رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در منطقه سیستان در 20 سال گذشته بی سابقه است و یک روند غیر طبیعی را طی می کند.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۸۸
افزایش مرگ ناشی از هاری در سیستان

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، حسن عرفانی روز شنبه در نشست بررسی مشکلات بیماری هاری که در سرسرای فرمانداری زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 2 هزار نفر در 6 ماه گذشته در منطقه سیستان از طریق سگ دچار حیوان گزیدگی شدند که هفت مورد آن منجر به فوت شده است.

وی با بیان اینکه این تعداد مرگ و میر برای یک منطقه جغرافیایی کوچک غیر طبیعی است، تصریح کرد: هم اینک 9 مرکز درمان و پیشگیری بیماری هاری در منطقه سیستان فعال است که وزارت بهداشت برای درمان هر فرد مبتلا به حیوان گزیدگی 10 میلیون ریال هزینه می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تمام مراحل واکسیناسیون و شستشوی محل حیوان گزیدگی به صورت رایگان انجام می شود.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: 810 میلیارد ریال امسال برای کنترل بیماری زئنوز (بیماری مشترک میان انسان و دام) در کشور اختصاص یافته است.

وی کنترل جمعیت سگ های ولگرد از طرف شهرداری ها و دهیاری ها را در منطقه سیستان خواستار شد و گفت: متولی مدیریت جمعیت سگ های ولگرد بر عهده شهرداری ها و دهیاری هاست.

عرفانی شرایط اقلیمی، خشکسالی، کنترل نکردن صحیح پسماند زباله های شهری و نبود نظارت درست برای ورود دام زنده از طریق مرز و مدیریت کشتارگاه را از جمله عوامل مهم افزایش سگ های ولگرد ذکر کرد.

وی افزود: همسایگی سیستان با افغانستان و ورود حیوانات از این کشور حذف هاری را در این منطقه غیر ممکن می کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در این نشست گفت: همزمانی بازگشایی مدارس با فصل زاد و ولد سگ های ولگرد در سیستان، شاهد افزایش حیوان گزیدگی در این منطقه خواهیم بود.

جواد اکبری زاده اظهار داشت: سگ های ولگرد باید قبل از بازگشایی مدارس اتلاف شوند.

وی تعامل تمام دستگاه های اجرایی برای کاهش سگ های ولگرد در سیستان را خواستار شد و اظهار داشت: 100 درصد موارد بیماری هاری در این منطقه توسط سگ های ولگرد اتفاق افتاده است.

نشست بررسی مشکلات بیماری هاری امروز (شنبه) با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماری از کارشناسان وزارت بهداشت، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل، بخشداران و شهرداران شهرهای پنج گانه منطقه سیستان در سرسرای فرمانداری زابل برگزار شد.

استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها