وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ من از هیچ انتقادی ولو گزنده و تند در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم، زیرا احساس می‌کنم ما مسئولان باید ظرفیت خود را بالا ببریم زیرا این شروع یک تمرین زندگی با عقل جمعی است و ما مسئولان باید آن را بیشتر یاد بگیریم.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۰۲
اظهارات وزیر ارشاد در باره اجرای کنسرت و اکران  فیلم های توقیفی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی امروز (دوشنبه، سوم مهر) در نخستین نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه برنامه‌هایش بیان کرد: اعتقاد من این است که رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی قرار دارد و مسئولان موظف‌ هستند، بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. رسانه چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هر چه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم بهره می‌بریم.

او ادامه داد: در این یک ماهی که به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شدم، فصل اول کارهایم معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس دادم. برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل به سه هدف، ۹ مسئله و ۴۰ برنامه در دولت دوازدهم است که با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» در سه بسته قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اولین برنامه «هویت اسلامی» است که در دو مسئله و ۹ برنامه قرار دارد، دومین برنامه تولید و مصرف فرهنگی است که چهار مسئله و ۱۹ برنامه دارد و سوم مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌الملل است که سه مسئله و ۱۲ برنامه دارد. این سه بسته با ۴۰ برنامه در فضای وزارت فرهنگ کلید خورده است. همچنین به معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های این وزارتخانه، نامه‌هایی در این زمینه ارسال شده تا مدیران، مسئولیت‌های ستاره‌داری که مشخص شده‌اند را متناسب با این ۴۰ برنامه ارائه کنند.

صالحی اظهار امیدواری کرد: از این مسیری که در دولت دوازدهم طی می‌کنیم باید به سه تا پنج اقدام اساسی در دوره چهار ساله برسیم زیرا پاره‌ای از این اقدامات به شکل ستاره‌دار مشخص شده‌اند که مهم و جاری و روزآمد هستند. امیدوارم تا پایان مهرماه این بسته و برنامه و اقدامات ما کامل شده باشد و عملا ۴۰ برنامه با اقداماتی که در دولت دوازدهم شکل گرفته مشخص شود.

او ادامه داد: در این یک ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ۱۰۰ روزه‌ای را در نظر گرفت زیرا آقای روحانی رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید داشتند که هر وزارتخانه برنامه ۱۰۰ روزه‌ای را در نظر بگیرد که قرار است در این مدت چه اقداماتی انجام دهد. بسته ۱۰۰ روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه ارائه شده که به بهبود فضای کسب و کار، فضای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در حال انجام است، منجر شود. برای مثال شناسایی قوانین، مقررات و ساختارهایی که مانع بهبود کسب و کار هستند و همچنین شناسایی نقاطی که ایجاد اختلال می‌کنند، یکی از آن‌هاست.

کشور را باید با قانون اداره کرد

صالحی در پاسخ به اینکه برای رفتارهای فراقانونی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد و از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد جلوگیری می‌شود چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه بنده است و با همین رویکرد در حال گفت‌وگو بودیم در این یک‌ماه که علائم‌ روشنی را در این مدت نشان داده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد.

وزیر ارشاد درباره اینکه برنامه‌اش برای اینکه تحت تأثیر شانتاژ رسانه‌ها در بخش موسیقی قرار نگیرد، چیست؟ پاسخ داد: ما برای هر موضوعی باید در اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی اعتماد رسانه‌ای ما را می‌تواند کاهش دهد. در این ایام مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آنها اندک بود. با توجه به اینکه این مسئله درست است قبول دارم که باید به هر موضوع به درستی پرداخت اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد اختلال در نظام را می‌بیند. ما مسئولان باید خودمان مسائل‌مان را با هم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.

تجدیدنظر در محل برگزاری نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ نمایشگاه کتاب بیان کرد: نمایشگاه در سال اول کمبودهایی داشت که با توجه به سرعت آمادگی قابل اغماض بود اما امسال شرایط زیرساختی «شهر آفتاب» مناسب نبود و این مسئله به مسئولان «شهر آفتاب» منتقل شده است. گفته‌ام که اگر تا پایان مهرماه اتفاقی برای زیرساخت‌ها رخ ندهد وزارت ارشاد حتما در برگزاری نمایشگاه در آنجا تجدیدنظر می‌کند و همین طور حداقل ۱۰ سالن باید احداث شود که قول‌هایی داده اند و امیدوارم تا پایان مهر درباره مکان نمایشگاه به نتیجه برسیم.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حوزه تئاتر وزیر قبلی و معاونت مربوطه فقط آمار داده‌اند، چرا در نمایشنامه‌ها سطح کیفی بالا نمی‌رود؟ گفت: فعالیت‌های فرهنگی یک شاخص کالبدی دارد و یک شاخص نرم‌افزاری. اینکه در این فضا چقدر مطالعه نمایشنامه‌ها اتفاق افتاده است و چقدر با تنوعی که حوزه تئاتر دارد تاثیر کنشی داشته‌اند، در بخش شاخص‌گذاری‌هایش وارد نشدیم. تئاتر ما در کنار ادبیات باید قرار بگیرد و این‌ نوع شاخص‌ها سنجیده نمی‌شود که امیدوارم به سمت شاخص‌های نرم افزاری حرکت کنیم.

وی درباره حکم معاونت فرهنگی و حضور نویسندگان در این معاونت، درباره‌ تغییرات سخنی نگفت و فقط گفت: براساس برنامه با همین مدیران کارها را پیش می‌برد.

صالحی از حوزه های سینمایی و معاونت هنری و نیز حوزه‌های دیگر نیز با همین روال یاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه چقدر با مدیران فعالی می‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند؟ بیان کرد: حتما هر کننده کاری از ذیل‌های تحقق آن برنامه است و برداشت من این است که بخش نهفته‌ای از ظرفیت‌های رها نشده در افراد داریم و در دوره قبل خودم در معاونت نخواستم این احساس پیش آید که اتوبوسی تغییر می‌دهیم. یک نکته هم در ساختار بروکراسی ما هست که از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود و اینکه همه مدیران باید تغییر کنند خیلی درست نیست، ضمن این که این دولت ادامه دولت یازدهم است.

اکران فیلم‌های توقیفی

او درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت: گزارش کمیته آماده شده و آنچه در این کمیته بررسی شده اگر ایرادات رفع شده باشد، مشکلی نیست.

صالحی همچنین درباره اینکه تعیین تکلیف هفت فیلم توقیفی دیگر چه می‌شود؟ پاسخ داد: وزیر تصمیم گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولید شده نیست و ساختار مشخص اینها طی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه‌ای که به مجموعه تئاتر اختصاص داده می‌شود نیز اظهار کرد: ما در شش‌ماه نخست سال، گرفتار برخی تخصیص‌ها بودیم و امروز نیز جلسه‌ای با شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه ۹۶ داریم که این موضوع را به‌طور خاص پیگیری می‌کنم تا متوجه چگونگی روند مصرف بودجه تئاتر شوم. اجازه دهید پاسخ این پرسش را بعد از ارزیابی‌های دقیق‌تر اعلام کنم.

صالحی درباره وعده‌هایی که در دوران فعالیتش در معاونت فرهنگی داده بود و این‌که چقدر به این وعده‌ها رسیده است، گفت: موضوع مهم، جدی گرفتن رویکرد است که ما در فضای معاونت فرهنگی با این رویکرد پیش رفتیم. آنچه درباره رضایت نسبی ناشران احساس می‌کنیم، بنا بر معدلی است که به این رویکردها برمی‌گردد که در معاونت فرهنگی مورد توجه جدی قرار گرفت و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد اهتمام خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها