در آستانه اعلام نظر ترامپ درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، یک روزنامه آمریکائی اعلام کرد که کشورش در «برجام» می‌ماند؛ اما کنگره خطوط قرمزی برای تهران تعیین می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۲۵۲۶
نیویورک‌تایمز: آمریکا از برجام خارج نمی شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، در آستانه اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا درباره پایبندی ایران به توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام»، روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در سخنانی که تا ساعتی دیگر ایراد می کند،‌ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد؛ اما در عین حال این توافق را نیز ملغی نمی کند.

نیویورک تایمز امروز جمعه ۲۱ مهر ماه در گزارش خود در این باره نوشت که دولت ترامپ تصریح کرده است که برجام را، دست کم فعلا، دست نخورده باقی خواهد گذاشت؛ اما همزمان از کنگره این کشور می خواهد تا قوانینی تصویب کند که اگر ایران از مرزها و خطوط قرمز تعیین شده توسط کنگره عبور کرد، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مجدداً اعمال شوند.

این در حالیست که آسوشیتدپرس نیز پیشتر گزارش داده بود بخشی از تلاش دولت ترامپ متقاعد کردن کنگره برای تغییر قانون است. در حال حاضر به موجب قانونی که کنگره بعد از توافق هسته ای به نام قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» ۲ سال پیش تصویب کرد،‌ دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. چنانچه دولت پایبندی ایران را تأئید نکند، کنگره ۲ ماه برای بازگرداندن تحریم های هسته ای ایران فرصت دارد.

بر اساس گزارش امروز نیویورک تایمز، خطوط قرمزی که کنگره تعیین می کند، احتمالا مواردی چون شلیک موشک‌های بالستیک، امتناع از تمدید دوره محدودیت تولید سوخت، یا جمع‌بندی نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص کاهش زمان گریز هسته‌ای به زیر یکسال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها