انگار موضوع غیب شدن ناگهانی اشیای تاریخی از موزه‌ها و مساجد و بناهای تاریخی در حال تبدیل به روندی عادی است که صدای آن هر روز از یک گوشه کشور به گوش می‌رسد؛ دیروز مفقود شدن فرش جهیزیه پروین از موزه تبریز و امروز غیب شدن فرش‌های قدمت‌دار از مسجد جامع سنندج.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۶۶
فرش‌های ۱۰۰ ساله این مسجد را کجا برده‌اند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، مسجد دارالاحسان سنندج که به «مسجد جامع» نیز شهرت دارد در زمان حکومت فتحعلی ‌شاه قاجار احداث شده و گردشگرانی که وارد آن می‌شوند، آنقدر غرق در زیبایی‌اش می‌شوند که دقایقی روی فرش‌ها قدم می‌زنند، از آنها عکس می‌گیرند، در مسجد می‌نشینند و دستی روی فرش‌های پهن شده می‌کشند تا انرژی‌ حاصل از دستانی که نخ را گره زده‌اند احساس کنند؛ فرش‌های قدیمی و قیمتی که بین ستون‌های پر پیچ و خم پهن شده‌اند، بیشترشان لاکی و قرمزرنگ هستند و طرح‌های انتزاعی دارند.

یکی پر گل و با نقش‌هایی از بته و دیگری طرحی حیوانی ـ انسانی دارد. فرش‌های پهن شده در مسجد جامع سنندج آنقدر گیرا هستند که گویی وارد موزه‌ای از فرش شده‌اید؛ موزه‌ای که البته امروز خبری از اشیای آن یعنی فرش‌هایش نیست.

سعید نظری، معاون صنایع دستی کردستان درباره فرش‌های مسجد می‌گوید: دی 1388 از مسجد دارالاحسان سنندج دیدن کردم و عکس‌هایی هم از فرش‌های داخل آن گرفتم. بعد از این بازدید به اداره اوقاف که مالکیت این مسجد را دارد، نامه‌ نوشتم و درخواست کردم با توجه به این‌که برخی از فرش‌های موجود در مسجد قدمت صد ساله دارد و نمادی از فرهنگ استان کردستان محسوب می‌شود، آنها را حفظ کنند و از طرفی چون گردشگران داخلی و خارجی از این مسجد دیدن می‌کنند و می‌توانند روی این فرش‌ها راه بروند به نوعی آنجا به موزه زنده فرش تبدیل شود، اما تاکنون هیچ پاسخی از اوقاف دریافت نکردم. هنوز یک سال از ارسال نامه من به اوقاف نگذشته بود که بیشتر فرش‌های قدیمی مسجد جمع‌ شدند و کسی از سرنوشت آنها خبر ندارد.

نظری با تاکید بر این‌که متاسفانه فرش‌های قدیمی که قدمت برخی از آنها به صد سال می‌رسد، دیگر در مسجد وجود ندارند، می‌افزاید: فرش‌هایی که در مسجد وجود داشته و دارند از نقاط مختلف استان کردستان و استان‌های دیگر اهدا شده‌اند، گرچه اطلاعاتی درباره بافنده‌ فرش‌ها وجود ندارد، زیرا برخی از آنها را خود بافنده‌ها اهدا کرده‌اند و برخی دیگر هم خریداری و سپس اهدا شده است.

به گفته وی، فرش تک پود سنه، جزو گران‌ترین فرش‌های ایران است که نمونه‌هایی از آن در مسجد جامع سنندج نیز وجود داشته است. این فرش‌ها در انواع طرح‌ها از جمله واگیره‌ای (تکرار شونده)، یک چهارم، سراسری، هندسی، گردان و ذهنی بافت روستایی و نقشه‌دار موجود بودند. اندازه قالی‌ها نیز از سایز پشتی تا 12 متر بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها