جشنواره تولیدات مراکز استانها عرصه ای است برای آفرینش خلاقیت ها و شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز وبوم تا در رقابتی سازنده آثار و دستمایه های هنری خود را درمحک نقد و سنجش داوران قراردهند.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۴۹
بیانیه هیات داوران کمیسیون خبر بیستمین جشنواره مراکز استان ها

به گزارش جام جم آنلاین، هیات داوران کمیسیون خبر با تاکید بر چارچوب های حرفه ای، اصول و سیاست های حاکم بررسانه ملی، اولویت های محتوایی تولید، اثر گذاری پیام و با لحاظ مولفه های بومی _ محلی به بررسی حدود 600 اثر منتخب ارسالی به دبیرخانه جشنواره بیستم پرداخت.

این آثار در سه بخش مکتوب، رادیو و تلویزیون و در ساختارها و قالب های مختلف مورد قضاوت داوران قرار گرفت.

هیات داوران بر این باور است که آثار خبری این دوره از جشنواره متناسب با تحولات رسانه ای و ارتباطاتی روندی رو به رشد داشته و به سطح حرفه ای مطلوب ومخاطب پسندی نزدیکتر شده است.

رقابت فشرده و تنگاتنگ آثار بویژه در بخش تولیدات تلویزیونی واختلاف کم امتیازات داوری برای انتخاب برترین ها خود نوید بخش این تحول است.

اینک تولیدات خبری مراکز استانها باحفظ اصالت های بومی - محلی خود نه تنها پاسخگوی نیازهای مخاطبان استانی است بلکه به لحاظ استانداردهای حرفه ای، قابل عرضه در سطح ملی و شبکه های فراملی است کما اینکه عمده این آثار در یکسال گذشته در بخشهای خبری سراسری پخش شده و مورد اقبال مخاطبان رسانه ملی قرار گرفته است.

از پدیده های قابل توجه در این دوره از جشنواره حضور پررنگ و درخشش مراکزی است که از حداقل امکانات، زیرساختها و نیروی انسانی برخوردارند و این امر بیانگر این حقیقت است که جشنواره توانسته با ایجاد فضای رقابتی، امکان دیده شدن و شکوفایی استعدادهای ناشناخته را فراهم نماید.

استفاده از شیوه های نوین خبر رسانی و روایتگری، نوآوری درساختار، فرم و محتوا، تحول درگویندگی و اجرا‌، بکارگیری تکنیک های تصویر برداری بویژه در مستندهای خبری، حضور بموقع و میدانی در حوادث و رویدادهای مهم، توجه به ضرورتهای رسانه ای در حوزه های انعکاس خدمات نظام درمناطق محروم و مرزی، ترویج سبک زندگی ایرانی -اسلامی، فرهنگ سازی در حوزه ایثار و شهادت و تعمیق باورهای دینی ازجمله نقاط قوت آثارارسالی بوده است.

با این وجود آسیب هایی نیز در برخی آثار بویژه درحوزه رادیو و مکتوب مشهود بود که از آن جمله می توان به شهرت محوری و بی توجهی به سایر ارزش های خبری رایج در کنداکتورهای پخش اخبار، ضعف نگارش و تحقیق در گزارش های مکتوب و کمرنگ بودن تولیدات رادیویی اشاره کرد اگرچه فاصله کم برگزاری دو جشنواره کمک نموده است بخشی از آسیب های جشنواره قبلی در جشنواره بیستم برطرف شود.

هیات داوران کمیسیون خبر اینک ضمن پاسداشت تلاش همه جهادگران عرصه خبر و اطلاع رسانی ، براستمرار آموزش و انتقال دانش و تجربیات به سرمایه های عظیم و جوان این مرز و بوم تاکید می کند.

همچنین با توجه به ظهور و بروز رسانه های نوین بویژه در حوزه فضای مجازی و با توجه به راه اندازی صفحات استانی سایت خبرگزاری صدا وسیما و کانال های تلگرامی همچنان ضرورت توجه به این مقوله بویژه درجشنواره های آتی بیش از پیش احساس می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها