رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با نگران کننده دانستن وضعیت آب در کشور گفت:این نگرانی درنتیجه بی تدبیریها و سوءمدیریت در مصرف آب طی سال های گذشته بدست آمده است.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۱۱
بی آبی نتیجه سوءمدیریت در کشور است / هندوانه ، ارزان تر از کشت آن تمام می شود

علی اکبری در گفت وگو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که با ادامه این بحران منابع آب تا 15 سال آینده به اتمام خواهدرسید ؟ افزود:شاید خیلی معقول نباشد که بگوییم با ادامه این روند در 15 سال آینده دیگر آبی نخواهیم داشت زیرا مسلما بشر برای برون رفت از بحران ها حتما راه حل های جدیدی پیدا می کند و نظام هستی مبتنی بر بن بست نیست.اما آنچه مسلم است سوءمدیریت مارا به اینجا کشانده است و منجر به این شده که 95 درصد ذخایر آبهای زیرزمینی خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد:متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بهینه سازی مصرف آب هنوز در کشور نهادینه نشده است.البته مجلس ودولت قدم های خوبی در برنامه پنج ساله ششم توسعه در این زمینه برداشته اند نظیر تشویق هایی که برای کشاورزان و بهره برداران این حوزه پیش بینی شده و همچنین 85 درصد بهای تجهیزات و تاسیسات آبیاری نوین به کشاورزان پرداخت می شود.

اکبری با اشاره به اینکه مسلما علاوه براین اقدامات باید تدابیر دیگری در این حوزه صورت گیرد گفت:یکی از این اقدامات اجرای الگوی کشت است زیرا ممکن است ارزش واقعی تولید یک محصول با لحاظ کردن قیمت بالقوه آب معادل قیمت تمام شده آن نباشد مثلا در تولید یک کیلوگرم هندوانه بیشتر از ارزش ان آب مصرف شود یا درمناطقی کم اب محصولاتی کشت شود که مصرف آب آن بسیار بالا است.لذا مقرون به صرفه نیست چنین کاری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: سالهاست که این نگرانی جدی در زمینه کشت محصولات کشاورزی وجود دارد ولی کاری در این زمینه صورت نگرفته است.هرچند که می توان این بحران را حل کرد اگر اراده ای جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد که در حال حاضر در اغلب نقاط روستایی کشور با کمبود آب روبه رو هستیم ومنابع آبی این مناطق کامل خشک شده اند ودولت ناچار است با صرف هزینه های زیاد آب را از مناطق دوردست به این نقاط برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها