کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بررسی کرد

چراغ سبز مصر و ترکیه به بشار اسد / دو بازنده بزرگ تحولات جدید در منطقه

در حالی که سیر صعودی تحولات خاورمیانه به نفع سوریه در جریان است،برخی از بازندگان بزرگ منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی خلاف واقع برای توجیه شکست‌های خود مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۳۱
چراغ سبز مصر و ترکیه به بشار اسد / دو بازنده بزرگ تحولات جدید در منطقه

به گزارش جام جم آنلاین، طی چند سال گذشته دولت امارات عربی متحده از هم پیمانان شماره یک عربستان در تجاوز به یمن محسوب می شود و در آخرین اظهار نظر ضد ایرانی هم عبدالله بن زاید آل نهیان ،‌ وزیر خارجه این کشور مدعی دخالت ایران در امور سوریه شده است!

این مقام اماراتی گفته است: ایران و ترکیه با هدف ایجاد هیمنه استعماری جدید، در سوریه مداخله می کنند و همین مسأله دستیابی به راهکار حل بحران این کشور را با چالش مواجه کرده است.

ادعای عجیب بن زاید علیه ایران در شرایطی مطرح می شود که دولت امارات طی سال های گذشته با حمایت غیرمستقیم از تروریسم در سوریه مردم این کشور را به خاک و خون کشیده است.

اما در رابطه با تداوم سیاست های ضد ایرانی مقامات ابوظبی دکتر «سعدالله زارعی» کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: اماراتی ها معمولا کمتر در موضوعات بین المللی اظهار نظر می کنند و شاید در طول پنج سال گذشته بیش از دو سه مورد از این امیرنشین در خصوص تحولات جهانی نکته حایز اهمیتی شنیده نشده است.

وی با بیان اینکه امارات کشور کوچکی است و ظرفیتی برای ایفای نقش در مسایل منطقه ای ندارد، افزود: در واقع مهمترین نقش آفرینی امارات در منطقه تجاوز به سرزمین بی دفاع یمن بوده است که آن هم جز پذیرش تلفات سنگین در یک جنگ فرسایشی دستاورد خاصی نصیب شان نکرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه با بیان اینکه پر واضح است کشوری با چنین وزن سیاسی در خاورمیانه صلاحیت اظهار نظر در مورد دو قدرت منطقه یعنی ایران و ترکیه را ندارد، خاطر نشان کرد: ورود جمهوری اسلامی ایران به پرونده سوریه با درخواست دولت قانونی دمشق بوده است و در یک فرایند جهانی مقبول، مبارزه با تروریسم را تعقیب می کند. لذا شاهد نتیجه برجسته آن یعنی توسعه امنیت در سطح منطقه هستیم.

زارعی در ادامه تصریح کرد: امروز ایران بدون اینکه حتی یک روستا در خاک سوریه در اختیار داشته و یا در شهری پایگاه زده باشد، بطور کاملا هوشمندانه به امنیت مردم سوریه کمک کرده است و توان دولت مرکزی و قانونی این کشور را در مبارزه با تروریسم افزایش داده است. اما باید این سوال را از مقامات اماراتی بپرسیم که تاکنون با چه مجوزی در دو استان حضرموت و شبوه حضور دارند؟ آیا از انصارالله بعنوان دولت قانونی یمن اجازه ورود گرفته اند؟

کارشناس مسایل خاورمیانه با طرح یک سوال که چرا امارات امروز ادعای دخالت ایران در سوریه را مطرح کرده، گفت: این قبیل اظهار نظرها حاکی از اوج ناراحتی جبهه عرب مرتجعی است که آتش جنگ و آشوب را به دامن سوریه و منطقه انداخته اند و با پذیرش شکست های پی در پی تروریست ها چاره ای جز بیان اظهارات سخیف و بی ارزش ندارند.

وی با اشاره به تحولات روزهای اخیر منطقه به نفع محور مقاومت سوریه خاطر نشان کرد: طی دو هفته گذشته پیام های روشنی از ترکیه برای از سرگیری روابط با سوریه به گوش می رسد. از سوی دیگر، پیام صریح اردن برای تجدید مناسبات با دولت سوریه را شاهد هستیم و به موازات آن هم محمد بن سلمان حاکم اصلی عربستان در دیدار با یک هیات معارض سوری گفته است، زمان برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت سپری شده و ما باید بپذیریم این حکومت قابل تغییر نیست.

زارعی با نگاهی به سیر صعودی تحولات منطقه به نفع مقاومت و نمایان تر شدن نقش جمهوری اسلامی ایران در آن افزود: علامت هایی از فعال سازی روابط مصر با دولت اسد دیده می شود که مجموعه این عوامل نشان می دهد ما باید منتظر یک تحول عظیم استراتژیک در سطح منطقه باشیم.

وی در این زمینه تصریح کرد: تحولات پیش رو تنها در به رسمیت شناختن بشار اسد خلاصه نمی شود بلکه یک فضای جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است که بدنبال آن منطق جمهوری اسلامی و منطق جبهه مقاومت مورد تمکین دولتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار می گیرد.

کارشناس مسایل غرب آسیا با انتقاد از مواضع مضحک عربستان و امارات در خصوص ایران در دو دهه اخیر، ابراز داشت: دو متحدی که با هم از پس پرونده یمن برنیامدند، طبیعتا در روند فزاینده تحولات منطقه ای جز بازندگان بزرگ به حساب می آیند. از رو این فریاد آنها از روی عصبانیت و به نیابت از حامیان تروریسم است و چندان جای تعجب ندارد.

زارعی در پایان به نقش ایران در سلسله نشست های آستانه قزاقستان به منظور حل بحران سوریه اشاره کرد و افزود: بند اول مذاکرات آستانه به آتش بس و جایگزینی یک مدل گفتگو طرفین بجای بکارگیری سلاح تاکید دارد و جمهوری اسلامی ایران در تقویت اعضای نشست و نتیجه بخش بودن مذاکرات در بالاترین سطح تاثیر گذار بوده است و اینکه بحث دخالت ایران در سوریه با نیات استعماری از طرف دولتی همچون امارات مطرح می شود به هیچ وجه مورد اعتنا و پذیرش کشورهای منطقه و فرامنطقه قرار نمی گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها