم کردستان عراق هم به جهت محرومیت از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک برای تبدیل شدن به یک کشور، رویای استقلال خود را روی حمایت طرف‌های خارجی استوار کرده است.

در این چارچوب رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم دارای نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی در نظام استکبار بین‌الملل و برخوردار از حمایت جهان غرب همواره مورد توجه جریان جدایی طلب در اربیل بوده و رژیم صهیونیستی هم از این نیاز برای تحریک بیشتر جریان استقلال طلب در اقلیم استفاده کرده است.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها