رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران گفت:نوسان قیمت زعفران در داخل کشور ، ورود این محصول به بازار صادرات را دچار مشکل کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۳۰
نوسان قیمت زعفران ، بازار صادرات را دچار مشکل کرده است

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان در گفت وگو با جام‌جم آنلاین گفت: 92 درصد تولید زعفران جهان در ایران صورت می‌گیرد و سالانه حدود 200تن زعفران به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: قبول دارم که تولید زعفران در دست ماست اما مدیریت بازار آن به‌دست ما نیست زیراکه زیرساخت‌های لازم برای تجارت جهانی و نیز تامین مشتری را نداریم و با توجه به نوسانات قیمت ارز ضرر و زیان زیادی را شاهد بودیم؛ با متغیر بودن قیمت زعفران در یک روز، نمی‌توانیم تامین کننده خوبی برای مشتریان باشیم زیراکه در هر بار سفارش مشتری، قیمت محصول متفاوت خواهد بود.

میری با بیان لزوم اصلاح زیرساخت‌ها برای مدیریت بازار ، بیان داشت: با برقراری ثبات قیمت زعفران در بازار و نیز قیمت ارز در کشور، می توان تامین‌کننده خوبی برای مشتریان زعفران در خارج از کشور باشیم زیراکه استاندارد تولیدات زعفران در کشور، بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی ادامه داد: علاوه بر حمل‌و‌نقل ،بسته بندی مناسب نیز یکی از عوامل ازدست دادن بازار این محصول است زیرا برای صادرات زعفران بسته‌بندی شده باید 8درصد تعرفه پرداخت شود و با این شرایط نمی‌توانیم با دیگر کشورها رقابت کنیم.

وی افزود: زعفران‌ با برند ایرانی حداکثر تا 500 گرم بسته‌بندی و صادر می‌شود؛ اگر بسته‌بندی کمتر از 10 گرم باشد باید به آن کشور 8درصد تعرفه پرداخت شود.

مصرف زعفران در کشورهای دیگر بیشتر برای مصارف صنعتی،دارویی،آرایشی است.

میری تصریح کرد: سال‌ها به کشور آمریکا زعفران صادر کردیم اما با توجه به مسائل سیاسی پیش آمده بازار صادرات به این کشور را نیز از دست داده ایم .

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها