حضور چین در گوادر در ادامه پروژه «یک کمربند ـ یک جاده» هست. بر اساس طرح ارائه شده ، چین به دنبال اتصال به آب‌های گرم از طریق بندر گوادر و ایجاد یک کریدور شمال- جنوب است.
کد خبر: ۱۰۷۵۱۴۶
چابهار یک بندر ایرانی در چهارراه تجارت جهانی

این یک پروژه طولانی مدت با اعتبار ٤٦ میلیارد دلار است اما چابهار به دلیل مشکلات جغرافیایی و سیاسی مسیر گوادر از جذابیت بیشتری برای شرکت‌های بزرگ برخوردار است.

از طرفی هند به جهت نیاز اقتصادی‌اش برای اتصال به افغانستان و بازارهای مواد اولیه و محصول آسیای میانه در تلاش برای تقویت بندر چابهار است.

آنچه که مسلم است، در دیپلماسی اقتصادی چابهار جذب حداکثری فرصت‌های پیش رو هدف اصلی ماست. چنانچه بتوانیم پیوند مناسبی بین ابزارهای حمل‌و نقل به‌ویژه بندر و راه آهن در زمان کوتاه ایجاد کنیم. می‌توانیم از فرصت گوادر نیز برای اقتصاد کشورمان آورده داشته باشیم.

برخی ویژگی ها و مزیت های خاص اقتصاد ما در هر شرایطی، چابهاررا در موقعیت مناسب‌تر و کم هزینه‌تری در مقایسه با گوادر قرار می‌دهد که البته توجه ویژه‌ای نیز در دولت به این مهم صورت گرفته است، به‌خصوص توسعه صنایع پتروشیمی و فولاد که این دو در افق طرح حدود ٣٠ میلیون تن محصول تولید خواهند کرد و این به معنای یک ترافیک بار بسیار مناسب برای رونق و توسعه یک بندر است.

برنامه ریزی هوشمندانه و اجرای به موقع در کنار یک هماهنگی درونی، می‌تواند چابهار را تبدیل به یک کنشگر فعال اقتصادی در منطقه کند.

بندر چابهار به عنوان یک بندر ایرانی در چهار راه تجارت جهانی قرار گرفته است. نگاه به نقشه جهان، گویای اهمیت و مزیت چابهار در بهینه کردن اتصال بازارهای بزرگ منطقه ای است.

شرق اروپا، اوراسیا، آسیای میانه و افغانستان از طریق چابهار می‌توانند به آسیای شرقی و آفریقا در کمترین زمان و با حداقل هزینه وصل شوند.

این نکته در فضای رقابت فعلی جهانی که شکاف تکنولوژی بسیار کم شده، غیر قابل چشم‌پوشی است.

رقبای بزرگ صنعتی برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول‌شان شیوه های زیادی را امتحان کردند اما نتوانسته اند فکری برای هزینه های حمل و نقل شان بکنند بنابراین همیشه به دنبال یک مسیر و ابزار بهینه هستند.

با توجه به موقعیت چابهار و زیر ساخت های در حال شکل گیری به دلیل اینکه هر چهار ابزار حمل و نقل در یک نقطه محیا هستند، امکان بهینه کردن هزینه و زمان را به صاحبان کالا خواهد داد.

با علم به این موضوع ، ایده چابهار پلاس با تمرکز بر چهار ابزار حمل و نقل در یک نقطه، مطرح شده است.اجرایی شدن این ایده، چابهار را تبدیل به یک بندر بدون رقیب در منطقه خواهد کرد.

تلاش خواهیم کرد تا توجه همه دست اندرکاران و سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه را از طریق این پروژه به ویژگی منحصر به فرد چابهار جلب کنیم تا اولویت نگاه‌های بخشی از وزارتخانه ها و نهادهای دخیل در توسعه اقتصادی کشور به این مهم معطوف شود.

عبدالرحیم کردی - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها