پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره برگزیدگانش را شناخت

یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند

پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره بعد از برپایی چند کارگاه آموزشی در مشهد، شب گذشته در آرامگاه فردوسی نفرات برگزیده خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرد. این درحالی است که شاعران و نویسندگان حاضر در این دوره نکات و پیشنهادات جالبی درباره توجه به شعر و داستان جوان ارائه دادند و رها شدن حمایت از شعر و داستان جوان از سوی نهادهای دولتی، تقریبا موتیف صحبت‌های آنان بود.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵۲
یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند

به گزارش جام‌جم، شب گذشته آرامگاه فردوسی میزبان مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره بود.

در حالی شب گذشته اسامی برگزیدگان اعلام شد که 50 اثر از 48 شاعر و نویسنده جوان، موفق به راهیابی به مرحله نهایی شده بود. این نامزدها به ترتیب در بخش‌های شعر سنتی، ترانه، شعر نو و داستان کوتاه و داستان صد کلمه‌ای معرفی شده بودند.

این رویداد با برگزاری کارگاه‌های داستان و شعر از روز سه‌شنبه در شهر مشهد آغاز به کار کرده بود. در این دوره از مهرواره مسئولان فرهنگی و هنری کشور، اهالی ادبیات و جمعی از شاعران و نویسندگان حضور داشتند.

احیای اشعار نجیب گذشته

حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت در حاشیه این مهرواره به جام‌جم گفت: امروزه بخش زیادی از شعر جوان ما به دنبال انجمن‌ها و محفل‌هایی است که آنها هم دنبال اشعار عریان هستند، یعنی در اشعارشان بیشتر از اصطلاحات آغوش، بوسه و ... استفاده می‌کنند که متاسفانه حاشیه‌هایی را هم به همراه دارد، اما در کنارشان شعر جوانان متعهد و سالم روزگار ما که وقایع روز را بررسی می‌کنند تاثیر خود را برجامعه می‌گذارد. به عنوان مثال در راستای شهادت شهید محسن حججی دیدیم که چه اشعار زیبایی توسط شاعران جوانمان سروده شد.

وی در پاسخ به این‌که چه پیشنهادی در این زمینه به شاعران جوان دارید، بیان کرد: فکر می‌کنم شعر توسط نهادهایی که باید اشعار تازه را تبلیغ کنند، رها شده است. متاسفانه جاهایی هم که به عنوان مراکز فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، بیشتر سرمایه‌گذاری‌شان روی برخی افراد خاص است که با خودشان در ارتباط هستند؛ در نتیجه شاعرانی که دارای اشعار آرمانی‌اند، رها شده‌اند و نمی‌دانم واقعا مشکل کجاست. اگر ما بتوانیم اشعار نجیب گذشته و حتی برخی اشعار عاشقانه خوب گذشته‌مان را تقویت کنیم و مجددا آنها را احیا کنیم، اتفاق خوبی خواهد افتاد. اسرافیلی سپس دیدگاهش را درباره اشعار سفارشی چنین توضیح داد: در حال حاضر در بسیاری از جشنواره‌ها و کنگره‌ها اشعار سفارشی برخی شاعران خودنمایی می‌کند؛در حالی‌که به نظرم این نوع کار برای تمرین و به اصطلاح مشق نوشتن خوب است و اشعار سفارشی تمرینی است که به پرداختن به اصل شعر و شاعرانگی کمک زیادی می‌کند. در مجموع اشعار سفارشی برای پیشرفت خوب هستند،اما بیشتر جوانان ما در این زمینه درجا می‌زنند؛ در حالی که همان‌طور که تاکیدکردم این‌گونه اشعار، تمرینی و مشقی هستند و باید از آنها عبور کرد، مثل خطاطی که سرمشق می‌گیریم و ده صفحه می‌نویسیم تا به ایده آل‌مان برسیم.

برپایی کارگاه شعر و داستان

یکی از برنامه‌های مهرواره برپایی کارگاه‌های آموزشی داستان و شعر بود. براین اساس کارگاه داستان با حضور مجید قیصری، علی‌اصغر عزتی پاک و ساسان ناطق برگزار شد. کارگاه شعر سنتی نیز با حضور حامد عسکری، محمدمهدی سیار و محمدسعید میرزایی دایر شد. همچنین علی داوودی، مجید سعدآبادی و علی محمد مودب در کارگاه شعر نو حضور داشتند.

روند داوری‌ها از زبان یک داور

علی داوودی، از داوران مرحله نخست پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، پویایی و نوجویی را از ویژگی‌های شعر جوان دانست و وضعیت این‌گونه اشعار را در کشورمان خوب توصیف کرد. وی همچنین توصیه کرد نباید برگزاری جشنواره‌هایی مثل شعر و داستان جوان سوره صرفا به ارسال آثار و برگزاری مراسم اختتامیه ختم شوند.

علی داوودی درباره ماهیت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان شعر و داستان جوان سوره که امسال پانزدهمین دوره‌اش را پشت سر گذاشت، توضیح داد: خوشبختانه این دهه، دهه‌ رونق جشنواره‌ها بوده که مسلما اتفاق خوبی است. در مجموع برگزاری یک جشنواره توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی محاسنی دارد که از جمله آنها می‌توان به حمایت بهتر و بیشتر، باز بودن دستشان در برگزاری جشنواره‌ها و کنترل بهتر در بخش اجرا و ... اشاره کرد اما در عین حال برخی محدودیت‌هایی هم در بخش محتوا دارد که اکثر افراد ازاین بخش گریزان هستند و آن ایجاد برخی محدودیت‌هاست.

داور مرحله اول پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در پاسخ به این‌که وضعیت شعر جوان کشور را چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: جوان یعنی نوجویی و جویا که طبیعتا شعر جوان هم همین طور است و پویایی دارد. در مجموع شعر جوان کشورمان خوب است اما در این میان آزمون و خطاهایی هم دارد و به‌رغم همه کاستی‌ها، جای امیدواری برای آینده آن وجود دارد.

برگزیده‌ها

1.‌ بخش داستان کوتاه صد کلمه‌ای:

هیات داوران هیچ اثری را در این بخش شایسته دریافت رتبه ندانستند.

2.‌ بخش داستان کوتاه:

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر یکه‌کوه به کاظم حاجی‌آقایی در بخش داستان کوتاه از خراسان رضوی.

3. بخش ترانه:

برگزیده:‌ لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر مادر به الهه رشیدی از خراسان رضوی.

4. بخش شعر نو (نیمایی آزاد):

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر قزل‌آلا به سید سالار مرتضوی فومنی از گیلان.

5. بخش شعر سنتی:

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای آثار حصار و مهاجر به علی‌رضا محمدعلی‌بیگی از قم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها