استقلال کردستان عراق زمانی مطرح شد که مردم عراق زیر جور و ستم صدام بودند. با فروپاشی رژیم صدام در سال 2003 بیشترین امکان برای توسعه مناطق کردنشین فراهم شد.
کد خبر: ۱۰۷۷۱۸۱
اهداف حمایت رژیم اسرائیل از کردستان عراق

براساس شاخصه‌های توسعه این مناطق بیشترین توسعه را نسبت به دیگر اقلیم‌های عراق به دست آوردند. اما در حالی‌که عراق و منطقه همچنان گرفتار فتنه داعش است، طرح همه‌پرسی استقلال توسط مسعود بارزانی با شرایط منطقه همخوانی ندارد.

توجیه استقلال کردستان با ظلم و ستم‌هایی که پیش از سال 2003 در حق اکراد رفته و تهییج مردم کردستان بر این اساس و سوار شدن بر موج احساسات مردمی و خواسته‌های تاریخی آنها، مقبولیت چندانی ندارد.

استفاده رژیم صهیونیستی با تفسیر بنی‌اسرائیلی از موضوع اکراد، همواره تفسیر توطئه‌گرانه بوده و آنها به دنبال ایجاد بحران هستند و نه کردستان باثبات؛ آنها خواستار تبدیل موضوع کردستان به یک عامل اختلاف و بی‌ثباتی همیشگی در دنیای اسلام هستند تا موضوع اشغال فلسطین تحت‌الشعاع قرار گیرد.

آنها در موضوع اکراد همان اهدافی را دنبال می‌کنند که در گسترش سلفی‌گری تکفیری و تروریسم افراطی دنبال می‌کردند.

شکل‌گیری یک رژیم مستقل که حاشیه‌هایی را در مرزهای ترکیه، ایران و سوریه ایجاد کند سبب خواهد شد تحولات منطقه پیش‌بینی‌ناپذیر شود.

در آینده اگر استقلال کردستان تبدیل به موضوعی برای مذاکرات جدی‌تر و افزایش حقوق فدرالی‌ کردها شود، بهترین سرنوشت این همه‌پرسی خواهد بود؛ ولی تبدیل شدن به کشور مستقل یعنی تجزیه عراق و شکل‌گیری شرایط تجزیه در اقالیم دیگر این کشور، به‌گونه‌ای که اقوام دیگر عراق مانند اعراب سنی و ترکمان‌ها و ... خواهان استقلال خواهند شد و از سوی دیگر حساسیت‌ها در کشورهای همسایه عراق مانند ترکیه و ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

در میان18 استان ترکیه 12 استان کردنشین با جمعیت 20 میلیونی وجود دارد و در ایران نیز بیش از هفت میلیون کرد زندگی می‌کنند و باوجود تنوع این جمعیت‌ها، حساسیت‌هایی در این دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس، ‌ایران و ترکیه که مناسبات خود را بر پایه روابط با دولت مرکزی عراق شکل داده‌اند به اقداماتی مانند بستن مرزها و .... دست خواهند زد.

همچنین در کردستان عراق باید نظرات افردای مانند برهم صالح را مد‌نظر قرار داد که معتقدند هر گونه پیگیری موضوع کردستان مستقل باید در قالب ترتیبات بین‌المللی و منطقه‌ای صورت گیرد. در غیر این صورت در آینده کردها کماکان با بحران مواجه خواهند شد.

مرزهای آنها با دیگران تبدیل به مرز مستقل نخواهد شد بلکه کماکان چالش‌‌آفرین بوده و آرمان به واقعیت نپیوسته کردستان، منجر به خونریزی در منطقه کردی می‌شود که 14 سال شاهد آرامش بود.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها