موضوع مناقشه بر سر شهر نفت‌خیز کرکوک و انعکاس و برجسته‌سازی اخبار بعضا جهتدار و نادرست در رابطه با اعزام نیروهای عراقی به این شهر و سعی در اختیار گرفتن کنترل آن، در رسانه‌های دنیا بویژه غربی با شیطنت و حرارت زیادی در روزهای گذشته انعکاس پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۳۹
شیطنت غربی‌ها برای القای جنگ میان ارتش عراق و پیشمرگه

در این یادداشت سعی می‌شود به طور اختصار ابعاد این مساله تا حدودی روشن شود. بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، تنها شخصی که از این اقدام سیاسی و جدایی‌طلبانه حمایت کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی بود.

مسعود بارزانی هم به‌عنوان رئیس اقلیم، قدم در این راه خطرناک نهاد. اما در کنار این تحولات، استاندار شهر کرکوک در اقدامی نابخردانه برگزاری همه‌پرسی در این شهر را مورد حمایت قرار داد که شخص استاندار توسط پارلمان عراق عزل شد. شایان ذکر است که شهر کرکوک دارای موقعیت استراتژیک و همچنین نفت‌خیز است و جزو مناطق اقلیم کردستان به شمار نمی‌آید. در کنار این موارد، ترکمن‌ها، کردها، عرب‌ها و سریانی‌ها ساکنان اصلی این شهر هستند و بسیاری از مردمان شهر به هیچ عنوان تمایل به انضمام به اقلیم کردستان عراق را ندارند. دولت مرکزی عراق در واکنش به همه‌پرسی، رایزنی گسترده‌ای را با کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه آغاز کرد و از آنها خواست تمام مراودات با اقلیم کردستان عراق متوقف شود؛ بویژه از انتقال و صدور نفت کرکوک که از طریق ترکیه به دریای مدیترانه برای صادرات منتقل می‌شد، جلوگیری شود. دولت عراق به طور محکم بر موضع رعایت قانون اساسی و حفظ تمامیت ارضی کشور ایستاده است و تاکنون هیچ کشور و نهاد بین‌المللی از نتایج همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان حمایت نکرده است. البته حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در موارد متعددی اعلام کرده است که سعی بر آن دارد که حل مشکلات کردستان از طریق غیرنظامی و گفت‌وگو به نتایج ملموسی دست پیدا یابد. اما این موضوع دلیل بر چشم‌پوشی دولت مرکزی در رابطه با وضعیت کرکوک نیست به همین دلیل تلاش برای استقرار ارتش و نیروهای داوطلب بسیج مردمی در مناطقی از کرکوک و همچنین مناطق همجوار با اقلیم کردستان عراق برای تثبیت آرامش در دستور کار دولت عراق قرار دارد. آن شیطنتی که رسانه‌های غربی تمایل به القا و برجسته‌سازی آن در این چند روز دارند، این نکته است که نیروهای نظامی عراق و الحشد الشعبی (داوطلبان بسیج مردمی) درصددند با نیروهای پیشمرگه کرد برای تسلط بر شهر کرکوک وارد درگیری‌های نظامی و خونین شوند.

در صورتی که نیروهای عراقی و پیشمرگه در گذشته در کنار هم با گروه‌های تروریستی وارد جنگ شده بودند و دستاوردهایی قابل توجه به‌دست آورده‌اند. تمایل و تاکید دولت مرکزی عراق بویژه شخص حیدر العبادی، به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور تا آنجا که مقدور است پرهیز از وقوع درگیری نظامی و حل مسائل از طریق رایزنی و گفت‌وگوست.

دکتر اصغر زارعی

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها