جلفای اصفهان، نامی آشنا برای هر ایرانی، منطقه‌ای که ارامنه اصفهان در آن سکونت دارند...
کد خبر: ۱۰۷۸۲۸۱
سوگ حسین (ع) در کوچه پس کوچه های جلفا

هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و سیاه پوش شدن شهر در عزای امام حسین(ع) خیابان‌های ارامنه نشین اصفهان نیز آذین مشکی به خود گرفته چرا که بسیاری از مسلمان نیز در منطقه جلفای اصفهان نیز در همسایگی ارامنه زندگی می‌کنند و ارامنه اصفهان نیز به اعتقادات مسلمانان احترام می‌گذارند.

همواره وصف حال مظلومیت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌عباس(ع) در جنگ کربلا برای سایر ادیان از جمله دین مسیح، یهود و زرتشت پوشیده نیست و شفا دهندگی این امامان نیز سبب شده است که سایر ادیان نیز اعتقاداتی به این امامان داشته و گاها نذوراتی را در ایام دهه محرم داشته باشند.

ایام محرم در منطقه جلفا و خاقانی اصفهان نیز همانند سایر خیابان‌های شهر روضه‌خوانی و دسته‌های عزاداری برقرار است که این مجاورت منازل مسکونی شیعیان با مسیحیان سبب شده است که برخی از همشهریان مسیحی به صورت خودجوش و به خاطر هم‌زیستی که با مسلمانان دارند طالب حضور به مراسم‌های ویژه ایام محرم مسلمانان باشند. این موضوع مصداق حدیثی است که مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله علیه) در مجلّد 14 جدید از کتاب ارزشمند «بحارالانوار» -که شرح احوال و احادیث مربوط به حضرت مریم و حضرت عیسی مسیح (ع) را در آن آورده- در بخش «مواعظ یا پند و اندرزهای حضرت مسیح (ع)» آن را روایت می‌کند.

هر چند ارامنه اصفهان دسته عزاداری و نیز توصیه‌ای مبنی بر حضور در مجالس عزاداری دهه محرم را از سوی شورای خلیفه‌گری ندارند اما مسیحیان در ماه محرم احترام را نگه‌داشته و خصوصاً در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسم شادی خود را برگزار نمی‌کنند و حتی سالن‌های خود را برای برگزاری اینگونه مراسم اجاره نمی‌د‌هند.

البته بخشی از این مسئله ناشی از قانون حاکم بر کشور در مورد مسلمان است، اما بخشی دیگر مربوط به احترامی است که ارامنه برای این امام شیعیان قائل هستند.

مزیت عزاداری مسلمانان برای امام حسین (ع) اینگونه است که طرفداران همه آیین‌ها و مذاهب می‌توانند در آن شرکت کنند و بالطبع مسیحیان علاقمند نیز آزادانه در آن شرکت می‌کنند.

ارامنه‌ای بوده‌اند که با نذر در مراسم‌ عزاداری امام حسین‌(ع) به حاجت خود رسیده‌اند و گاهاً دیده شده که برخی از ارامنه به اعتقاد شخصی در این مراسم‌های عزاداری شرکت و پا به پای مسلمانان خدمت به عزاداران کرده‌اند.

توما گالستانیان مسئول دفتر روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در این خصوص می‌گوید: ارامنه اصفهان دسته عزاداری و یا هیئت خاصی ندارند و هیچ گونه تشویقی برای حضور در این مراسم‌ها نمی‌شوند و صرفاً حضور برخی از ارامنه در مراسم‌های ایام سوگواری به دلیل اعتقاد شخصی افراد و یا مجاورت با محل مسکونی آنها با هیئت‌های عزاداری است.

وی افزود: هیچ مشکلی تا کنون در این سال‌ها بابت برگزاری مراسم ایام دهه محرم در مناطق ارامنه نشین وجود نداشته و ارامنه احترام این دهه را نگه می‌دارند.

مسئول تعلیمات مذهبی کلیسای وانک تصریح کرد: حتی در سایر مراسم‌های مذهبی و سوگواری‌ها ارامنه اصفهان با سایر اقشار مردم همراهی می‌کنند، چنانکه در سال های گذشته آغاز سال نو میلادی با یکی از شهادت‌ها تقارن پیدا کرده بود که به دستور شورای خلیفه‌گری، ارامنه در آغاز سال نو میلادی رعایت ایام سوگواری را داشته و مراسم‌های سال نو خود را بدون سرو صدا و شادمانی برگزار کردند.

نفیسه راهداری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها