رکود در صنعت ساخت و ساز کشورمان در کنار کاهش صادرات سیمان باعث شده تولید سیمان در کشورمان تقریبا 23 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و کارخانه‌ها با حجم بسیار کم و صرفا جهت خاموش نشدن کوره‌های تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۴۱
صنعت سیمان در آرزوی رونق سال 90

روند کاهشی تولید در کنار انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت سیمان در بازار باعث شد این تصویر در ذهن خریداران ایجاد شود که چطور در رکود موجود باید منتظر افزایش قیمت سیمان باشیم، درحالی که اعلام شده انبار کارخانه‌ها مملو از سیمان است؟

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این زمینه به جام‌جم گفت: ظرفیت اسمی تولید سیمان در ایران 79.5 میلیون تن برآورد شده که این میزان تولید براساس رشد 8 درصدی در اقتصاد بوده، اما در عمل وقتی رشد اقتصادی منفی 6 درصد شد، طبیعی بود سیمان هم روند نزولی تولید را تجربه کند، به صورتی که اکنون تولید سیمان کشور 60 میلیون تن در سال با محاسبه میزان صادرات است.

شیخان با اشاره به این‌که امکان انبار کردن سیمان از سوی کارخانه‌ها وجود ندارد، افزود: کاهش تولید سیمان به دلیل رکود بازار و کم شدن فعالیت صنعت ساختمان است و این درحالی است که بخشی از سیمان تولیدشده کارخانه‌ها در سیلوها به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود، اما محصول نهایی یا همان سیمان امکان انباشت طولانی‌مدت ندارد، از این‌رو این‌که بگوییم انبارها مملو از سیمان است اشتباه است.

این مقام صنفی تاکید کرد: محصولی که کارخانه‌ها به عنوان ذخیره و در دوران رکود نگهداری می‌کنند، درواقع انواع مختلف کلینکر است تا در شرایط بهبود بازار یا کاهش تأمین مواد اولیه بتوانند بسرعت روند تولید را افزایش داده و نیاز بازار را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: سیاستگذاری دولت برای روکش جاده‌ها با سیمان و اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده طی یک سال و نیم گذشته توانسته بازار را به سمت رونق مدیریت کند، اما هنوز با دوران طلایی اوایل دهه 90 فاصله داریم و باید برای دستیابی به آن ظرفیت سیاستگذاری دقیق‌تری داشته باشیم.

شیخان معتقد است این سیاستگذاری‌ها می‌تواند در نیمه دوم سال جاری تأثیر واقعی خود در کاهش رکود بازار را نمایان کند و امیدی برای افزایش تولید در بخش‌های مختلف سیمان خواهد بود، هرچند سیاست‌های توسعه صادراتی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

این مقام صنفی درباره انتشار اخبار مربوط به افزایش قیمت سیمان در بازار گفت: این خبر کاملا بی‌اساس و اشتباه است، چون هنوز قیمت‌ها به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید برپایه سال 1393 است. به این ترتیب که قیمت سیمان به ازای هر تن 115 هزار تومان بود، ولی به دلیل رکود بازار و رقابت میان تولیدکنندگان به حدود صد هزار تومان کاهش یافته بود، ولی این رقم باعث زیان گسترده در میان تولیدکنندگان بود.

وی تاکید کرد: با دریافت مجوز از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار بر این شد که سیمان با قیمت ارشادی یعنی آنچه میان خریدار و فروشنده توافق می‌شود فروخته شود، اما این روش قیمت‌گذاری هم ظاهرا اشتباه تعبیر شده است و برخی فعالان بدون شناسنامه در بازار باعث ایجاد نوسان غیرمنطقی شده‌اند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر این‌که امروز ایران به 20کشور جهان صادرات سیمان و کلینکر دارد، گفت: صادرات سیمان به دلیل کاهش تقاضای بزرگ‌ترین بازار سیمان ایران یعنی کشور عراق امروز با نزول مواجه شده، اما صنعت سیمان ایران به دنبال جایگزینی بازار صادراتی است که بهترین گزینه بازار آفریقاست.

وی دلایل کاهش صادرات سیمان ایران به عراق را ناآرامی‌های این کشور و کاهش درآمدهای ارزی عراق اعلام کرد و افزود: فعالیت برخی کارخانه‌های داخلی عراق، از میزان تقاضای خرید سیمان ایران می‌کاهد، این درحالی است که کردستان عراق نیز تأمین‌کننده سیمان مورد نیاز عراق شده است.

این مقام صنفی بیان کرد: تولید سیمان دچار افت شده و از 71 میلیون تن در سال 91 به 54 میلیون تن طی سال 95 رسید، اما این روند با توجه به جایگزینی بازارهای صادراتی جدید در آفریقا قطعا دوباره افزایش خواهد یافت.

شیخان تصریح کرد: برای موفقیت در بازار خاورمیانه اکنون برخی موارد تعیین‌کننده قیمت سیمان صادراتی ایران مثل قیمت حمل‌و‌نقل بالا می‌تواند چالشی قابل توجه برای این منظور باشد که انتظار داریم در ابتدای راه دولت با حمایت‌های ویژه‌ای که برای کاهش این هزینه‌ها در اختیار صنعت سیمان کشور قرار می‌دهند، زمینه تحکیم جایگاه ایران در این بازار را فراهم کند تا پس از آن تولیدکنندگان بتوانند خودشان شرایط را مهیا کنند.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها