سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امکان بازدید از سایت های نظامی کشورمان در برجام پیش بینی نشده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۲۲
کمالوندی: بازدید از سایت های نظامی در برجام پیش بینی نشده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ بهروز کمالوندی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نظنز در جمع آنان افزود: در برجام، پادمان و پروتکل الحاقی هیچ صحبتی از دسترسی به سایت های نظامی نشده است و آژانس صرفا بر مواد هسته ای و حسابرسی آن کنترل دارد.

ترجمه اظهارات آمانو درباره بازدید از سایت های هسته ای ایران نادرست است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ترجمه مصاحبه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر مجاز بودن بازدید از سایت های هسته ای کشورمان را نادرست دانست‌ .

بهروز کمالوندی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی سازی نطنز تاکید کرد: نباید در دام طرح های رسانه ای طرف مقابل بیفتیم، بارها دیده شده است که آنان مطالب تحریف شده منتشر می کنند و متاسفانه برخی رسانه های ما بازنشر می دهند درحالی که این کمک به آنها در جا انداختن این مطالب است‌.

وی افزود : این مطلب به نقل از آمانو زمانی منتشر شد که دو دیپلمات رده بالای آژانس اعلام کردند که این نهاد بنا ندارد در پی بازدید از حوزه نظامی ای ایران باشد و امریکا اگر قصد دارد به این بهانه برجام را برهم بزند نباید از آژانس سوء استفاده کند .

کمالوندی گفت : به این علت امریکایی ها برای کنترل این اظهارات مثبت دیپلمات های آژانس، مدعی شدند آمانو خواستار بازرسی از سایت های نظامی ایران شده است .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود : این در حالی است که در برجام ، پادمان و پروتکل الحاقی ، صحبتی از بازرسی از سایت های نظامی نشده است .

وی اضافه کرد : آژانس صرفا بر مواد هسته ای و فرآوری آن کنترل دارد و این نهاد مواد هسته ای و نحوه و مکان استفاده از آن در کشورهای عضو را حسابرسی می کند.

کمالوندی ادامه داد : آژانس همچنین تجهیزات سوخت هسته ای را نیز از نظر آمار کنترل می کند و سراغ سایت های هسته ای نمی رود.

وی تصریح کرد : در برجام نیز چنین بازدیدی پیش بینی نشده است اما امریکایی ها به علت حساسیت ما در ایران این موضوع را مطرح می کنند و بر آن متمرکز شده اند.

کمالوندی همچنین با اشاره به گزارش مثبت آژانس از پایبندی کشورمان به تعهدات هسته ای افزود: امریکایی ها همزمان با انتشار این گزارش آژانس با انتشار این خبر جعلی از طریق آسوشیتدپرس در صدد تحت الشعاع قرار دادن این گزارش برآمدند که می تواند اثر ایران هراسی را از بین ببرد .

وی بر خودداری رسانه ها از بازنشر تحلیل غلط این رسانه امریکایی از اظهارات آمانو تاکید کرد.

کمالوندی همچنین برنامه و صنعت هسته ای را در بخش های مختلف رو به پیشرفت دانست و افزود : حفظ ظرفیت غنی سازی را نباید دست کم بگیریم، یک سوم فعالیت های غیرفعال را در نظر نگیریم، بلکه دو سوم فعالیت های فعال را در نظر بگیریم.

نمایندگان جامعه رسانه ای کشور، نخستین بار از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در "نطنز" دیدن کردند.

نمایندگان بیش از 20 رسانه در قالب تور هسته ای با حضور در این مجتمع از تاسیسات آن به ویژه یونیت های غنی سازی دیدن کردند.

در این بازدید، رئیس و دانشمندان فعال در این مجتمع هسته ای، فرایند غنی سازی و نیز ظرفیت های فعالیت هسته ای در این تاسیسات را تبیین کردند.

مرحله دیگر این تور هسته ای ، حضور در رآکتور تحقیقاتی اراک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها