تهیه‌کننده «خانه دختر» در گفت‌وگو با جام‌جم، این اثر را پرفروش‌ترین فیلم پاییز دانست

گیشه سینما، چشم انتظار باد پاییزی

در حالی‌که فیلم‌های «زرد» و «ایتالیاایتالیا» با فروش‌هایی به ترتیب حدود 800 میلیون تومان و 300 میلیون تومان در میان آثار تازه اکران شده، پاییز سینما را آهسته‌آهسته گز می‌کنند، اکران این فصل در انتظار یک تکان اساسی و یک باد پاییزی درست و حسابی است.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۴۳
گیشه سینما، چشم انتظار باد پاییزی
«خانه دختر»، یکی از دو فیلمی که از روز گذشته در سینماهای کشور به نمایش درآمده، این ظرفیت را دارد که گرد و خاکی در گیشه سینما به پا کند. در کنار این فیلم اجتماعی، فیلمی هم بتازگی در سینمای کودک اکران شده به نام «حقه باز دم دراز» که درصورت شرایط مناسب اکران و حمایت و تعامل ارشاد و آموزش و پرورش، می‌تواند اتفاق‌های خوبی برای آن بیفتد.

به گزارش جام‌جم، پیش‌بینی و نگرانی کارشناسان سینما درباره نیمه دوم سال درست درآمده و در همین سرچراغی پاییز نشان داده که وضعیت اکران چندان مناسب نیست و فیلمی همپای نیمه‌نخست سال برای جذب حداکثری تماشاگر وجود ندارد. با این حال سینما در وضعیتی کجدار و مریز به راه خود ادامه می‌دهد و فصل زرد خود را سپری می‌کند و همچنان منتظر یک اتفاق گیشه‌ای چشمگیر است. درمیان فیلم‌های اخیرا اکران شده، فیلم «زرد» ساخته اجتماعی مصطفی تقی‌زاده بیشترین فروش را داشته و حدود 800 میلیون تومان فروخته است. بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، بهاره کیان‌افشار و شهرام حقیقت دوست در این فیلم بازی می‌کنند.

«ایتالیا ایتالیا» فیلم اجتماعی دیگری است که تا اینجا حدود 300 میلیون تومان فروش کرده؛ اثری ساخته کاوه صباغ‌زاده و با بازی حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی و همایون ارشادی.

«قهرمانان کوچک» ساخته حسین قناعت در ژانر کودک و نوجوان و «مالاریا» تازه‌ترین ساخته پرویز شهبازی دو فیلم دیگری هستند که اکران آنها از هفته گذشته شروع شده، اما هنوز به وضعیت مناسبی در گیشه دست پیدا نکرده‌اند و به ترتیب حدود صد میلیون و 70 میلیون تومان فروخته‌اند.

آیا «خانه دختر» پس از 2 سال فروش می‌رود؟

«خانه دختر» اولین فیلمی است که از میان فیلم‌های توقیفی بازنگری شد و بالاخره راهی به اکران عمومی پیدا کرد. این فیلم در پی تصمیمات جدید سازمان سینمایی مبنی بر سروسامان دادن به فیلم‌های توقیفی به نمایش در‌می‌آید. هر چند نمایش این فیلم‌های پیش از این مساله‌دار، مخالفانی هم دارد و برخی تعابیر دیگری از این وضعیت می‌کنند.

فیلم در جشنواره دو سال پیش فیلم فجر نمایش‌های موفق و پرتماشاگری داشت و پیش‌بینی می‌شود حالا در اکران عمومی هم اتفاقات خوبی برای آن بیفتد؛ هرچند سازندگان فیلم برای کسب مجوز نمایش، تن به اصلاحاتی از جمله فیلمبرداری دوباره یک سکانس داده‌اند.

حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، رویا تیموریان، نادر فلاح، نسیم ادبی، محمدرضا هدایتی و بهناز جعفری بازیگران این فیلم هستند. «خانه دختر» متفاوت‌ترین فیلم کارنامه شهرام شاه‌حسینی است که پیش از این فیلم‌هایی چون کلاغ پر و زن‌ها فرشته‌اند را ساخته بود. فیلمنامه «خانه دختر» را پرویز شهبازی نوشته که خودش این روزها به عنوان کارگردان فیلم «مالاریا» را هم روی پرده دارد. قصه فیلم درباره مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.

محمد شایسته تهیه‌کننده «خانه دختر» درباره مهم‌ترین ویژگی این فیلم به جام‌جم گفت: مهم‌ترین ویژگی «خانه دختر» این است که در جشنواره دو سال قبل فیلم فجر، مردم در همه سئانس‌ها فیلم را دوست داشتند و در آن سال بیشترین سئانس فوق‌العاده مربوط به این فیلم بود.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما درباره این نوبت اکران هم توضیح داد: بجز نمایش فیلم «خانه دختر» در این فصل اکران، چاره دیگری نداشتیم. با این حال پیش‌بینی من این است که «خانه دختر» پرفروش‌ترین فیلم پاییز می‌شود.

شایسته در پایان گفت: از آقایان حیدریان و داروغه‌زاده تشکر می‌کنم که واقعا برای رفع مشکلات این فیلم کمک کردند. اگر همت این دوستان نبود، فیلم‌اکران نمی‌شد.

دیدار «حقه‌باز دم‌دراز» با بچه‌ها

این که تنها یک هفته پس از فیلم «قهرمانان کوچک»، فیلم دیگری در ژانر کودک به نام «حقه‌باز دم‌دراز» اکران می‌شود، جای خوشحالی دارد و نشان می‌دهد سینمای کودک و نوجوان با هر کیفیت و هرگونه مشکلات و موانع پیش رو در تولید و پخش، همچنان زنده است و نفس می‌کشد. انتظار می‌رود وزارت‌های ارشاد و آموزش و پرورش، با تعامل امکان بهره‌برداری درست از اکران این دو فیلم را فراهم کنند تا هم سازندگان این آثار به ادامه راه و فعالیت در این زمینه تشویق شوند و هم بچه‌ها به عنوان مخاطبان اصلی این فیلم‌ها، آثار مناسب خود را در سینماها ببینند.

«حقه باز دم دراز» که فیلمی زنده ـ عروسکی است و بازیگرانی چون سحر ولدبیگی، احمدرضا اسعدی، مریم شاه‌ولی، محمد مایلی، مجید مختارپور، ترنم کرمانیان و پارسیا شکوری در آن بازی می‌کنند، درباره عروسک‌های عمو پیرداد است که از خانه می‌گریزند و مشکلاتی را به‌وجود می‌آورند. فیلم را علیرضا محمودزاده ساخته است.

داریوش باباییان تهیه‌کننده «حقه باز دم دراز» درباره مهم‌ترین ویژگی این فیلم به جام‌جم گفت: درمیان این همه فیلم کمدی، سنگین، هنری، جای فیلمی برای کودکان خالی است و بچه‌ها از فیلم‌هایی مربوط به خودشان محروم هستند. ما این فیلم را فقط برای کودکان ساختیم، چون خودم عاشق این ژانر هستم. فکر می‌کنم خانواده‌ها نباید از این فیلم‌ها دوری کنند و باید از این آثار حمایت کنند و به‌صورت خانوادگی به دیدن چنین کارهایی بروند. «حقه‌باز دم‌دراز» یک فیلم عروسکی است که در بخش خصوصی ساخته شده و مثل شهر موش‌ها و کلاه قرمزی، بچه‌ها می‌توانند ارتباط خوبی با عروسک‌های آن برقرار کنند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینما درباره اکران در این نوبت هم توضیح داد: اگر این فیلم را در این زمان اکران نمی‌کردیم، فیلم باید در زمانی دیگر و در کنار فیلم‌هایی «درباره کودک» اکران می‌شد؛ آثاری عموما تلخ و جدی که هرچند فیلم‌های خوبی هستند، اما روحیه لطیف بچه‌ها را اذیت می‌کند. امیدوارم با حمایت آموزش و پرورش و سینمادارها فیلم‌هایی «برای کودک» مثل همین «حقه باز دم دراز» اکران خوبی داشته باشد. در این زمینه با آموزش و پرورش هم رایزنی و نامه‌نگاری کرده‌ایم. من در این دنیای سخت اکران، سرگروه ماندانا را گرفتم و توانستم این فیلم را در 27 سالن سینما اکران کنم. ما زحمت خودمان را کشیدیم و ان‌شاءالله مخاطبان هم استقبال خوبی از این فیلم کنند.

«نگار» در آستانه «خفه‌گی»

قرار بود همراه دو فیلم «خانه دختر» و «حقه‌باز دم‌دراز»، فیلم «خفه‌گی» اثر متفاوت فریدون جیرانی با بازی نوید محمدزاده و الناز شاکردوست هم اکران شود، اما نمایش آن تا هفته بعد به تعویق افتاد. سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره علت این تعویق به جام‌جم گفت: قرار بود فیلم «خفه‌گی» از چهارشنبه جایگزین «نگار» شود، اما چون سه روز بعد از این که «نگار» اکران شد، بلیت سینماهای سراسر کشور به مدت سه هفته نیم بها بود، قرار شد اکران آن به مدت یک هفته دیگر ادامه داشته باشد و بعد جای خود را به «خفه‌گی» دهد.

غلامرضا فرجی در ادامه وضعیت اکران در این فصل را چندان مساعد ندانست و افزود: با این حال همچنان منتظریم این روند بهبود پیدا کند. قاعدتا بازگشایی مدارس تاثیری منفی روی گیشه سینما و فروش فیلم‌ها گذاشته است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در پاسخ به این پرسش که چرا باتوجه به اکران دو فیلم کودک، حمایت و تعاملی موثر در این خصوص صورت نمی‌گیرد، گفت: این قصد وجود دارد، اما آموزش‌و‌پرورش به دلیل حادثه اخیری که در اردوی دانش‌آموزی رخ داد، دیگر رغبت نمی‌کند دانش‌آموزان را به مکان‌هایی چون سینما ببرد، با این که فیلمی مثل «قهرمانان کوچک» مجوز آموزش و پرورش را هم دارد. با این حال همچنان پیگیر هستیم تا با تعامل، اتفاقاتی مثبت در این خصوص رخ دهد.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها