در حالی که پارلمان عراق امروز (چهارشنبه) میزبان نخست‌وزیر این کشور برای بررسی پیامدهای همه پرسی استقلال اقلیم کردستان است، ائتلاف دولت قانون رهبری کمپینی را برای برکناری رئیس‌جمهور عراق که از طایفه کردهاست، برعهده دارد.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۹۳
احتمال برکناری فؤاد معصوم  از ریاست جمهوری عراق

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت: حیدر المولی، نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: امضاهایی جمع شده و به هیئت ریاست پارلمان برای برکناری فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق داده شده است. همچنین تحرکاتی برای اتخاذ اقداماتی علیه مسؤولان، کارمندان، نمایندگان، دیپلمات‌ها و تمامی مسؤولانی که کرد هستند به دلیل همه پرسی صورت گرفته است.

وی گفت: ما از هیئت ریاست پارلمان انتظار داریم که تصمیمی را برای درج این امضاها در دستورکار جلسات آتی اتخاذ کند.

در صورتی که فؤاد معصوم از ریاست جمهوری برکنار شود این پست به معاون اولش یعنی نوری مالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه و نخست وزیر سابق عراق می‌رسد.

سهاد الموسوی، نماینده ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که هیچ نیازی به فؤاد معصوم بعد از برگزاری همه پرسی نیست. جمع آوری امضا برای برکناری فؤاد معصوم به این دلیل است که وی دیگر بعد از همه پرسی نماینده عراق نیست. تمامی نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی کردستان در جلسه اخیر پارلمان حاضر نشدند چراکه مشغول مشارکت در همه پرسی بودند.

وی افزود: برای همین دیگر نیازی به حضور آن‌ها در داخل پارلمان نیست و نیازی به وجود رئیس‌جمهور، وزیران، مسؤولان، کارمندان و فرماندهان نظامی کرد نیز نیست.

الموسوی گفت: همه پرسی تنها برای تحقق دستاوردهای شخصی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و حزبش به ضرر مردم کردستان است. اقلیم کردستان تنها منطقه‌ای در عراق است که از استقلال و امتیازهایی برخوردار است که هیچ منطقه دیگری تا به حال از آن برخوردار نبوده است.

وی از جامعه جهانی خواست با مسعود بارزانی این گونه برخورد کند که حضور وی در ریاست اقلیم غیرقانونی است و علیه دولت عراق شورش کرده است.

الموسوی افزود: نمایندگان کردی که در همه‌پرسی مشارکت داشتند برای حفظ وحدت عراق سوگند یاد کردند اما این سوگند را از یاد بردند. دولت عراق و پارلمان با همه پرسی و نتایج آن مخالفند.

در همین راستا، یک منبع در ریاست جمهوری عراق مشارکت فؤاد معصوم در همه پرسی را تکذیب کرد و گفت که معصوم رأی نداده و همچنان بر موضعش درباره حفظ وحدت کشور تأکید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها