گزارش جام جم آنلاین از بخاریهای غیراستاندارد مدارس

بخاری های غیر استاندارد امسال هم قربانی می گیرند؟

به دنبال حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد پیرانشهر در سال 91 بود که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در سال 92 از حذف کامل بخاری های غیر استاندارد مدارس تا سال 96 خبر داد اما با وجود این تصمیم هنوز بخش زیادی از کلاس های درس خصوصا در مناطق محروم از بخاری های استاندارد بی بهره هستند.
کد خبر: ۱۰۷۹۴۷۶
بخاری های غیر استاندارد امسال هم قربانی می گیرند؟

به طوریکه وزیر آموزش وپرورش به تازگی در مصاحبه ای اعلام کرد که 40 تا 42 درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری‌های قطره‌ای در سراسر کشور جمع آوری شده است، اما بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات لازم پیش بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.

البته محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص چگونگی روند استاندارد سازیی سیستم گرمایشی مدارس ابراز خشنودی کرد و گفت:حدود سه سال پیش مجلس قانونی را در خصوص توسعه سیستم گرمایشی مدارس و اختصاص بودجه ایی در این خصوص به تصویب رساند واز آن زمان تا کنون در کل کشور از جمله مناطق محروم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی نسبت به بیان آمار دقیق در این خصوص اظهاربی اطلاعی کرد و افزود:آماری فعلا در اختیارم نیست ولی براساس سفرهای استانی خود می توانم به جرات بگویم که تا کنون کاربسیار خوبی در این خصوص انجام شده است .هرچند که به مرحله مطلوب نرسیده ولی طی این 3 سال اقدامات خوبی صورت گرفته است.و امیدواریم در سالهای آینده تمامی مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شوند.

نماینده کرمان همچنین در خصوص بخاریهای مدارس کرمان نیز گفت:در استان کرمان نیز همچنان برخی مدارس دورافتاده با مشکل روبروهستند در تلاشیم این مشکل را برطرف سازیم.

نگرانی ها ادامه دارد

شایدهمانطور که وزیر آموزش وپرورش اعلام کرد که بخاری های چکه ای جمع آوری شده است واطلاعیه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از بخاری‌های چکه‌ای غیر استاندارد و معیوب در مدارس کشور موید این مطلب باشد .اما با شروع سال تحصیلی جدید بازهم نگرانی ها در این خصوص همچنان وجود دارد.به طوریکه نماینده مردم دورود و ازنا ماه گذشته از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش خواست برای افزایش ایمنی گرمایش در مدارس مناطق سردسیری فکری اساسی کنند.

مجید کیان‌پور با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید افزود: استفاده از بخاری نفتی در برخی از مدارس به ویژه در نقاط سردسیری مسئله‌ای ا‌ست که در چند سال اخیر حوادث تلخی را رقم زده است و ضرورت ایجاب می‌کند تا قبل از شروع فصل سرما فکری اساسی برای گرمایش چنین مدارسی صورت گیرد.

وی وضعیت ساختمانی برخی مدارس را نیز نامناسب دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته اخبار و گزارشات متعددی در رابطه با این مسئله از طریق انواع رسانه‌ها به گوش رسیده است که خود نشان از ضرورت رسیدگی ویژه به این موضوع دارد.

نائب رییس کمیسیون عمران مجلس احساس آرامش و امنیت در فضاهای آموزشی را یکی از عوامل موثر در فرآیند یاددهی و یادگیری عنوان کرد و بیان داشت: باید به دنبال شرایطی باشیم تا دانش‌آموزان در محیط مدرسه احساس آرامش کنند و با خاطری آسوده در پی تحصیل علم و دانش باشند

دانش آموزان اردبیلی در محاصره سرما

باوجود وعده های مسئولان برای تامین سیستم گرمایشی مدارس بازهم از گوشه وکنار اخباری مبنی بر وجود کلاس های سرد ویخ زده شنیده وخوانده می شود . اردبیل که این روزها چهره زمستان به خود گرفته و اغلب شهروندان ملزم به استفاده از تجهیزات گرمایشی و بخاری شده‌اند، ولی حدود 80 دانش‌آموز روستای باروق از توابع اردبیل، در هوای سرد و بدون وسیله گرمایشی به مدرسه رفتند.
در چنین وضعیتی ساکنان روستای باروق از روشن نکردن بخاری مدرسه پنج کلاسه با ۸۰ دانش‌آموز به شدت ابراز ناراحتی کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان شده‌اند.
گزارش ها حاکیست ،نه تنها در مدرسه باروق بلکه در اغلب مدارس استان با وجود سرد شدن هوا، سیستم‌های گرمایشی روشن نشده و دانش‌آموزان تنها با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه توانستند از هوای سرد کلاس درس نجات یابند.
البته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل با پذیرش عدم استفاده از سیستم گرمایش در برخی مدارس تصریح کرد: سیستم گرمایشی پکیج در روستای باروق و ۱۹ روستای دیگر در حال بهره‌برداری است و از هفته آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
احمد ناصری در گفتگو با مهر علت تأخیر در استفاده از سیستم گرمایش را اختلافات با پیمانکار عنوان و اضافه کرد: با پیگیری رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش این مشکل رفع شده و از هفته آینده سیستم گرمایشی این مدرسه به همراه ۱۹ مدرسه دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها