سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

میوه های ممنوعه برجام برای آمریکایی ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه برجام مطلقا قابل مذاکره نیست و جمهوری اسلامی ایران امکان الحاق هیچ بندی اعم از موشکی به توافق هسته‌ای را نخواهد داد، گفت: شخص دبیر کل آژانس بهتر می‌داند که تنها در چارچوب برجام می‌تواند به وظایف خود عمل کند.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۳۲
میوه های ممنوعه برجام برای آمریکایی ها

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون جوسازی های روزهای گذشته رییس جمهور ایالات متحده علیه توافق هسته ای اظهار کرد: آمریکایی ها و شرکای صهیونیست آن تمام توان خود را بکار گرفته اند تا برجام را متوقف کرده و هزینه این توقف را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه نگاه مقامات آمریکایی برای ادامه یا توقف برجام ابدا به ما مربوط نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان متوقف شدن برجام نیست از طرفی هم چندان ترسی از عدم اجرای آن نداشته است و اصراری هم به ادامه آن توسط آمریکایی ها نداریم. سخن ما این است که یک توافق بین المللی بین چندین کشور منعقد شده و مقامات واشنگتن باید نسبت به اجرای آن پایبند باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت با اشاره به اجرای دقیق تعهدات هسته ای ایران در برجام خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافق برجام یک بار هزینه صرف کرده است حال دیگر قرار نیست برای توقف آن هم هزینه بپردازد. از این رو ما اعتقاد داریم همه طرف های توافق مکلف به اجرای مفاد برجام هستند.

نقوی حسینی با انتقاد از سیاست های خصمانه کاخ سفید علیه مردم ایران تصریح کرد: از آنجایی که دولتمردان آمریکایی زیاده خواه و جاه طلب هستند، تصمیم ندارند توافق هسته ای را بطور کامل اجرا کنند تا از این طریق منافع ملت ما تامین نشود. به همین دلیل با عناوین و اشکال مختلف واهی بدنبال راهی می گردند تا برجام با شکست مواجه شود و هزینه آن شکست به پای ایران نوشته شود.

وی با تاکید بر این اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار هزینه توقف برجام نخواهد رفت ادامه داد: برخی کشورها مانند آمریکا و فرانسه این ادعا را مطرح کرده اند که بعد از سال 2025 برنامه موشکی ایران هم در توافق هسته ای گنجانده شود اما باید بدانیم که برجام صرفا یک توافق هسته ای است و نه یک توافق موشکی و اساسا قرار هم نیست مباحث دفاعی کشورمان را در بوته مذاکره با دیگران قرار دهیم.

سخنگوی ویژه برجام در مجلس با نگاهی به اظهارات غیر عقلایی مقامات کاخ سفید همچون بازدید از سایت های نظامی ایران، خاطر نشان کرد: ادعاهایی مانند فعالیتهای پنهان هسته ای ایران و مواردی از این دست مدت هاست نخ نما شده است. از طرفی، وقتی در گذشته آمریکایی ها و متحدان صهیونیست آن برای غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما سندسازی کردند، ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از سایت های هسته ای ما بازرسی بعمل آورند. لذا پرونده هسته ای ایران پس از راستی آزمایی های مکرر آژانس به لحاظ حقوقی برای همیشه مسکوت قلمداد می شود.

نقوی حسینی با اشاره به دیگر اهداف دولت ایالات متحده در اجرا نکردن تعهدات خود در برجام، به دیدار اخیر نماینده آمریکا با دبیر کل آژانس پرداخت و افزود: آنها قصد دارند آژانس را تحت فشار قرار دهند تا این نهاد نظارتی سازمان ملل از رویکرد فنی خود در قبال ایران خارج شده و مواضع سیاسی علیه ما اتخاذ کند. این در حالی است تاکنون آژانس طی 8 بیانیه رسمی، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پادمان، پروتکل الحاقی و معاهده بین المللی برجام را مورد تایید قرار داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به فضاسازی رسانه ای و اظهارات موهوم مقامات کاخ سفید، در چارچوب برجام و آنچه با آژانس به توافق رسیده است پایبند بوده و از تنها مرجع راستی آزمایی فعالیت هسته ای در سازمان ملل انتظار دارد، تحت تاثیر فشار سیاسی قدرت ها قرار نگیرد و در مسیر فنی خود همچنان به وظایف خود متعهد باقی بماند.

نقوی حسینی برنامه هسته ای ایران را مطابق با موازین بین المللی و عاری از هرگونه کاربری مشکوک خواند و گفت: ما هیچ فعالیت پنهانی در ساختار هسته ای خود نداریم و اینکه به نقل از آمانو دبیر کل آژانس مطرح کرده اند امکان دسترسی آژانس از هر سایتی اعم از هسته ای و غیر هسته ای در هر زمان وجود دارد؛ نه در متن برجام آمده است و نه مطابق توافقات حاصل میان ایران و 1+ 5 چنین موضوعی مطرح می باشد و اساسا چنین حقی برای کسی وجود ندارد که از مراکز نظامی ایران بازدید بعمل آورد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازدید از سایت های نظامی کشورمان را مطلقا ممنوع دانست و تاکید کرد: چنین مسئله ای ابدا قابل مذاکره هم نیست و در هیچ توافقی کسی حق دادن چنین امکانی به آژانس را نخواهد داشت.

نقوی حسینی در همین زمینه متذکر شد: البته چنانچه نهاد رسمی نظارت بر فعالیت هسته ای ایران مستندات قابل اثباتی دال بر غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما دارد آنگاه می تواند از ما درخواست بازدید کند.

وی افزود: استنادات آژانس باید بر اساس شواهد قابل اثبات بوده و اگر قرار باشد بر مبنای شایعات و گزارشات صهیونیست ها و منافقان باشد به هیچ روی قابل بررسی نخواهد بود. لذا چنانچه آنها مدارکی متقن مبنی بر فعالیت پنهانی هسته ای ایران دارند آن را ارایه دهند تا مورد ارزیابی ما قرار گیرد.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هیچ جا فعالیت پنهانی هسته ای نداشته و از این به بعد هم نخواهد داشت. آنچه امروز ما تحت عنوان برنامه رسمی هسته ای داریم تحت نظارت آژانس بوده و لذا هیچ مرجع واحدی حق بازدید از مراکز نظامی و غیر نظامی ما را ندارد.

وی با مردود خواندن اظهارت آمانو در خصوص دسترسی به مراکز نظامی و غیر نظامی مطابق برجام، بیان داشت: تصور نمی شود که دبیرکل آژانس چنین موضوعی را عینا مطرح کرده باشد و احتمال می رود در این میان نوعی شانتاژ رسانه ای صورت گرفته است. مضاف بر اینکه شخص دبیر کل به خوبی می داند باید مطابق توافق برجام رفتار کند و توافق هم این اجازه را به هیچ کس نمی دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در خاتمه گفت: مجلس بویژه کمیسیون امنیت بر اجرای دقیق برجام اصرار داشته و هرگونه فعالیت باید در همین چارچوب صورت گیرد. باز تاکید می کنیم برجام قابل مذاکره مجدد نیست و طرح مسایلی همچون الحاق بند موشکی به مفاد برجام هم از نظر ما دبه در آوردن و بهانه جویی بشمار می آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها