معتقدم یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش مشکلات دانشجویان خوابگاهی، حضور مسئولان مختلف دانشگاه‌ها بویژه معاونان دانشجویی و مدیران امور دانشجویی در خوابگاه‌هاست تا از نزدیک با مسائل آنها آشنا شوند. همچنین مدیران مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نیز باید در خوابگاه‌ها حضور پیدا کنند و در جریان مسائل بهداشتی، پزشکی و روانی دانشجویان قرار گیرند. از این جهت، حضور پزشک عمومی و روان‌شناس عمومی در خوابگاه‌ها ضروری است.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۸۳
لزوم نظارت دقیق بر وضعیت روانی دانشجویان

همچنین باید روش‌هایی تبیین شود تا به‌طور پیوسته بر شرایط روحی تمام دانشجویان خوابگاهی نظارت شود و کسانی که ممکن است به افسردگی یا دیگر مشکلات روانی مبتلا باشند،‌ در اسرع وقت شناسایی شوند. مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باید افراد مجربی در اختیار داشته باشند تا در مواقع لزوم، به دانشجویان در معرض آسیب، مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند تا این گونه دانشجویان تا حد ممکن به مسائلی مانند مصرف مواد مخدر پناه نبرند.

علاوه بر این، باید بحث ورود و خروج به محیط خوابگاه‌ها بدقت کنترل شود و متصدیان خوابگاه‌ها در این زمینه مسئولیت مهمی دارند. متأسفانه در برخی خوابگاه‌ها،‌ بویژه خوابگاه‌های وابسته به بخش خصوصی، نظارت دقیقی بر این مساله صورت نمی‌گیرد و ممکن است برخی افراد به صرف این که مبلغی می‌پردازند،‌ به عنوان اقوام یا آشنایان دانشجویان وارد خوابگاه‌ها شوند. بهتر است تا حد ممکن از ورود این گونه افراد به خوابگاه‌ها جلوگیری شود و ورود و خروج به فضاهای خوابگاهی کنترل‌شده‌تر باشد. چنین نظارت‌هایی احتمال ورود مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان و مانند اینها را به درون خوابگاه‌ها کاهش می‌دهد.

در کنار این موارد، برای افزایش هرچه بیشتر نشاط میان دانشجویان خوابگاهی،‌ لازم است ضمن شناسایی خوابگاه‌هایی که فاقد فضاهای مناسب ورزشی و تفریحی هستند،‌ این گونه امکانات برای آنها فراهم شود؛ چراکه افزایش فضاها و امکانات عمومی در خوابگاه‌ها، خود می‌تواند موجب پر شدن هرچه بیشتر اوقات فراغت دانشجویان شده و احتمال آسیب‌های اجتماعی را میان آنها کاهش دهد.

غلامرضا رخشنده‌رو

عضو هیأت‌علمی دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها