مدیر مسئول روزنامه جام جم گفت: در سطح دولت‌ها رییس جمهور فرانسه از برجام دفاع کرد همچنین مقامات سوئدی؛ این واکنش‌ها نشان می‌دهد جامعه جهانی از نگاه و نوع رویکرد ترامپ در قبال مسائل منطقه ای و جهانی استقبال نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۹۲
مواضع ترامپ آدرس غلط دادن و جنجال آفرینی است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس‌،‌ طبق اصول سازمان ملل متحد همه کشورها باید در اداره این سازمان شریک باشند، اما آمریکا به دنبال ان است تا این سازمان تنها منافع انریکا را تامین کند.

اکنون جنایاتی که آمریکایی‌ها در سوریه انجام می‌دهند و مانع خروج داعشی‌ها از منطقه می‌شوند گویای همین موضوع است. سازمان ملل یک نهاد بین‌المللی برای آمریکاست که این کشور و متحدانش بتوانند کارهایی را که می‌خواهند پیش ببرند که نمود اصلی ان در شورای امنیت مشاهده می شود.

دونالد ترامپ دیروز برای اولین بار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اظهارات جنگ‌طلبانه‌ای را مطرح کرد که انتقادهای بسیاری در سطح جهانی و محافل داخلی آمریکا به دنبال داشت.

در ارتباط با سخنان ترامپ و همچنین اهمیت حضور رییس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت و گویی را با مراد عنادی تحلیل گر مسائل سیاسی و بین‌الملل انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به برگزاری هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عملکرد این سازمان را تاکنون چطور ارزیابی می‌کنید؟

نشست سالانه مجمع عمومی از این جهت دارای اهمیت است که فرصتی برای حضور سران و روسای 93 ١کشور عضو در سطوح مختلف است . از طرفی مجمع مومی به عنوان دموکراتیک ترین رکن سازمان ملل فرصتی برای شرکت و گردهمایی همه اعضا به ویژه روسا و مقامات عالیرتبه کشورهای عضو در غالب دیپلماسی کنفرانسی هست که دارای اهمیت است.

اما در مورد میزان اهمیت و تاثیرگذاری این نشست در مدیریت بحران های جهانی و منطقه ای باید گفت طبق منشور سازمان ملل متحد مصوبات مجمع عمومی توصیه‌ای است به همین دلیل منتقدان در خصوص کارکرد مجمع عمومی معتقدند بیشتر ماشین صدور قطعنامه است تا رکن تاثیر گذار، اما از باب اینکه موجب جلب توجه وجدان جمعی جهانی نسبت به مسائل جهانی می شود دارای اهمیت است البته در عین حال اگر اتفاق آرا در خصوص قطعنامه های تصویبی باشد مجمع عمومی می تواند از شورای امنیت درخواست داشته باشد تا به شکل ویژه به چالش های جهانی توجه داشته باشد به همین دلیل است که دبیر کل سازمان ملل می گوید مهمترین چالش ها خلع سلاح،، تروریسم و تغییرات آب و هوایی است. البته باید به این مباحث نسل کشی و پاک سازی قومی در میانمار را اضافه کرد.

همچنین جنایت جنگی عربستان دریمن و حمایت از تروریسم که از سوی برخی کشورهای غربی و آمریکا صورت می گیرد،به نظر می رسدداین موضوعات در مواضع و دیدگاه های روسای کشورها به ویژه رییس جمهور ایران مطرح خواهد شد هرچند همچنان همان نگاه های تبعیض آمیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم وجود دارد.

ارزیابی جنابعالی از حضور رئیس جمهور کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

روسای جمهور کشورمان بعد از پیروزی انقلاب در نشست های مجمع عمومی شرکت کرده اند. با توجه به اصول و مبانی حاکم بر سیاست خارجی ایران که سیاست مستقلی است جمهوری اسلامی ایران عمدتا مواضع و دیدگاه های کشورهای جنوب، جنبش عدم تعهد و یا سازمان همکاری اسلامی را انعکاس می دهد.

دیپلماسی که ایران در طی 4 دهه گذشته در سطح سازمان ملل دنبال کرده است انتقاد از ناعادلانه بودن نظام بین الملل و لزوم فعال تر بودن نقش سازمان ملل به ویژه مجمع عمومی است، همچنین دیدگاه ایران لزوم باز توزیع عادلانه قدرت در ساختار سازمان ملل به ویژه شورای امنیت است. البته در این دوره قطعا آقای روحانی موضوع برجام را با توجه به مواضع تهاجمی ترامپ مطرح خواهد کرد، همچنین ایشان تصویری از ایران را به عنوان کشوری که مبارزه واقعی با تروریسم دارد نشان خواهد داد.

آقای روحانی سخنانی مقابل جنجال های تبلیغاتی رسانه های غربی در مورد وارد کردن اتهاماتی مبنی بر تشویق ایران به ایجاد نا امنی در منطقه خواهد گفت. ایشان از نقش سازنده و واقعی کشورمان در منطقه در مبارزه با تروریسم خواهد گفت همچنین از پایبندی کشورمان به برجام و در مجموع از مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هر گونه برخورد تبعیض آمیز نسبت به چالش های بین المللی از حقوق بشر گرفته تا سلاح های کشتار جمعی و تغییرات آب و هوایی و اقدامات یکجانبه آمریکا سخن خواهد گفت. در عین حال دیدارهای حاشیه ای و گفت‌وگوهای رسانه ای آقای روحانی اهمیت دارد و می تواند مواضع و دیدگاه ایران را در خصوص مباحث منطقه ای و جهانی برای افکار عمومی دنیا مطرح و به نوعی تبلیغات موجود را خنثی کند.

سازمان ملل به چه میزانی می تواند در مدیریت بحران های منطقه ای و جهانی نقش فعال تری ایفا کند؟

به رغم اینکه در منشور سازمان ملل اهداف و اصول گسترده ای تعریف شده نتوانسته است در بحران های منطقه ای نقش ایفا کند به ویژه در دوران دبیر کلی بان کی مون این موضوع بسیار به سازمان ملل لطمه وارد کردبرای مثال ، این سازمان در یمن نتوانست به نقش خود ایفا کند همچنین حتی زمانی که عربستان به علت کودک کشی در لیست ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت به علت فشارهای عربستان،این کشور را از لیست سیاه خارج کرد.

یا سازمان ملل هر چند در سوریه فرستاده ویژه ای را تعیین کرد اما عملا نتوانست نقش کلیدی را ایفا کند، سازمان ملل در مواردی از جمله مبارزه با تروریسم و نسل کشی ها نیز بیشتر در سطح انعکاس مواضع و هماهنگ کننده ظاهر شد تا اینکه تصمم گیرنده قطعی باشد.
‎البته گوترش دبیر کل فعلی سازمان ملل عزم جدی برای فعال تر کردن نقش سازمان ملل دارد به همین دلیل دیپلماسی پررنگ تری را در پیش گرفته است اما موضوع این است که سازمان ملل از برخی مشکلات ساختاری رنج می برد. این مشکلات در طی هفت دهه گذشته روز به روز بیشتر عیان شده است به خصوص در شورای امنیت، حق وتو و مشکل بودجه ای سازمان ملل بیشتر نمایان شده است.

متاسفانه همچنان دولت‌های زیاده خواه نقش کلیدی رادر مذاکرات ایفا می کنند و سازمان ملل عملا زمین مذاکرات است به این معنی که محلی برای گفتگوها است. با چنین اتمسفری به نظر می رسد زمینه برای ارتقای جایگاه سازمان ملل فراهم نباشد. نشست سالانه هم صرفا تریبونی است که کشورهامواضع خود را عنوان می کنند و جامعه جهانی شاهد خروجی و نتیجه از چنین نشست هایی نیست.

ارزیابی شما از اظهارات و مواضع ضد ایرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

ترامپ رییس جمهوری جنجالی است، در کمپین‌های انتخاباتی و مواضعش در دوران ریاست جمهوری کاملا مواضع نا متعادل وی را به نمایش گذاشته به همین دلیل هم در داخل آمریکا و سطح جهانی نگاه مثبتی به وی وجود ندارد. وی به جای ابراز واقعیت ها تلاش کرد ایران را متهم به نقض برجام و یا فعالیت های غیر متعارف موشکی کند که البته مبتنی بر واقعیت نیست، چرا که حداقل آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را برجام تایید کرده است، اینگونه مواضع ترامپ آدرس غلط دادن و جنجال آفرینی است تا بتواند سیاست هایش را پیش برده و منافع صهیونیست ها را تامین کند، به نظر می رسد ترامپ مانند ریگان و بوش پسر نسبت به سازمان ملل نگاه مثبتی ندارد و نگاهش تضعیف این نهاد بین المللی است و سعی می کند فشارها را بر سازمان ملل بیشتر کند البته با این ادعا که باید سازمان ملل نقش بیشتری ایفا کند که این دروغ است چرا که عدم موفقیت و حضور فعال سازمان ملل در بسیاری از مدیریت ها به دلیل دخالت های آمریکا است.

ترامپ رییس جمهوری نامتعادل است و توجهی به پروتکل های دیپلماتیک ندارد، در حالی که زمان مصاحبه وی 15 دقیقه در نظر گرفته شده بود اما بیش از٤٠ دقیقه سخنرانی وی به درازا کشید، شبیه سخنرانی قذافی که مترجم به دلیل طولانی بودن زمان سخنرانی از حال رفت بنابراین رعایت نکردن پروتکل از سوی ترامپ شاخصی از نامتعادل بودن وی است، ترامپ مواضع بسیار تندی علیه ایران شبیه بوش پسر که ایران را محور شرارت عنوان کرده بود گرفت.سخنان ترامپ که تحت تاثیر اتاق های فکر و لابی صهیونیست است واکنش منفی را در سطح مجمع عمومی به همراه داشت.

در سطح دولت‌ها رییس جمهور فرانسه از برجام دفاع کرد همچنین مقامات سوئدی؛ این واکنش‌ها نشان می‌دهد جامعه جهانی از نگاه و نوع رویکرد ترامپ در قبال مسایل منطقه ای و جهانی استقبال نمی کند و قضاوت آنها از ترامپ این است که وی رییس جمهوری تندرو و قدرت محور بدون توجه به منطق روابط بین الملل است . در مجموع تصور می کنم واکنش کشورها به لحاظ سیاست خارجی برای آمریکا خوشایند نباشد و این هزینه‌ای است که ترامپ با تندوری خود برای آمریکا و جهان ایجاد می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها