یک افسر نظامی سابق اتحاد جماهیر شوروی که در اوج جنگ سرد به پرهیز از یک رویارویی اتمی کمک کرد در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۱۰۷۴۸۱۳
درگذشت افسری که از جنگ اتمی جلوگیری کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازبی بی سی،استانیسلاو پتروف در سال ۱۹۸۳ در یک مرکز هشدار اولیه حمله اتمی روسیه مشغول کار بود که سیستم های کامپیوتری به اشتباه موشک هایی را ردیابی کردند که از آمریکا پرتاب شده بود.

پتروف که آن هشدار را یک زنگ خطر کاذب تشخیص داد و موضوع را به افسران مافوق گزارش نکرد.

اقدام آن روز او سال ها بعد فاش شد و گفته می شود که احتمالا از یک جنگ اتمی جلوگیری کرده است.

او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه ای توضیح داد که چگونه در نخستین ساعات صبح ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۳ قرائت سیستم کامپیوتری از پرتاب چند موشک آمریکایی را دریافت کرد.

او گفت:«همه داده ها به این موضوع اشاره داشت. اگر گزارشم را برای بالادستی ها می فرستادم، هیچ کس یک کلمه هم به آن اعتراض نمی کرد. تنها کاری که باید می کردم این بود که تلفن را بردارم... اما نمی توانستم حرکت کنم. مثل این بود که روی یک تابه داغ نشسته باشم.»

هرچند براساس آموزش ها او باید فورا با مقام های مافوق در ارتش شوروی تماس می گرفت، پتروف در عوض به افسری در ستاد ارتش زنگ زد و گزارش داد که سیستم اشکال پیدا کرده است.

در جریان جنگ سرد آمریکا و شوروی سلاح های اتمی شان را به طرف هم نشانه رفته بودند.

در صورتی که تشخیص او اشتباه بود اولین موشک اتمی ظرف چند دقیقه منفجر می شد.

او به یاد می آورد:«۲۳ دقیقه بعد دیدم که هیچ اتفاقی نیافتاده. اگر حمله ای واقعی درحال انجام بود، تا آن وقت معلوم می شد. نفس راحتی کشیدم.»

در تحقیقات درباره آن اشکال نتیجه گیری شد که ماهواره های شوروی نور منعکس شده از ابرها را با موتور موشک های بالستیک قاره پیما اشتباه گرفته بودند.

آقای پتروف روز ۱۹ مه درگذشت اما خبر فوت او در ماه جاری با یک تلفن اتفاقی در سطح گسترده منتشر شد.

کارل شوماخر فیلمساز آلمانی که داستان پتروف را ابتدا به مخاطبان بین المللی معرفی کرده بود، روز ۷ سپتامبر به او زنگ زد تا تولدش را تبریک بگوید. اما از دمیتری پتروف پسر او شنید که درگذشته است.

آقای شوماخر خبر را در اینترنت منعکس کرد تا اینکه نهایتا مورد توجه سازمان های خبری قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها