حقمان را بگیریم

این‌گونه وصیت کنید!

حقمان را بگیریم

دیه زن نسبت به مرد

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۵۹
دیه زن نسبت به مرد

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

دیه زن نسبت به مرد

دیه زن در مورد صدمات بدنی اگر تا کمتر از یک‌سوم دیه کامل مرد باشد با دیه مرد یکسان است؛ اما اگر به یک سوم برسد یا بیش از یک‌سوم گردد، در این صورت، دیه زن به نصف تقلیل می‌یابد؛ البته در سایر موارد، فرقی میان زن و مرد وجود ندارد.

سودهای معاف از مالیات

سود دریافتی به هر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است:

1ـ سود متعلق به سپرده‌های مربوط به کسور بازنشستگی و پس‌انداز کارمندان و کارگران نزد بانک‌های ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه.

2ـ سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانک‌های ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز. این معافیت شامل سپرده‌هایی که بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز نزد هم می‌گذارند، نخواهد بود.

3ـ جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه.

4ـ سود پرداختی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل.

5 ـ سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت.

جرم غیرقابل گذشت

جرم غیرقابل گذشت جرمی است که برای تعقیب آن نیازی به وجود شکایت و شاکی نخواهد بود. پس با تحقق این دسته از جرایم، بدون نیاز به شکایت افراد، موضوع توسط مدعی‌العموم قابل رسیدگی خواهد بود.بزه‌هایی همچون خیانت در امانت، کلاهبرداری، قتل عمد، سرقت و تحصیل مال از طریق نامشروع ازجمله بزه‌های غیرقابل گذشت است.

نکته‌ای درباره توقیف اموال

چنانچه مالی که توسط اجرای احکام یا ادارات اجرای ثبت جهت وصول محکوم به توقیف شده است؛ قبل از توقیف به وسیله عقد صحیح قانونا به شخص ثالث واگذار شده باشد؛ وی می‌تواند به عنوان معترض ثالث به این توقیف اعتراض و تقاضای رفع اثر نماید!

مجازات افشای اسرار پزشکی

برابر قانون مجازات اسلامی پزشکان، جراحان، ماما‌ها و داروفروشان و کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه‌شان محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیرموارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا به جزای نقدی یک میلیون و 500 هزار تا شش میلیون ریال محکوم می‌شوند.

قانون و اشتغال بانوان

شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند، اما نمی‌تواند خودسرانه مانع اشتغال زن شود و باید به دادگاه مراجعه و تقاضای منع اشتغال زوجه به دلیل مخالفت شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیات خود را مطرح کند و این موضوع را در دادگاه به اثبات برساند.

مسئولیت مهندس ناظر

ممکن است در حین عملیات ساختمانی، مهندس ناظر، ایرادی در ارتباط با نحوه اجرای عملیات ساختمانی مشاهده کندکه احتمال وقوع حادثه را داشته باشد.در چنین مواردی وی باید فورا و کتبا مراتب را به کارفرما اعلام نماید و رونوشت آن را به واحد کار و امور اجتماعی محل تسلیم کند.

پرداخت دین دیگری...

توجه داشته باشید براساس قانون چنانچه دین دیگری را بدون اذن و اطلاع وی پرداخت نمایید؛ جهت مطالبه آن حق رجوع به او را ندارید!

نکته‌ای درباره چک

تعویض چک ذکرشده در قرارداد با چک دیگر باید با رعایت تمام جوانب و سنجیدن آثار حقوقی آن انجام شود. مثلا ممکن است در قرارداد بابت ثمن معامله چک گرفته باشید و شرط کنید که اگر چک پاس نشد، حق فسخ داشته باشید. حال اگر این چک را با چک دیگری تعویض کنید، ممکن است در دادگاه برگشت خوردن چک جدید دلیل بر ایجاد حق فسخ برای شما محسوب نشود. در ذکر نکته دیگری درباره چک باید بگوییم براساس قانون، خط خوردن عبارت حواله‌کرد اثری بر عدم‌انتقال چک‌های مورد نزاع از طریق ظهرنویسی ندارد و در عرف بانکداری نیز خط خوردن حواله‌کرد مانع پرداخت وجه نیست.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها