وزیر امور خارجه با بیان این که ما هیچ گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبودیم تاکید کرد: همواره سیاست ما این بوده که منطقه ما نیاز به آرامش و گفت و گو دارد.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۹۰
ظریف: ما هیچ گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبودیم/ نظراتمان با قطر و عمان درباره یمن نزدیک است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف شامگاه سه شنبه در ورود به تهران پس از سفر دو روزه به عمان و قطر در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوالی در خصوص بازتاب رسانه ای این سفر بیان کرد.

وی افزود: منطقه ما نیاز به یک سامانه همکاری و گفت و گو برای امنیت را در منطقه دارد؛ ما پیشنهاد سامانه گفت و گو در خلیج فارس را بارها مطرح کرده ایم و متاسفانه مورد توجه برخی کشورهایی که آینده خودشان را در تنش، فشار و تحمیل بر همسایگان می بینند قرار نگرفته است.
ظریف گفت: امیدواریم این کشورها هر چه سریعتر منطق گفت و گو و ضرورت تفاهم و همکاری و لزوم دست برداشتن از خیالات خود برای تحمیل دیدگاه هایشان بر سایرین را بپذیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در آن زمان حتما امکان گفت و گوی گسترده تر وجود دارد؛ جمهوری اسلامی ایران همواره بر تفاهم و حل مشکلات اصرار داشته و هیچ گاه بر تعمیق اختلافات علاقه ای نداشته است زیرا آن را در جهت منافع خودمان نمی دانیم.

وی همچنین گفت: همان طور که ما در ابتدای دولت دوازدهم اعلام کردیم، در کنار تسهیل همکاری های اقتصادی، بین المللی در جهت اقتصاد مقاومتی، روابط با همسایگان یکی از دو ابر اولویت سیاست خارجی خواهد بود و این بار هم مثل دولت یازدهم این حرکت ها را با منطقه شروع کردیم که این سفر به جز سفر مجمع عمومی سازمان ملل بود که یک سفر دوره ای در هر سال انجام می شود.

ظریف اضافه کرد: دو کشور عمان و قطر که از همسایگان نزدیک ما در خلیج فارس هستند و ارتباطات گسترده تر اقتصادی با هر دو کشور در چند ماه گذشته روند رو به رشدی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی با عمان کار به خوبی پیشرفته است، همکاری های تجاری و بانکی با عمان پیش رفته و زمینه برای همکاری های چند جانبه اقتصادی با عمان فراهم شده است و در این زمینه گفت وگوهای خوبی هم با وزیر خارجه و هم با سلطان عمان داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در حوزه اقتصادی هم بعد از فشارهایی که توسط همسایگان قطر به این کشور وارد شده، همکاری های خوبی شروع و گشایش های خوبی ایجاد شده که به نفع دو کشور است و در این زمینه هم در قطر هم با امیر و هم با وزیر امور خارجه و هم وزیر اقتصاد آن کشور گفت وگوهای بسیار خوبی را انجام دادیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که در حوزه بانکی تسهیلات خوبی فراهم شده و در حوزه ویزا قرار شده تسهیلات بیشتری فراهم کنند گفت: بحث دیگری که در هر دو کشور داشتیم و به صورت مفصل در جلسه خصوصی با سلطان عمان و امیر قطر مطرح کردیم بحث مسائل منطقه ای و ضرورت همکاری بین کشورهای منطقه بود و تبدیل این فرهنگ تخاصم در منطقه ما به فرهنگ همکاری و گفت و گو و بحث های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی سوریه و عراق را از دیگر محورهای گفت و گوهایی خود ذکر کرد و افزود: درباره ضرورت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق بعد از تحولات اخیر تبادل نظرات بسیار خوبی با امیر قطر و سلطان عمان و وزرای خارجه این دو کشور صورت گرفت.

ظریف اظهار کرد: ایران به جد تمایل دارد روابطش با همسایگان خود را بر اساس گفت و گو و مشارکت و بر اساس تفاهم و منافع مشترک باشد؛ ما معتقدیم که حتما با قطر و عمان و دیگر همسایگانمان چنین روابطی کاملا در دسترس است و قدم های اولیه خوبی برداشته شده و انشاالله در این زمینه بیستر اقدام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص رایزنی هایش در مورد حل مشکلات منطقه ای هم اظهار داشت: با هر دو کشور در خصوص یمن و ضرورت پایان دادن هر چه سریعتر به بحران یمن و پایان دادن به حملات هوایی علیه مردم یمن و کمک رسانی انسانی سریع و دست یابی به راه حل سیاسی در یمن صحبت کردیم و نظرات بسیار نزدیک بود و این گفت و گوها و همکاری ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره بحران سوریه نیز تصریح کرد: در مورد وضعیت سوریه با توجه به اینکه در گذشته اختلافاتی با قطر داشتیم، ضرورت دارد که بیشتر گفت و گو کنیم ولی این تمایل سیاسی وجود دارد که گفتگو های گسترده تری با همه کشورها در مورد پایان دادن به آلام مردم سوریه صورت بگیرد.

وی افزود: ما اگر بتوانیم روی یک موضوع با همه توافق کنیم و آن اینکه مردم سوریه را در مهمترین اولویت خودمان قرار دهیم؛ یعنی از یک طرف پایان دادن به جنگ، خشونت و درگیری در سوریه و از طرف دیگر حق انتخاب با مردم سوریه شاید بتوانیم به سمت ایجاد آرامش بیشتر و راه حل سیاسی در سوریه حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد عراق الان یک اجماع جهانی وجود دارد مبنی بر مخالفت با رفراندوم و ضرورت بازگشت کامل به احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و بعد از آن شروع گفت و گو های داخل عراق برای رسیدن به راه حل سیاسی که در این زمینه من فکر می کنم اجماع جهانی وجود دارد و بین سه کشور هم نظرات مشترک زیاد بود.

ظریف خاطرنشان کرد: منافع ما در این است که همه کشورهای منطقه با درک واقعیت های این منطقه و با کنار گذاشتن منطق زور و فشار بتوانند به یک راه حل مورد قبول همه دست پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها