می‌دانیم که محمدحسین شهریار، دوستی نزدیکی با بسیاری از اهالی موسیقی ایرانی داشته است. حتی پای این رفاقت به شعرهای او نیز باز شده است. مثلا درباره حبیب سماعی نوشته: «سنتور شد یتیم به داغ حبیب خویش/بیمار شد ترانه به مرگ طبیب خویش» یا درباره صبا: «ساز صبا به ماتم سنتور می‌گریست/ آری هنر عزیز بدار رقیب خویش» و همین‌طور درباره مهدی نوایی: «به نوایی این غزل را بفرست شهریارا/ که بجز سری نباشد به میان ما سوایی».
کد خبر: ۱۰۷۴۲۶۷
جاده دوطرفه تبریز ـ موسیقی!

به همین بهانه از در دیگری وارد شده‌ایم و به چند نمونه معکوس، یعنی برخی کسانی که در آثار موسیقایی‌شان از شعرهای شهریار بهره برده‌اند، نگاهی انداخته‌ایم.

کار خالقی برای یک عمر

«آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» مطلع یکی از شنیده‌شده‌ترین غزل‌های شهریار است. نخستین خواننده‌ای که آن را خواند، زنده‌یاد غلامحسین بنان بود. پس از او و در جریان پخش سریال زندگینامه شهریار از شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران، سالار عقیلی این ترانه را با تنظیم استاد فرهاد فخرالدینی برای تیتراژ پایانی آخرین قسمت خواند. یکی دیگر از اجراهای به‌یادماندنی از این غزل، مربوط به آلبوم «حالا چرا» با صدای ناصر مسعودی، خواننده محبوب گیلکی است. همه اینها مدیون آهنگ خاطره‌انگیزی است که روح‌الله خالقی برای بنان روی شعر ساخت.

سلیم اردبیل و شهریار تبریز

همان‌طور که در گفت‌وگوی اصلی این صفحه از ارادت هوشنگ طیار اردبیلی به شهریار تبریزی گفتیم، حالا هم باید از کاری که سلیم موذن‌زاده اردبیلی براساس شعری از شهریار انجام داد، بگوییم. مجموعه صوتی «عاشورا شعری» با تدوین و اجرای اصغر فردی، یکی از کم‌نظیرترین مجموعه‌های صوتی ویژه محرم است که در آن برای اولین بار از کلام زنده‌یاد استاد شهریار و صدای استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی استفاده شد.

افتخاری، اصفهانی و دیگران

«علی ای همای رحمت»؛ با شنیدن این نیم‌مصرع، حتما یاد اجرای خاطره‌انگیز محمد اصفهانی از غزل معروف شهریار می‌افتید. البته از اجرای علیرضا افتخاری هم نباید گذشت. جز این دو، بسیاری از خواننده‌ها این غزل معروف را خوانده‌اند.

نسخه احیای شهریار

از همه اینها گذشته باید اقرار کنیم مراسم بازگشت موسیقی ایرانی به شعر شهریار، با آلبوم «من خود آن سیزدهم» محسن چاوشی بود که به صورت شکوهمندی برگزار شد. چاوشی در این آلبوم در دو اثر شنیدنی، با آهنگسازی‌ها و تنظیم جسورانه، شکل دیگری از اجرای شعر شهریار را به رخ کشید. جز غزل معروف «سیزده»، او «ستمگر» را هم با شعری از شهریار در این آلبوم گنجاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها