ناسا برای انجام نخستین ماموریت آوردن نمونه از مریخ آماده می‌شود. ماموریتی که در آن قرار است کاوشگری رباتیک روی این سیاره فرود بیاید و از اطراف خود مقداری خاک و سنگ مریخ را جمع‌آوری کرده و به زمین بیاورد. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده، در آزمایشگاه‌های پیشرفته زمینی تجزیه و تحلیل می‌شوند و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از مریخ و آنچه بر آن گذشته است، در اختیار دانشمندان قرار دهد.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۰۹
برنامه‌ریزی ناسا برای آوردن نمونه سنگ‌های مریخی به زمین

اما این همه ماجرا نیست. بلکه ماموریت آوردن نمونه از مریخ، بخش مهمی از طرح بزرگ اعزام انسان به سیاره سرخ است. ما در نیم قرن گذشته بیش از 50 کاوشگر راهی مریخ کرده‌ایم و بخوبی می‌دانیم چگونه باید به مریخ سفر کرد. اما هنوز بدرستی نمی‌دانیم چگونه باید از مریخ به زمین برگردیم. به همین علت در قالب ماموریت آوردن نمونه از مریخ، قرار است مهندسان فناوری‌های لازم برای سفر از مریخ به زمین را آزمایش کنند. فناوری‌هایی که برای برنامه اعزام انسان به مریخ بسیار حیاتی هستند. زیرا کاملا مشخص است باید بتوانیم فضانوردانی که به این سیاره می‌فرستیم را به زمین برگردانیم!

سازمان فضایی آمریکا سال‌هاست در حال بررسی چگونگی انجام ماموریت آوردن نمونه از مریخ است. این سازمان بتازگی اعلام کرده تا سال 1399/ 2020 مرحله مطالعاتی این ماموریت را به اتمام می‌رساند و در نظر دارد در سال 1405/ 2026 کاوشگری برای آوردن نمونه از مریخ را به فضا پرتاب کند.

اما تا آن سال ماموریت بسیاری از کاوشگرهای مدارگردی که اکنون به دور مریخ می‌گردند، به پایان می‌رسد. در این سال‌ها معمولا از کاوشگرهای مدارگرد مریخی، علاوه بر انجام ماموریت‌های علمی، به عنوان یک ایستگاه میانی برای روان کردن ارتباطات بین مریخ‌نوردها و زمین استفاده می‌شود. به همین علت ناسا باید در زمان ماموریت آوردن نمونه از مریخ، دست‌کم یک کاوشگر فعال و عملیاتی در مدار مریخ داشته باشد تا بتواند ارتباط بین ربات نمونه‌بردار در سطح مریخ و زمین را تسهیل کند. از طرفی ناسا برای انجام ماموریت آوردن نمونه از مریخ باید مقدماتی را فراهم و برخی فناوری‌های لازم در این خصوص را توسعه داده و بخشی از این ماموریت را تمرین کند. به همین علت مهندسان پیشنهاد کرده‌اند در یکی از ربات‌های سطح‌نوردی که قرار است در سال 1399/ 2020 یا 1401/ 2022 به مریخ پرتاب شود، محموله‌ای بازگشتی تعبیه شود. این محموله قرار نیست به زمین بازگردد؛ بلکه باید بتواند از روی مریخ بلند شده و پس از عبور از جو آن، وارد مدار شود. طی این عملیات مهندسان می‌توانند چگونگی پرتاب یک سامانه از سطح مریخ و ورود آن به مدار را بخوبی بررسی کنند. مهندسان تجربه‌های حاصل از این عملیات را در ماموریتی به کار می‌گیرند که در سال 1405/ 2026 انجام می‌شود.

کارشناسان تخمین می‌زنند ماموریت آوردن نمونه از مریخ، گران‌ترین ماموریت فضایی در این سیاره خواهد بود و بودجه‌ای چند میلیارد دلاری نیاز دارد. تاکنون مریخ‌نورد کیوریاسیتی با 5/2 میلیارد دلار هزینه (حدود 9725میلیارد تومان) گرانقیمت‌ترین ماموریت در سیاره سرخ بوده است.

محمدرضا رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها