روحانی در مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

منافع برجام غیرقابل بازگشت است +عکس

رییس جمهور با تاکید بر غیرقابل بازگشت بودن منافع برجام گفت: نه ترامپ و نه 10 تا مثل ترامپ هم اگر در دنیا درست بشوند نمی توانند برجام را برگردانند.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۸۰
منافع برجام غیرقابل بازگشت است +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری­ صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز شنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت مهر ماه و آغاز دوران تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی در کشور، گفت: ما هر چه در کشور داریم از علم و دانش است.

وی با اشاره به مصادف شدن مهرماه امسال با ایام سوگواری و تعظیم سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش افزود: قیام امام حسین (ع) بزرگ ترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت، استقامت و اصلاح جامعه است.

رئیس جمهور حادث شدن فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) را یک تابلوی کامل با تمام دقت ها و ظرافت ها عنوان کرد و گفت: معمولاً در حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) بیشتر به گوشه ای از این تابلو نگاه می کنیم در حالی که آزادی، آزادگی، ایستادگی، فداکاری و ایثار بخش دیگری از این تابلوی بزرگ است.

روحانی افزود: ادب، اخلاق، صلح و دوستی، اصلاح جامعه، هدایت مردم و دلسوزی حتی برای دشمنان بخش دیگری از این تابلوی بزرگ است که ما کمتر به آن توجه می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در خصوص قیام امام حسین (ع) به تشریح اهداف قیام و اینکه امام حسین (ع) قبل از آغاز قیام با حاکم مدینه صحبت کرد و با وی با استدلال مذاکره کرد، پرداخت و گفت: زمانی که حاکم مدینه استدلال امام حسین (ع) را نپذیرفت امام می توانست همانجا جنگ را شروع کند اما از شروع جنگ جلوگیری کرد و از مدینه خارج شد و ماه ها در مکه ماند و با گروه ها و افراد مختلف ملاقات و نامه های زیادی را از مردم کوفه دریافت کرد و سپس در یک مقطعی برای نگه داشتن حرمت حرم از مکه خارج شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حرمت آبروی مؤمن همانند حرمت کعبه است، تصریح کرد: امام حسین (ع) برای اینکه حرمت کعبه شکسته نشود از مکه به سوی کوفه خارج شد.

رئیس جمهور گفت : چقدر آسان در جامعه ما حرمت، جایگاه و شخصیت افراد، افرادی که خدوم و محبوب مردم هستند راحت ازجانب برخی قلم ها و زبان ها شکسته می شود.

روحانی افزود: دانشگاه برای این است که ما با مکتب امام حسین (ع) آشناتر شویم و به خوبی بیاموزیم و این مکتب را به اذهان جامعه منتقل کنیم.

عاشورا بزرگ ترین دانشگاه است

رئیس جمهور عاشورا را بزرگ ترین مکتب آموزشی دانست و گفت: عاشورا بزرگ ترین دانشگاه، معلم و عاملی برای وحدت و امنیت ملی ماست.

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، با اشاره به سوال همراهان امام حسین(ع) از ایشان درباره دلیل حمل مقدار زیادی آب با وجود نزدیکی منزلگاه بعدی تصریح کرد: امام حسین(ع) گفتند وقتی به دشمن می رسیم آنها از مسیر دوری با سرعت آمده اند لذا آب همراهشان نیست و تشنه اند.

رئیس جمهور گفت: آیا این رفتار با شعارهایی که برخی می دهند، منافات ندارد؟ آدمی به فکر دشمن باشد؟ آن کسی که آمده روبه روی امام حسین(ع) و شمشیر به رخ ایشان می کشد اما امام حسین(ع) دوست ندارد او تشنه باشد لذا برای رفع عطش دشمن از منزل قبل آب را ذخیره می کند.

وی به دیدار امام حسین(ع) با حر اشاره کرد و افزود: وقتی به امام حسین(ع) گفته شد که الان بهترین وقت برای جنگ است چراکه عدد لشکر دشمن کم است و ما می توانیم با آنها بجنگیم و اگر صبر کنیم به تعداد لشکریان اضافه می شود، اما امام حسین(ع) فرمود که من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم و من هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهم بود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید همه ابعاد زندگی اباعبدالله الحسین(ع) را بیاموزیم، گفت: اخلاق امام حسین(ع) مروت، مردانگی، فتوت و احترام را از ایشان بیاموزیم.

رئیس جمهور با اشاره به مروت امام حسین(ع) درخصوص تشنگی دشمنانش افزود: حتی ایشان گفتند که به اسب های دشمنان هم آب دهید، آنها تشنه اند؛ ما چنین روحیه و جایگاهی می خواهیم.

وی عاشورا را بزرگ ترین مکتب آموزشی دانست و گفت: عاشورا بزرگ ترین دانشگاه، معلم و عاملی برای وحدت و امنیت ملی ماست.خیلی وارد جزئیات نشویم که چه کسی به چه زبانی و با چه سبکی عزاداری می کند، اصل عزاداری مهم است.



روحانی گفت: همه به احترام امام حسین(ع) به پا می خیزند، یکی سینه می زند، دیگری زنجیر می زند و دیگری می ایستد و کس دیگری هم شربت پخش می کند، خیلی وارد جزئیات نشویم چراکه اساس مسأله مهم است و آن پیوند یک ملت با یک فرهنگ است.

رئیس جمهور افزود: تمام دانشگاه همین است چراکه دانشگاه پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشری است و چیز دیگری نیست. ما می خواهیم پیوند برقرار کنیم، دانشگاه همیشه گذار بوده است.

دانشگاه محل گذار بوده است

رئیس جمهور گفت: دانشگاه همیشه محل گذار بوده است، گذار از یک جامعه با شرایط استبدادی به سمت یک جامعه آزاد و مستقل و گذار از یک جامعه استثمار شده به سمت استقلال جامعه، گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی ها و برجستگی های علمی و اخلاقی افراد جامعه.

روحانی افزود : مگر نبود در جامعه حداقل قبل از مشروطه و سال ها بعد از مشروطه که در آن دوران چه کسانی حاکم بودند یک روستایی زاده، یک روستایی، یک کارگرزاده می توانست حاکم باشد؟ می توانست وزیر یا رئیس جمهور و نماینده مجلس باشد؟ مقامات عالیه یا از آن شاهزادگان بود یا خاندان آنها یا از آن ارباب ها و ملاکین بود.

وی ادامه داد: هر کسی نمی توانست به مقام و مرتبه مدیریتی جامعه برسد. انحصاری بود و این انحصار را چه کسانی شکستند؟ حوزه و دانشگاه . دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر این انحصار را شکستند و اکنون مدیران عالی جامعه ما اکثریت قریب به اتفاق آنها یا تحصیلکرده دانشگاه هستند و تعدادی از آنها نیز تحصیلکرده حوزه.

رئیس جمهور گفت: مبنا این نیست که از کدام خانواده اند . اجداد و یا پدرش که بوده است هیچ وقت ما در انتخاب وزیر و یا انتخاب مدیر کل و یا انتخاب استاد و رئیس دانشگاه آیا فکر می کنیم که حسب و نسب پدر و مادرش که بوده است و یا اجداد و جایگاه اجتماعی اش چه بوده است؟ بلکه این انتخاب بر اساس شایستگی خود فرد است.



وی افزود : این خیلی جایگاه مهمی است و در این کشور نبود بلکه حوزه و دانشگاه این کار را کردند، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران جامعه است و البته استادان برجسته ای که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ رفتاری خیلی مهم است که استاد با شاگرد چگونه برخورد می کند البته در آن سال هایی که ما دانشجوی همین دانشگاه تهران بودیم سال های 47 و 48 واقعاً استادان دانشگاه متفاوت بودند همه آنها تحصیلکرده و دارای مدارج عالی بودند اما اخلاقشان، رفتارشان و برخورد و دلسوزی شان متفاوت بود و یک استاد نیز داشتیم که استاد اقتصاد ما بود همیشه در ترم اول و در ساعت کلاس اول آنقدر سخنرانی می کرد که عده ای را از دانشگاه پشیمان می کرد و همیشه در کلاس اول این استاد ده، پانزده دانشجو استعفا و دانشگاه را رها می کردند.

وی افزود: آدم جالبی بود و توضیح می داد که برای چه به دانشگاه آمده ای و می خواهی چکار کنی، در این دانشگاه پول در نمی آید، اگر می خواهی به پول برسی راه دیگری دارد و یک دانشجوی بااستعدادی نیز داشتیم که بر همین مبنا از ما خداحافظی کرد و گفت من فهمیدم راه درستی را انتخاب نکردم و به مشهد رفت و مغازه ای باز کرد و تاجر شد و اکنون از پولدارهای بالای مشهد است.

رئیس جمهور گفت: در واقع استادها مختلف و متفاوت بودند بعضی ها انقلابی بودند و بعضی ها نیز بسیار شجاع بودند و افراد متفاوتی بودند اما اخلاق، رفتار و نحوه نمره دادن استاد بسیار تاثیرگذار بود که البته این مربوط به قدیم است و داستان مربوط به 48 سال پیش است.

وی افزود: یک عده ای از استادان بودند که در دانشگاه معروف به استادان وجبی بودند و در واقع سوالات تستی کمتر بود و بیشتر تشریحی بود و می گفتند این استاد هر چه بیشتر بنویسی نمره بیشتری می دهد و وجبی است و کاری ندارد که چه می نویسی و تا حدی نیز درست می گفتند من از خودش پرسیدم که اینگونه درباره شما می گویند که می گفت من دو، سه سطری می خوانم وقتی می بینیم درست نوشته و زیاد هم نوشته نمره می دهم.

روحانی گفت: خیلی مهم است که برخورد استاد حتی در دادن نمره و حتی در تشویق کردن و نگاه به شاگرد همه اینها مهم است و در کنار هم دانشگاه ایده آل را برای ما می سازد.

وی افزود: شما دانشگاهیان تربیت کننده مدیران جامعه و حل المسائل دادن برای مسائل معضل جامعه هستید و اولین معضل نیز خود دانشگاه است اول باید مسئله خود دانشگاه را حل کنید ممکن است شما ایرادهایی به مسئولان داشته باشید و حق هم باشد.

رئیس جمهور ادامه داد : من خودم چون این را صریح در شورای عالی انقلاب فرهنگی زیاد گفته ام و هم در جلسات دولت گفته ام معلوم نیست که راه خوبی را انتخاب کرده باشیم. ما دانشگاه و مدیریت دانشگاه و اداره دانشگاه را قطعه قطعه کرده ایم و هر جایی یک مسئولی گذاشتیم یکی مسئول دین مردم و یکی مسئول علم مردم است و یکی مسئول انقلاب است اینگونه نیست و نباید این تقسیم بندی ها انجام بگیرد.

اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت است

روحانی گفت: حالا رشته پزشکی و غیرپزشکی هم که برخی گفته اند در کنار هم قرار بگیرد باید بررسی شود در مجلس شورای اسلامی برخی پزشکان نماینده مجلس این اصرار را کردند البته رای آوردن و نیاوردنش هم خیلی نزدیک بود.باید ببینیم اگر مصلحت جامعه چیز دیگری است بحث کنیم و لایحه آن را تقدیم مجلس کنیم تا این دو رشته در کنار هم قرار بگیرد.

وی افزود: اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت است، مقام استاد نیز بر مبنای رقابت است حالا رتبه ها بر اساس مقاله و رساله محاسبه می شود شاید درست باشد اما خیلی چیزهای دیگر مطرح است که ما آن را در نظر نمی گیریم استادی که جزوه امسالش با جزوه ده سال پیش تفاوتی ندارد آیا باید رتبه بگیرد؟ یا آن فردی که دائم در حال دانشوری است؟

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ گاه ما در علم متوقف نمی شویم در اخلاق و فضیلت هم چنین است، باید مسیر را ادامه داد خداوند در قرآن می فرماید عبادت و پیشرفت معنوی تا روز مرگ یعنی حتی تا آن زمان ادامه دارد.



روحانی گفت : مهم است با چه متدی رقابت ها را درست کنیم؛ بله دانشگاه تهران یک دانشگاه پرآوازه بوده است اما باید در میان دانشگاه های ما و در درون کلاس های ما رقابت باشد باید دانشجوها با همدیگر رقابت کنند ما یک رقابت آن هم ناسالم درست کرده ایم از میان جناح های سیاسی که معلوم نیست درست باشد.

وی ادامه داد: در انتخابات شرکت می کنیم همه باید تشویق شوند هر کسی در انتخابات تلاش کرده از هر جناحی به خاطر مشارکت باید جایزه بگیرد اما یک جناح جایزه می گیرد یک جناح تنبیه می شود، این می شود انتخابات، این می شود مشارکت عمومی یا سرمایه اجتماعی؟ حالا البته شاید بعضی از دستگاه ها بیکارند و باید یک شغلی داشته باشند و ناچارند عده ای را احضار کنند، یک جناحی از اول دیوارش کوتاه ساخته شده و اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و مثلا برای تشویق جامعه، مردم را تَکرار کند که بیایند پای صندوق اینها نباید تشویق شوند، آیا تشویق و تنبیه برای همین است؟ یک جناح همیشه تشویق می شود و یک جناح همیشه تنبیه؛ باید این مسیر را رها کنیم.

روحانی افزود: چند بار تجربه کرده ایم؟ یک بار تجربه کردید در سال 92 دوباره در سال 94 و دو مرتبه در سال 96؛ از تجربه باید استفاده کنیم بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه باشد.در اقتصاد و علم و مدیریت انحصار خطرناک است، رقابت و مشارکت را آزاد بگذاریم همه باید برای نقد آزاد باشند به ویژه در دانشگاه ها.اگر کسی حرفی در کلاس بزند ، صحبتی بکند ، بحثی بکند و مورد پسند من نباشد باید تشویق شود و در مسیر تشویق قرار بگیرد و دانشگاه برای این است که مسائل و پیچیدگی های جامعه ما را حل و فصل کند.

بیکاری به 11 و نیم درصد رسید

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه براساس نیاز شغلی باید به دانشگاه و کلاس دانشگاه نیاز داشته باشیم، گفت: اگر همینگونه دائم دانشجو تربیت کنیم و بعد به دنبال شغل آن باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد، مگر هر شغلی نیاز به دانشگاه دارد و یا نیاز به تحصیلات تکمیلی؟
آقای روحانی با اشاره به اینکه مدیریت نیروی انسانی بر مبنای هرم امکانپذیر است نه استوانه، افزود: چه تعداد دکتر نیاز داریم؟ چه تعداد فوق لیسانس نیاز داریم؟ مدارک تحصیلی زیاد درست می کنیم و بعد می گوییم شغل آن نیست، اما در دنیا کشورهای مختلف بررسی کرده و براساس مشاغل نیاز به تحصیلات را سنجیده اند، نیاز به اینکه چه تعداد تحصیلات لازم است و چند درصد تحصیلات نمی خواهد.

وی با اشاره به اینکه قطعا به تخصص نیاز است، خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که ما دانشگاه را بر مبنای نیاز مدیریتی جامعه و رفع مشکلات جامعه تنظیم کنیم البته این به آن معنی نیست که اگر همه اینها هم تنظیم شود ما برای اشتغال مشکل نداشته باشیم.



روحانی با اشاره به کم شدن بیکاری از سال گذشته تاکنون گفت: میزان بیکاری از 12 و 7 دهم در سال گذشته به 11 و نیم درصد در سال جاری رسیده و این به آن معنی است که این مسیر حرکت برای اشتغالزایی درست انتخاب شده است اما باید سرعت بیشتری به آن ببخشیم.

رئیس جمهور یکی از مهم ترین اولویت ها را امید دادن به نسل جوان برای آینده کشور دانست.

در مذاکرات هسته ای قدرت سیاسی را برای جهانیان روشن کردیم

رئیس قوه مجریه گفت: ما به عنوان توانمند سیاسی در صحنه مذاکرات با قدرت ظاهر شدیم. امروز دانشجویان باید در مسائل روز پیشرو باشند ما نمی خواهیم بگوییم دانشجویان دیپلمات باشند اما باید دانشجویان مسائل را خوب بدانند سن جوانی و دانشجویی­ سن نقد و انتقاد و خلاقیت است.

وی با تأکید بر اینکه ­­نگذاریم عده ای جامعه ای را مایوس کنند و کار ارزشمند ملت را زیر سوال قرار دهند افزود: اگر معضلی در کشوری ایجاد شد و به سایر کشورهای سرایت کرد ممکن است برما فشار وارد شود؛ چرا عده ای کشور دچار مشکل می شود خوشحال می شوند؛ برخی ها نانشان را در دعوا می بینند.

روحانی تصریح کرد: تفکرات و جناح های مختلفی داشته باشیم اما در منافع ملی همصدا باشیم.



رئیس جمهور گفت: ما در مذاکرات هسته ای و در توافق برجام به موارد و منافعی غیرقابل بازگشت رسیدیم که هیچ کس نمی تواند برگرداند، نه ترامپ­ و نه ده تا ترامپ هم نمی توانند؛ غیرقابل بازگشت است.

وی ادامه داد: در مذاکرات هسته ای قدرت سیاسی را برای جهانیان روشن کردیم. دیپلمات های ما قوی و قدرتمند هستند که با شش قدرت جهانی مذاکره کنند؛ توافقی که آن طرف می گوید فریب خورده است، می گویند ایرانیان ما را فریب دادند، اما مبنای ما برد - برد بوده است.

برجام پیروزی اخلاقی ما در زمینه استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای بود

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، در ادامه موضوع هسته ای گفت: ما در برجام نشان دادیم که نه تنها در اقتصاد قوی هستیم، بلکه در سیاست هم قوی هستیم.

روحانی افزود: ما نشان دادیم که در جنگ تنها قوی نیستیم، بلکه در صلح هم قوی هستیم و این امر غیرقابل بازگشت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما اتحاد جهانی را علیه جمهوری اسلامی ایران شکستیم، گفت: همه علیه ایران متحد شده بودند در همین سازمان ملل از اولین تا آخرین ناطق هر کدام چیزی را علیه ما می گفتند حتی کشورهایی که به ظاهر دوست ما بودند آنها نیز اگر علیه ما چیزی نمی گفتند از ما دفاع نمی کردند.

روحانی افزود: امسال در سازمان ملل متحد آن چیزی که ایران می گفت بیش از 190 کشور جهان نیز همان را می گفتند و تنها یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر به نام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می زدند.

رئیس جمهور این امر را پیروزی ملت ایران خواند و آن را غیرقابل بازگشت دانست و گفت: ما در صحنه دیپلماسی جهان موفق و پیروز شدیم. ما به دنیا می گفتیم در پی ساخت بمب اتم نیستیم و دنبال فعالیت هسته ای صلح آمیز هستیم و امریکا و برخی کشورها می گفتند ایران دروغ می گوید و مخفیانه در حال ساخت بمب است.



وی برجام را پیروزی اخلاقی ایران دانست که به دنیا ثابت کرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه راست می گوید و بدخواهان ما دروغگو هستند.در دنیا ثابت شد که ما راستگو هستیم و این امر در تاریخ ماندگار است.

رئیس جمهور گفت: تمام فشارهایی را که بر ما می آوردند بر مبنای یک سری از علایم که ایران از فعالیت صلح آمیزش منحرف شده است تحت عنوان پرونده معروف پی ام دی؛ ما آن را حل کردیم پرونده ای که صد سال طول می کشد تا حل شود.به گونه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما اعلام کرد درمورد گذشته فعالیت هسته ای ایران دیگر سوال ندارد و هرچه هست درباره آینده است و این موضوع پیروزی حقوقی ما را نشان می دهد و این پیروزی که از بین نمی رود و ما پیروز شدیم در یک صحنه ای که سال ها علیه ما تلاش و پرونده سازی می کردند ما پرونده ها را بستیم و آن را ختم کردیم. ما قطعنامه های سازمان ملل را که سال ها بود علیه ما تصویب شده بود لغو کردیم و این یک پیروزی بین المللی برای ماست و هرگز از بین نخواهد رفت و شما می گویید لغو نشده است؟

ایستادن پای عهد به ضرر معاهده کننده نیست

روحانی پای عهد ایستادن را به ضرر معاهده کننده ندانست و گفت: آن کسی که نقض عهد می کند، حیثیت و اعتبار خود را زیر پا می گذارد؛ ما راه درست را انتخاب کرده ایم.

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها تصریح کرد: اگر باز هم بخواهند به کشور ما تجاوز کنند، باز هم پیروز می شویم و اگر روزی سازمان ملل بار دیگر علیه ما قطعنامه صادر کند، تجربه آن وجود دارد و آن اینکه ما پیروز شده ایم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در زمینه اقتصادی موفقیت های غیرقابل بازگشتی به دست آورده ایم، در طول یک سال و نیم گذشته نفت و میعانات گازی را دو برابر گذشته فروخته و پول آن را هم گرفته ایم، حالا چه؟ آیا قابل بازگشت است؟ و آیا نفت فروخته شده ما باز می گردد؟ فروخته ایم و تمام شده است؛ اینها که قابل بازگشت نیست.ما سرمایه گذاری های متعددی با خارجی ها انجام داده و اعتبارات بزرگی را از بانک های دنیا گرفته ایم و همچنین فناوری های مهمی را از دنیا گرفته ایم، اینها که قابل بازگشت نیس .

روحانی گفت: تا پیش از برجام دنیا می گفت که فعالیت های هسته ای ایران غیرقانونی است چرا که خلاف قطعنامه است و ایران حق غنی سازی ندارد اما هم اکنون این فناوری از نظر حقوقی و همچنین از نظر سازمان ملل یک فناوری مشروع است، گرچه آن زمان نیز از نظر ما حرف آنها نادرست بود ولی ادعا داشتند. امروز ما حقوق هسته ای مان را تثبیت کرده ایم و آن حق مسلمی که مردم می گفتند ما در سازمان ملل و دنیای دیپلماسی اثبات کردیم که این حق مسلم ماست.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما این حق مسلم را از کف خیابان تا وین و نیویورک بردیم و این قابل بازگشت نیست و دیگر بازنمی گردد.



وی گفت: چرا عده ای با مردم به شکلی نادرست حرف می زنند؟ امروز اگر آمریکا تخلفی کند همه دنیا امریکا را محکوم خواهد کرد و نه ایران را.

رئیس جمهور با بیان اینکه عده ای می گویند که پس چرا به آمریکا اعتماد کردید و با آنها قرارداد بستید، تصریح کرد: قرآن به پیامبر (ص) می گوید تو معاهدات فراوانی با کفار بستی و هر دفعه نیز آنها نقض کردند، حالا به پیامبر ایراد بگیریم که چرا معاهده اول را بستید و کفار نقض کردند و چندین بار دیگر معاهدات را نقض کردند؟ آیا پیامبر ضرر کرد؟

روحانی خاطرنشان کرد: نعوذ بالله کسی آنجا پیدا می شد و می گفت پیامبر ساده لوح است، خب وقتی اولین معاهده را بست، دید که کفار آن را نقض می کنند پس چرا دومی را منعقد کرد؟!
رئیس جمهور افزود: پای عهد ایستادن به ضرر معاهده کننده نیست، بلکه آن کسی که نقض عهد می کند حیثیت و اعتبار خود را زیر پا می گذارد، ما راه درست را انتخاب کرده ایم.

مسیر تعامل گسترده با دنیا آماده شده است

رئیس جمهور لزوم کار با دنیا را تعامل دانست و گفت: اکنون مسیر این تعامل گسترده آماده شده و در بسیاری از زمینه ها راه برای تعامل علمی و فناوری بازتر است.

وی در ادامه سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها یکی از وظایف مهم دانشگاه را وظایف سیاسی خواند و تصریح کرد: واقعیت ها را برای مردم از طریق دانشجویان، کلاس ، مصاحبه و فضای مجازی بگویید و مسائل را باز کنید.

رئیس قوه مجریه افزود: در میان شما استادان رشته های مختلفی چون علوم سیاسی، اجتماعی، فنی و حقوقی حضور دارند که هر کدام به تناسب رشته خود و برای کشور به میدان بیایند.

روحانی گفت: مردم در سال 92 راهی را انتخاب و در سال های 94 و 96 نیز بار دیگر آن راه را تأیید کردند ولی یک عده ای می خواهند بگویند که ملت ایران اشتباه کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم اشتباه نکردند، تصریح کرد: مردم راه درست را برگزیدند چرا که عظمت و اعتبار ایران در جهان افزایش و روابط ما با جهان گسترش یافته است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که خواست ما تعامل گسترده با جهان است، اکنون مسیر این تعامل گسترده آماده شده و در بسیاری از زمینه ها راه برای تعامل علمی و فناوری بازتر است. مگر می شود در دنیای امروز بدون تعامل و همکاری با دنیا کار کرد؟ در جایی ما پیشرفت داریم و باید آن را به دیگران عرضه کنیم و در جایی دیگر نیز آنها باید پیشرفت خود را ارائه کنند لذا باید به این تعامل ادامه دهیم.

روحانی به معضلات و مشکلات کشور اشاره کرد و حل این معضلات را برعهده همه مردم و مسئولان دانست و افزود: اما دانشگاه به خاطر جایگاه و علم و دانشی که در اختیار دارد وظایف سنگین تری را برای حل مشکلات جامعه بر عهده دارد.



رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی، بانکی، زیست محیطی، کمبود آب و صندوق های بازنشستگی خاطرنشان کرد: دولت دو رقم بزرگ در سال پرداخت می کند که اگر این پرداخت ها نبود و این پول در دست دولت می ماند چه تحولی در بخش عمرانی کشور صورت می گرفت.حدود 40 تا 45 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت صرف کمک به صندوق بازنشستگی کشور می شود تا حقوق بازنشستگان پرداخت شود، حالا اینکه چرا صندوق بازنشستگی پول ندارد و چرا اینطور شده است بحث دیگری است.

رئیس جمهور رقم پرداخت یارانه ها را نیز 42 هزار میلیارد تومان در سال ذکر کرد و گفت: با احتساب پرداخت بیش از 100 درصدی به صندوق بازنشستگی نیز حدود 90 هزار میلیارد تومان رقم این دو پرداخت از بودجه 300 هزار میلیارد تومانی که شاید امسال حدود 307 تا 308 هزار میلیارد تومان باشد می شود.90 هزار میلیارد تومان بدین صورت از دست دولت گرفته می شود بعد شما گله می کنید که چرا به دانشگاه ها کم کمک می شود و چرا ساختمان های دانشگاه فرسوده شده و آزمایشگاه ها نیز به روز نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: همه اینها صحیح است اما کشور با مشکلاتی مواجه است که مربوط به دولت های دوازدهم و یازدهم نیست بلکه از قبل به ما ارث رسیده است. حالا برخی پدران پولدار دارند و پس از فوت آنها پول و زمین و باغ نصیبشان می شود و برخی دیگر از پدرها قرض زیاد پس از خود نصیب فرزندان می کنند، ما جزو دسته دوم هستیم که ارث قرض از پیشینیان خود برده ایم.

رئیس قوه مجریه گفت: مسئول هستیم به دانشگاه کمک کنیم و البته ضمن اینکه شعار نمی دهم که دانشگاه باید خودکفا باشد چراکه این خودکفایی به زمان نیاز دارد، نمی خواهم دانشگاه هایمان را با برخی از دانشگاه های غربی نیز مقایسه کنم که علاوه بر اداره دانشگاه درآمد مازاد نیز دارند.

روحانی تصریح کرد: قبول دارم که دولت هم اکنون باید به دانشگاه ها کمک کند و تا سال ها نیز اینچنین خواهد بود اما از طرف دیگر نیز توقع دارم که همه دانشگاهیان ما معضلات کشور را معضلات دولت ندانند.

رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: دست به دست هم دهیم تا این مشکلات را حل کنیم، چرا که مطمئن هستم با امید به آینده و اعتماد به یکدیگر بی تردید مسیر آینده ما پیروزی خواهد بود.

در این مراسم که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد؛ علاوه بر آقای روحانی، سرپرست­ وزارت علوم تحقیقات­ و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی­، روسای دانشگاه های تهران و دانشگاه علوم پزشکی­، یکی از دانشجویان و یکی از استادان دانشگاه سخنرانی کردند.


همچنین در این مراسم ازنفرات حائز رتبه های برتر آزمون سراسری سال­ 1396 تجلیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها