در پی سخنرانی دونالد ترامپ علیه ایران و برجام، مقامات بین المللی، آمریکایی، اروپایی و روسیه واکنش های منفی نسبت به اظهارات رئیس جمهور آمریکا نشان دادند. در حالی که رژیم های صهیونیستی، سعودی و آل خلیفه از یاوه گویی های ترامپ استقبال کردند.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۰۴
واکنش های جهانی نسبت به سخنان ترامپ علیه ایران و برجام

به گزارش جام جم آنلاین، مذاکره کنندگان آمریکایی توافقنامه هسته ای با ایران در سال 2015، روز جمعه اعلام کردند رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که نمی خواهد توافقنامه هسته ای با ایران را «تایید کند» و موضع سخت تر کنگره آمریکا را در این خصوص خواستار است، «نقض» تعهدات آمریکا به شمار می رود.

واکنش مقام های آمریکایی

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما گفته است "به خطر انداختن یکجانبه توافق هسته‌ای با ایران، این کشور را منزوی نمی‌کند بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت کنگره در واکنش به سخنان ترامپ گفت: صحبت های رئیس جمهور آمریکا اشتباه بزرگی بود که اعتبار و امنیت واشنگتن را به خطر خواهد انداخت. وی افزود: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و ما با آگاهی از آن از توافق برجام حمایت می کنیم. خروج از برجام ایران را منزوی نمی کند، بلکه آمریکا را منزوی می کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد: رویکردی که او از کنگره می خواهد آن را تصویب کند، توافقنامه را نقض خواهد کرد، زیرا این امر تلاش برای مذاکره مجدد یک جانبه درباره توافقنامه خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صورتی که آمریکا به اقدامی پارلمانی یا اقدامی دیگر به منظور تلاش برای تغییر مفاد توافقنامه مبادرت کند، این نقض توافقنامه خواهد بود. متحدان و شرکای ما به وضوح می گویند وی نباید به هیچ وجه توافقنامه را نقض کند.

وندی شرمن، مذاکره کننده اصلی آمریکایی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز هشدار داد «هر اقدامی که در جهت شرایط جدید» به توافقنامه هسته ای اضافه شود، «به منزله نقض یک جانبه توافقنامه» تلقی خواهد شد.

به گفته وندی شرمن «حتی در صورتی که کنگره مجازات هایی را اعمال نکند»، «فقط همین اقدام که رئیس جمهور تصمیم گرفته است تایید نکند ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، توافقنامه را در نوعی ابهام دائمی فرو می برد». وی افزود: این (اقدام ترامپ) آمریکا را «تضعیف و منزوی خواهد کرد».

وندی شرمن و بن رودز در جریان کنفرانس مطبوعاتی تلفنی که گروه فشار موسوم به «دیپلماسی کار می کند» سازماندهی کرده بود، این مطالب را عنوان کردند. گروه «دیپلماسی کار می کند» را جان کری، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما و اعضای تیم وی به ویژه برای دفاع از توافقنامه هسته ای با ایران ایجاد کرده اند.

سابا شامی مشاور سیاسی حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد، ترامپ بدون آنکه اهدافی را برای راهبردش مشخص کند فقط به فشارهای اسرائیل پاسخ مثبت داده است.

پل رایان سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به صحبت های ترامپ گفت: از تصمیم ترامپ برای ارزیابی دوباره توافق هسته ای ایران حمایت می کنم و با دولت آمریکا برای مقابله با مجموعه فعالیت های بی ثبات کننده ایران همکاری خواهم کرد.

سناتور رابرت منندز، یکی از سناتورهای دموکرات سنای آمریکا که به شدت با توافق هسته ای سال 2015 با ایران مخالف بود، روز جمعه طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در خصوص تایید نکردن پایبندی ایران به این توافق بین المللی، رد کرد.

منندز در بیانیه ای اعلام کرد: اکنون تایید نکردن این توافق کاری انجام نمی دهد بلکه میان متحدانمان تردید ایجاد می کند و ایران از پیش متخاصم را جسور می کند . وی افزود: جامعه بین المللی باید نظارت و اجرای توافق هسته ای را تقویت کند.

هدر ناورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت فریب تیتر شبکه های تلویزیونی را نخورید: ما همچنان در برجام باقی خواهیم ماند اما همزمان رویکرد خود در قبال اقدامات ایران گسترش خواهیم داد.

واکنش روسیه

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به سخنان ترامپ تدابیر ترامپ علیه ایران را اشتباه خواند و از همه طرف ها خواست به توافق هسته ای ایران پایبند باشند.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این سخنان اعلام کرد، از عدم تأیید پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای ابراز تأسف می کنیم. نمی توان درباره اعمال تحریم های جدید بر ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن گفت. ایران به توافقنامه هسته ای پایبند بوده است و ما تمدید تحریم های بین المللی علیه ایران را رد می کنیم. موضع ترامپ در مورد توافقنامه هسته ای به شدت نگران کننده است. اظهارات تهاجمی و تهدید آمیز هیچ جایی در دیپلماسی بین المللی ندارد.

اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی

نهاد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به واکنش فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت، توافق هسته ای ایران ستون رژیم عدم اشاعه است. این توافق در جهت خدمت و متعلق به جامعه بین المللی است. هیچ کشوری نمی تواند آن را لغو کند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا با بیان اینکه توافق هسته‌ای به امن نگه‌داشتن جهان کمک کرد، گفت انگلیس با شرکایش تلاش می‌کند برجام را حفظ کند.

«مارگو وال‌اشتروم» وزیر خارجه سوئد در توئیتر خود نوشت حفظ توافق هسته‌ای ایران مهم بوده و اتحادیه اروپا از برجام و قطعنامه 2231 که عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای را تقویت می‌کند، حمایت می‌کند.

جک استرا، وزیر خارجه پیشین بریتانیا در واکنش به سخنرانی رئیس‌ جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تائید برجام را هولناک خواند و گفت: او به‌ عمد خود را نسبت به واقعیت‌های ایران و اینکه ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده، به حماقت زده است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا گفتند: برجام نتیجه سیزده سال مذاکره است و قدمی بزرگ در راه اشاعه تسلیحات هسته ای بوده است.

این سه قدرت اروپایی از دولت و کنگره آمریکا خواسته‌اند که پیش از هر اقدامی عواقب آن را در نظر بگیرند.

سه قدرت اروپایی همچنین اعلام کرده اند که خواهان مذاکره درباره سیاست منطقه‌ای ایران هستند.

دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید امانوئل مکرون در گفت‌و‌گوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به او در باره تعهد فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران اطمینان خاطر داده است.

مکرون گفته است تصمیم آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به منزله پایان آن نیست و فرانسه و شرکای اروپایی‌اش به تعهدات خود در چارچوب این توافق ادامه خواهند داشت.

حمایت رژیم های صهیونیستی، آل سعود و آل خلیفه از نطق ترامپ

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به صحبت های رئیس جمهور آمریکا به خاطر آنچه که سخنان جسورانه دونالد ترامپ خواند به رئیس جمهوری آمریکا تبریک گفت. دونالد ترامپ فرصتی را برای اصلاح توافقنامه هسته ای، مقابله با خشونت طلبی ها و حمایت های ایران از تروریسم ایجاد کرده است.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز جمعه شب سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره ایران را بسیار مهم خواند و تاکید کرد این سخنان در سایه تهدید های ایران به جنگ منجر خواهد شد.

عربستان سعودی از راهبرد «قاطع» آمریکا در قبال ایران استقبال کرد. یک مقام سعودی اعلام کرد، به همکاری خود با آمریکا و جامعه بین المللی برای مقابله با خطرهای ناشی از اقدامات ایران پایبند هستیم. وی مدعی شد ایران از سپاه پاسداران و شبه نظامیان انصارالله برای تهدید نیروی دریایی بین المللی استفاده می کند.

رژیم بحرین از راهبرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در برابر ایران استقبال کرد.امارات نیز ضمن استقبال از راهبرد ضد ایرانی آمریکا علیه ایران اعلام کرد که از هرگونه تلاش برای جلوگیری از حمایت مالی تروریست‌ها حمایت می‌کند.


واکنش های بین المللی

محمد البرادعی سیاستمدار مصری و دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در رد پایبندی ایران به برجام انتقاد کرد.
وی در پیامی توئیتری نوشت: ترامپ یافته های آژانس مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای را نادیده می گیرد و این یادآور آغاز جنگ عراق است. ما عبرت نخواهیم گرفت؟
البرادعی در پیامی دیگر افزود: ترامپ برخلاف یافته های آژانس پایبندی ایران را رد می کند. ما چه پیامی به کره شمالی درباره احترام به توافق های بین المللی می فرستیم؟

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت امیدوار است توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند.

«یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد کردن صحبت‌های ترامپ، تاکید کرد بازرسان آژانس از دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن در ایران برخوردار هستند. آژانس تا کنون به اماکنی که نیاز به بازدید از آنها داشته، دسترسی داشته است.

آمانو گفت آژانس از ژانویه سال 2016 به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه داده و ایران اکنون به صورت موقت، پروتکل الحاقی به توافقنامه جامع پادمانی با آژانس را اجرا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
۰
۰
نفرین به تو ای ترامپ. نفرین به تو ای نتانیاهو و نفرین به تو ای سلمان. در حالیكه همه جهانیان از عدم خشونت و جنگ و خونریزی حمایت می كنند ولی شما سه نفر می خواهید كه دنیا را به آشوب بكشید. نفرین خدا بر شما باد
بانوی با تجربه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
۰
۰
... سپاه فرزند این ملت است تا چشم ترامپ و همدستانش كور شود

نیازمندی ها