در آستانه انتشار گزارش جدید برجام انجام گرفت

همسویی سازمان های اطلاعاتی آلمان با مواضع ضد ایرانی ترامپ

نهادهای اطلاعاتی آلمان مدعی هستند ایران در اقدامی مغایر با برجام و در راستای توسعه برنامه تسلیحاتی خود، در بازه زمانی ۲۰۱۶، به دفعات اقدام به خرید فناوری موشکی و هسته ای کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۹۱۳
همسویی سازمان های اطلاعاتی آلمان با مواضع ضد ایرانی ترامپ

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، نهادهای اطلاعاتی آلمان با ارائه گزاشی علیه ایران، مدعی شدند این کشور در راستای نقض توافق هسته ای ۲۰۱۵، بارها سعی کرده از راه های غیر قانونی به فناوری‌های هسته ای و موشکی دست پیدا کند.

گفتنی است این اتهام از سوی ۳ نهاد اطلاعاتی متفاوت وابسته به سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) مطرح شده و ادعا می شود ایران در سال میلادی گذشته (۲۰۱۶)، به احتمال زیاد یا حتی به طور قطع، در راستای توسعه برنامه هسته ای خود ۳۲ بار اقدام به خرید برخی اقلام کرده است.

این گزارش در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید ایران از شرکت‌های مستقر در چین، ترکیه و حتی امارات برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه برنامه تسلیحاتی که طبق برجام منع شده، استفاده می کند.

«BND» مدعی شد تهران در مدتی که از توافق هسته ای می گذرد، تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی، بیولوژیکی و اتمی ساخته (!) و بارها اساتید کره شمالی، پاکستان و سودان را برای مشارکت در برنامه های اتمی و تسلیحاتی خود به ایران دعوت کرده است.

این نهاد اطلاعاتی در ادامه گزارش تحریک آمیز خود می افزاید: یک نمونه از فعالیت در بخش فناوری الکترونیک و در رابطه با غنی سازی اورانیون انجام شده است.

در این گزارش همچنین قید شده که در سال میلادی ۲۰۱۵ و قبل از اجرای توافق هسته ای، ایران ۱۴۱ بار اقدام به خرید چنین اقلامی کرده است.

گفتنی است علیرغم این گزارش که ظاهرا ایران را به نقض برجام متهم می‌کند، مقامات آلمانی می‌گویند چنین مسئله ای اتفاق نیفتاده است. به گفته یک منبع آگاه، برلین هیچ نشانه ای مبنی بر نقض برجام از سوی ایران ندارد.

با این حال، این مقام آلمانی در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد همچنان نگرانی از بابت برنامه تسلیحاتی ایران وجود دارد.

وی توضیح داد: گزارش پیش رو نشانه هوشیاری آلمان است. هرچند این مسئله باید خارج از چارچوب برجام و به طور جداگانه بررسی شود.

این وضعیت در حالی است که قرار است ظرف روزهای آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام را در گزارشی به کنگره آمریکا اعلام کند. ظرف هفته های اخیر گزارش های متعددی درباره اینکه ترامپ در این گزرش پایبندی ایران به برجام را تائید نمی کند منتشر شده است و گزارش نهادهای اطلاعاتی آلمان می تواند بهانه ای به دست کاخ سفید بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها