برای همه آنهایی که گذرشان به بهشت زهرا(س) افتاده و از نزدیکی قطعه شهدای رسانه عبور کرده‌اند، ایستگاه صلواتی شهدای خبرنگار تصویر آشنایی است. خیلی‌ها وقتی به این ایستگاه رسیده‌اند، برای لحظاتی مهمان خانواده شهید علیرضا افشار(از خبرنگاران شهید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) شده‌اند، لبی تر کرده‌اند و چند دقیقه‌ای را محو تماشای خاطراتی شده‌اند که بعد از گذشت 12 سال از حادثه سقوط هواپیمای سی 130، به همت پدر شهید، هنوز بر در و دیوار این ایستگاه زنده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۶۴۸
ویزیت صلواتی بیماران در بهشت زهرای تهران

به گزارش جام​جم آنلاین ، پنج‌شنبه‌ها اما حکایت این ایستگاه صلواتی یک حکایت دیگر است، پنج شنبه‌ها اینجا می‌شود میعادگاه افراد بیمار؛ مخصوصا پدرومادرهایی که آمده‌اند سری به مزار فرزند عزیزشان بزنند ، فاتحه‌ای بخوانند و درددلی بکنند. پنج شنبه‌ها ، این ایستگاه صلواتی با یک پزشک صلواتی به درمان بیمارانی می‌پردازد که گذرشان در ششمین روز هفته به بهشت زهرای تهران افتاده است. با دکتر حمیدرضا ریاحی پزشک این مرکز و غلام عباس افشار پدر شهید افشار درباره این حرکت خیر چند دقیقه‌ای به گفت‌وگو نشستیم:

آقای افشار چطور شد ایده این حرکت خیر به ذهن شما رسید؟

به خاطر اینکه این ایستگاه از زمان فعالیتش خدمات عام المنفعه به مردم ارائه می‌دهد و از آنجایی که بحث درمان ، در بسیاری از خانواده‌ها ، موضوعی هزینه بر است، به این فکر کردم که می‌توانیم با استقرار پزشک صلواتی ، از این نظر هم مفید باشیم. در حقیقت خواستم یک کار نویی را اینجا انجام بدهم چون چای و شربت و پذیرایی در مناسبت های مختلف و نهار و شام و ...همیشه هست اما دیدم که این کار ، یک حرکت اساسی تر است و منافعش برای مراجعین به اینجا بیشتر است تا یک لیوان شربت .

مردم از طرح شما استقبال کرده‌اند؟

خیلی زیاد. شاید باورتان نشود اما خیلی روزها از صبح می‌آیند اینجا می‌ایستند تا ساعت 10 که پزشک ما بیاید. از همه قشری هم بین شان دیده می‌شود. یعنی همه آنهایی که روز های پنج شنبه به بهشت زهرا تردد دارند می‌توانند در این مرکز به صورت صلواتی ویزیت شوند. چه خانواده شهدا ، چه خانواده‌های دیگر. حتی خیلی از بیماران ما زواری هستند که به زیارت حرم امام خمینی (ره) آمده‌اند.

یعنی خدمات شما شامل حال هرکسی می شود که به پزشک نیاز دارد؟

بله... ما اوائل فکر می‌کردیم که فقط مراجعه کننده ها از قطعه 50 و قطعه های اطراف باشند اما الان می بینیم که افراد زیادی از نقاط مختلف بهشت زهرا به اینجا سر می زنند. حتی کارمندان خود بهشت زهرا که مطلعند اینجا پزشک حضور دارد به ما سر می زنند.

پزشک شما در یک روز چند بیمار را ویزیت می کند؟

میانگین حدود 20 تا 30 بیمار داریم و البته همه ویزیت ها با ثبت مشخصات بیماران ثبت می شود. نکته جالب اینجاست که خیلی ها بیمار ثابت ما هستند و هر هفته برای ویزیت و گرفتن فشار خون و تست قند به ما مراجعه می کنند . حتی خیلی وقت ها شده که یک پنجشنبه به دلیلی نبوده باشیم و همه سراغمان را گرفته باشند.

دعای خیر بیماران بهترین دستمزد است

آقای دکتر ریاحی چند سال است که در این مرکز به طور رایگان به ویزیت بیماران می پردازید؟

حدود 6 سالی می‌شود.

بیمارهایی که اینجا مراجعه می‌کنند، از طیف خاصی هستند؟

اکثرا بیماران ما سن بالایی دارند و به نظر می‌رسد که پدر یا مادری باشند که فرزندشان در بهشت زهرا دفن شده است. معمولا هم برای کنترل فشار خون، تست قند و بیماری های دیگر سراغ ما می‌آیند. برای ما هم فرقی نمی‌کند ، چه نیازمند باشند چه نباشند ما فقط به چشم یک بیمار به آنها نگاه می‌کنیم که در این لحظه برای درمان به ما مراجعه کرده است و سعی می‌کنیم از انجام هیچ کمکی دریغ نکنیم.

تا حالا مورد اورژانسی هم داشتید؟

چند باری پیش آمده که حین مراسم تدفین حال بستگان نزدیک متوفی بد شود، در این مواقع تا رسیدن اورژانس مریض را به مرکز ما می‌آورند. ما رسیدگی های لازم را انجام می‌دهیم و با 115 هم هماهنگ می‌کنیم.

شما با چه انگیزه ای به این کار خیر پیوستید؟

ایده شروع این کار از آقای افشار بود و من هم تقریبا از 6 سال پیش همکاری ام را با ایشان شروع کردم. در این همکاری هم بیشتر بحث عام المنفعه بودن مطرح بود. با خودم گفتم که این همه مشغولیت دارم حالا بین این همه مشغولیت و روزمرگی، وقتی را هم به کار خیر اختصاص بدهیم.

برخورد بیمارها چطور است؟

همگی دعای خیر می‌کنند و مطمئنم که همین دعای خیر بهترین دستمزد است.

چه ساعت هایی خدمات پزشکی صلواتی در این ایستگاه فعال است؟

هر پنج شنبه از ساعت 10:30 صبح تا 1:30 بعداز ظهر.

چه زمانی ایستگاه شلوغ تر است؟

وقتی مناسبت خاصی داریم که مراجعات به بهشت زهرا زیاد است، تعداد بیمارهای ما هم بالا می رود.

مینا مولایی – خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها