سخنگوی سازمان ثبت واحوال کشور در گفت وگو با جام جم آنلاین:

تعویض شناسنامه الزامی نیست / نحوه بازیابی اطلاعات افراد بعد از حذف شناسنامه

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشوربا اشاره به اینکه در حال حاضرضرورتی برای تعویض شناسنامه وجود ندارد گفت: تنها کارت های ملی که قبل از سال 89 صادر شده است باید تا پایان امسال به کارت هوشمند تبدیل شوند زیرا از سال 97 دیگر فاقد اعتبار هستند.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۳۲
تعویض شناسنامه الزامی نیست / نحوه بازیابی اطلاعات افراد بعد از حذف شناسنامه

سیف الله ابوترابی در گفت وگو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که برخی دفاتر پیشخوان دولت ،مراجعین برای تعویض کارت ملی را ابتدا ملزم به تعویض شناسنامه می کنند،افزود:هیچ الزامی برای تعویض شناسنامه وجود ندارد مگر اینکه شناسنامه مستعمل و یا نیاز به تغییرات داشته باشد .اگر برخی دفاتر پیشخوان چنین پیشنهادی می دهند صرفا برای کسب درآمد بیشتر است وگرنه ما هیچ گونه فراخوانی برای تعویض شناسنامه نداده ایم.

وی تعویض کارت ملی را ضروری دانست و گفت:با هوشمند شدن کارت های ملی دفترخانه های ثبت اسناد تمامی معاملات خود را از طریق این کارت انجام خواهند داد ودیگر نیازی به ارائه مدارک بیشتر نیست. درواقع کارت‌های هوشمند این قابلیت را دارند که بر خلاف کارت‌های ملی، اطلاعات به‌صورت خودکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق ساماندهی الکترونیک احراز ‌شود.

ابوترابی در خصوص حذف شناسنامه نیز اظهارداشت:یکی از شرایط رای دادن در انتخابات داشتن شناسنامه است چنانچه در قانون انتخابات اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد آن وقت شاید دولت به این فکر بیفتد که کارت ملی را جایگزین شناسنامه کند .درحال حاضرفقط به عنوان یک ایده مطرح است برای رسیدن به مرحله عمل نیاز به اصلاح قانون ونظر مجلس است.

وی در پاسخ به این پرسش که درصورت حذف شناسنامه اطلاعاتی مانند ازدواج وطلاق که در صفحات داخلی آن درج شده است چگونه قابل دسترسی خواهد بود افزود: برای حذف شناسنامه ها نیاز به تکمیل پایگاه های سببی و نسبی است .پس از تکمیل این پایگاه ها در هرجایی که نیاز به دریافت اطلاعات درخصوص ازدواج وطلاق و تعداد فرزند باشد می توان از طریق تراشه هایی که برروی کارت ملی نصب شده به اطلاعات پایگاه سببی ونسبی دسترسی یافت .درواقع این اطلاعات از طریق این پایگاه قابل استعلام است.

وی به مثالی دراین زمینه اشاره کرد وگفت :فرض کنیم که زوجی برای اقامت در هتلی اقدام می کنند مسلما برای این کار نیاز به مدرکی دارند تا ازدواجشان را ثابت کنند .با تشکیل پایگاه های سببی ونسبی کارمند هتل از طریق تراشه روی کارت می تواند اطلاعات مورد نظر خود را از این پایگاه دریافت کند.

سخنگوی سازمان ثبت واحوال با اشاره به اینکه حذف شناسنامه به سازوکار جدیدی نیاز دارد افزود: تا این سازوکار فراهم نباشد هیچ اقدامی در این زمینه نمی تواند صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها