نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: در آینده نزدیک ایران و ترکیه و عراق در نشست سه جانبه شرکت کرده و تدابیر مشترک علیه کردستان عراق اتخاذ خواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۹۷
تهران، آنکارا و بغداد تدابیر مشترک علیه اقلیم کردستان اتخاذ می کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، بنعالی ییلدیریم، درباره رفراندوم کردستان عراق گفت: در حالی که مردم و دولت عراق در حال مبارزه با داعش‌اند، اقلیم کردستان عراق از این فرصت استفاده کرده و به دنبال تحقق رویاهای توخالی خود است. توصیه می‌کنم که مقامات کردستان عراق هرچه زودتر از این مسیر بازگردند. تنها مخاطب ترکیه در عراق دولت مرکزی است.

با انتقاد از اعتراض آمریکا نسبت به بازداشت یکی از کارکنان ترک‌تبار کنسولگری این کشور در استانبول گفت: ترکیه یک کشور قانونمدار است. آیا فعالیت کردن در یکی از نمایندگی‌های آمریکا در ترکیه برای فردی که مرتکب جرم شده است، امتیاز محسوب شده و باعث ایجاد تمایزاتی می‌شود؟ آیا در این باره باید اجازه می‌گرفتیم؟زمانی که یکی از مقامات بانک مرکزی کشورمان را روانه زندان کردید، از ما سوال کردید؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا کشور متحد ماست، گفت: اگر آمریکا می‌خواهد این اتحاد ما ادامه یابد باید در درجه اول حمایت خود را از پسرعموهای پ.ک.ک در سوریه( یگان‌ مدافع خلق) هرچه سریعتر قطع کند. اتحاد به معنای این است که نه تنها در روزهای خوب بلکه در زمان‌های دشوار نیز در کنار یکدیگر باشیم.

او افزود: این اقدام اخیر آمریکا متناسب با روابط میان متحدان نیست. مسایل موجود میان کشورها باید از طریق مذاکرات حل شود. روابط دو کشور باید بر اساس منافع دو طرف باشد. این مساله هر چه سریعتر باید حل شود.

ییلدیریم اضافه کرد: نباید در مسائل تصمیمات احساسی اتخاذ کرد، ممکن است اقدامات ناشی از خشم صدماتی به همراه داشته باشد که تعمیر آنها امکان ناپذیر باشد.

روز دوشنبه وزارت خارجه ترکیه فیلیپ کوسنت، معاون سفیر آمریکا در آنکارا را احضار و به وی ابلاغ کرد، واشنگتن باید از این موضع خود عقب‌نشینی کند.

در پی احضار دومین کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا در استانبول از سوی بازپرسان ترکیه‌ای آن هم چند روز بعد از بازداشت اولین کارمند ترک‌تبار این کنسولگری تنش بین دو کشور شدت گرفته است.

خبرگزای آناتولی گزارش داد، کارمند مذکور برای ارائه پاره‌ای توضیحات احضار شده است.

تلویزیون ترکیه گزارش داد، این کارمند بازداشت شده اما خبرگزاری آناتولی این خبر را تایید نکرده بود.

این کارمندان به اتهام وابستگی به جنبش فتح‌الله گولن، روحانی مقیم آمریکا بازداشت شدند. آنکارا معتقد است جنبش گولن پشت کودتای ناکام ۲۰۱۶ قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها