این روزها نمایشگاه‌های هنری زیادی در گالری‌های پایتخت برپاست

بلوغ رنگ در فصل شاعرانه‌ها

می‌گویند پاییز شاعرانه‌ترین فصل است. می‌گویند هنرمند فصل‌ها پاییز است. می‌گویند پاییز پادشاه فصل‌هاست. حالا فکرش را بکنید در تجلی این همه رنگ و زیبایی چشمانمان را هم با رنگ و هنر پیوند بزنیم. نتیجه‌اش حس زیبایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۸۳
بلوغ رنگ در فصل شاعرانه‌ها

به گزارش جام‌جم، این روزها با آغاز فصل پاییز، گالری‌ها هم تدارک گسترده‌ای دیده‌اند. نمایشگاه‌های مختلفی در موضوعات متنوع دایر است. از نقاشی گرفته تا خوشنویسی و نقاشیخط، از هنر نگارگری گرفته تا نقاشی قهوه‌خانه. کافی است فرصتی اختصاص دهید و صبرتان را در مقابل ترافیک پایتخت بالا ببرید تا از زیبایی‌های این هنرها لذت ببرید.

نمایشگاهی از بزرگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای

برای این گالری‌گردی از نمایشگاه نقاشی «نقش خیال» شامل مجموعه‌ای از آثار قهوه‌خانه‌ای آغاز می‌کنیم که در گالری «آس» برپاست. مجموعه‌ای از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با آثار هنرمندانی چون محمد مدبر، حسین قوللر آغاسی، فتح‌الله قوللر آغاسی، عباس بلوکی‌فر، نعمت‌الله، علی لرنی، حسین همدانی، عبدالحسین بروجردی و میرزا آقا سلطانی‌زاده در معرض دید عموم مردم و علاقه‌مندان به این هنر فراموش شده قرار گرفته است.

این نمایشگاه که «نقش خیال» نام دارد، از 14 مهر در گالری آس افتتاح شد و در حاشیه این نمایشگاه آیین پرده‌خوانی با اجرای مرشد محسن میرزاعلی برپا شد که روز 21 مهر نیز بار دیگر این آیین پرده‌خوانی اجرا خواهد شد.

نقاشی قهوه‌خانه یا خیالی‌سازی از هنرهای دوران قاجار است که به دلیل آن‌که هنری کاملا مردمی است از اهمیت قابل توجهی در هنر نقاشی ایرانی برخوردار است. رسیدن به رمز یک نگاه، جان یک واقعه، خاطره‌ یک قصه و تقسیم آن در چشم و حافظه مردم، همه‌ آن چیزی است که به سادگی، نقاشی قهوه‌خانه به آن نایل شده است. نقاشان «خیالی‌ساز» ایمان را نقاشی نمی‌کردند بلکه با ایمان نقاشی می‌کردند. مردانی که آیین جوانمردی را از پیوند خاطره‌ امام علی (ع) و رستم و پوریای ولی به نقش می‌نشاندند.

علاقه‌مندان برای بازدید از «نقش خیال» می‌توانند به گالری «آس» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، پلاک شماره 1831 مراجعه کنند.

نقاشی‌های مسلمیان در یک نمایشگاه

نمایشگاه نقاشی‌های نصرت‌الله مسلمیان هم این روزها در گالری ایرانشهر برپاست. در نمایشگاه نقاشی‌های نصرالله مسلمیان 13 اثر به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه همه روزه (به غیر از شنبه‌ها) تا روز 2 آبان ماه برای عموم دایر است. گالری ایرانشهر در خیابان کریمخان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک 1/69 واقع شده است.

نقاشی‌هایی از داستان‌های شاهنامه

تا صحبت از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و فردوسی مطرح است، یک نمایشگاه دیگر را هم در همین راستا معرفی کنیم. نمایشگاه نقاشی‌های ذبیح‌الله محمدی با عنوان «از آوردگاه و از بزم و از داستان» از 14 تا 25 مهر در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست.

ذبیح‌‌الله محمدی از جمله نقاشان خودآموخته‌‌ای است که از کودکی دلبسته داستان‌‌های شاهنامه شده است. این هنرمند 75 ساله سال‌هاست که با تکنیک خودکار، داستان‌‌های شاهنامه و داستان‌‌هایی را که از کودکی به نقل از دیگران شنیده و در خاطرش مانده است به تصویر می‌‌کشد. او در این نمایشگاه که نخستین تجربه نمایشگاه انفرادی‌‌اش نیز به شمار می‌‌رود، مجموعه‌‌ای از 50 نقاشی در ابعاد کوچک را با تکنیک خودکار به نمایش می‌‌گذارد. بخشی از آثار او تک‌‌رنگ و برخی نیز رنگی کار شده‌‌اند. ذبیح‌الله محمدی سال 1320 در روستای ملاشیر الیگودرز متولد شده و از کودکی دلبسته نقاشی و داستان شد و تا پایان کلاس دوم ابتدایی بخوبی توانست شاهنامه را بخواند. او پس از کلاس دوم ابتدایی دیگر شانس تحصیل رسمی نداشت و به تشویق و با حمایت‌‌های پدرش به نقالی روی آورد و در شب‌‌نشینی‌ها و بزم‌‌هایی که در روستا برپا می‌ ‌شود، به‌عنوان نقال حضور داشت. او به مرور برای شرح داستان‌های شاهنامه به نقاشی روی آورد.

صدسالگی پزشک‌نیا

چهل و پنج سال پس از درگذشت هوشنگ پزشک‌نیا نقاش پیشگام سبک مدرن، گالری شهریور نمایشگاهی از آثار این هنرمند فقید را بر پا کرده است.

امیرحسین زندی مدیر گالری شهریور درباره برپایی این نمایشگاه گفت: امسال همزمان با صدمین سال تولد پزشک نیا تصمیم به برپایی نمایشگاهی از آثار این هنرمند گرفتیم. بتازگی کتاب «همسفر باد» توسط نشر نظر با محوریت آثار این هنرمند منتشر شده که در این نمایشگاه در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: حدود 30 اثر از پزشک‌نیا در این نمایشگاه نمایش داده خواهد شد که توسط خانواده هنرمند و مجموعه‌داران در اختیار گالری قرار گرفته است. در نمایشگاه هوشنگ پزشک‌نیا کارهای دهه 30 تا دهه 50 که هنرمند از دنیا می‌رود، در معرض نمایش قرار می‌گیرد که در یک نظر می‌شود کمابیش فعالیت هنری او را مرور کرد. به اعتقاد زندی، پزشک‌نیا هنرمندی است که هنوز به طور کامل کشف نشده و جای کار و مطالعه بسیار روی آثار او وجود دارد. روستاییان، عشایر، مردم عادی در قهوه‌خانه‌ها، کارگران و طبقه تهیدست جامعه، موضوع آثار پزشک‌نیا هستند. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از 14 مهر لغایت 12 آبان به گالری شهریور به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن‌بست هرمز پلاک 9 مراجعه کنند.

نقاشیخط‌هایی در لعل خاموش

شاید این هفته خیلی فرصت برنامه‌ریزی برای گالری‌گردی نداشته باشید. یک نمایشگاه هم برای هفته آینده معرفی می‌کنیم.

سومین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های «لعل خاموش» هم جمعه 21 مهرماه در گالری ایده پارسی برپا می‌شود. در این نمایشگاه 14 اثر جدید از هنرمندان معاصر در زمینه نقاشیخط ارائه می‌شود. هنرمندان این نمایشگاه عبارتند از محیا طلوع کیان، پیمان پیروی، رضا تقی‌پور، مرتضی شمیسا، الهام اسماعیلی، امیرحسین جباری، امیرحسین فراهانی، هانی شرار، روح‌الله حسین‌زاده، فرناز جهان‌بین، امیر کبیرنژاد، مهناز جبری، وحید ولی محمدی، پیمان ایروانی و گردآوری مجموعه توسط امیرحسین جباری انجام شده است. «لعل خاموش» مجموعه نمایشگاه‌هایی است که گالری ایده پارسی از سال 1393 آن را پایه‌گذاری کرده است. افتتاحیه این نمایشگاه با حضور استادان به‌نام خوشنویسی و نقاشیخط برگزار خواهد شد و در حاشیه این افتتاحیه کارگاه نقاشیخط برگزار می‌شود. گالری ایده پارسی در خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک 28 واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها