رئیس جمهور در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی:

اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نبود

رئیس جمهور در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی، یکپارچگی ملت و مسوولان را باعث خنثی شدن همه توطئه ها دانست و تاکید کرد: اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نبود.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۷۲
اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نبود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،دکتر حسن روحانی عصر امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: ما باید خدمات را تا جایی که می‌توانیم رقابتی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم چرا که مردم بهتر کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: می‌بینیم بخش کشاورزی که بیشتر به عهده مردم است خیلی راحت‌تر حرکت می‌کند. یا مثلا کدام اداره است که ساعت سه صبح به میدان میوه و تره‌بار برود و پنج صبح میوه در مغازه‌اش باشد؟ این کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد و اگر دولت بخواهد انجام دهد اگر خیلی سحرخیز باشد حداقل هفت صبح این کار را می‌کند. برای این موضوع انواع مثال‌ها را می‌توان زد و حتی در آموزش و پرورش و علوم ما می‌توانیم خدمت را به مردم واگذار کنیم.

روحانی تصریح کرد: سیستم اداری و دولتی ما کهنه‌شده بخش خصوصی بهتر می‌تواند کار کند. در یک سیستم اداری کهنه و فرسوده حتی با یک مدیر قوی کار پیش نمی‌رود. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که هم سیستم اداری متحول شود و هم مدیران و کارمندان بهتری در سراسر کشور به کار بگیریم.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در مدیریت کشور باید جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، بیان کرد: نمی‌شود بگوییم مدیران ارشد کشور اهل یک مذهب هستند پس بقیه چه کنند؟ مگر اینها ملت ایران نیستند؟ پس از آنها مالیات نگیرید و به سربازی نفرستید و وظیفه‌ای برعهده‌شان نگذارید. اگر تکلیفشان مثل بقیه است حقوق‌شان هم باید مثل بقیه باشد.

وی افزود: بگذارید همه کار کنند و اساس شایسته‌سالاری باشد. آیا در حکومت امیرالمومنین و پیامبر اینگونه رفتار می‌شد؟ چطور موقع انتخابات همه را پای صندوق دعوت می‌کنید؟ اگر بناست آنها انتخاب نکنند چرا در انتخابات به آنها می‌گویید تشریف بیاورید؟ اگر ما وحدت، انسجام و یکپارچگی می‌خواهیم باید مبنای ما در مدیریت شایسته‌سالاری باشد نه وابستگی به این جناح و آن جناح.

روحانی در ادامه یادآور شد: گروهی که حاکم می‌شوند برای کل ملت ایران هستند. اگر قرار است یک جناح حاکم باشد و آن یکی به مرخصی برود بهتر است به آنها حقوق بدهیم. چرخش ما در مدیریت بسیار کند است. من برای دولت دوازدهم که می‌خواستم وزیر انتخاب کنم با خیلی‌ها مشورت کردم. هر چه لیست پیش من می‌آمد سنین بالا بود. سن‌های بالای ۶۰ سال و حتی سن ۵۰ خیلی کم پیدا می‌شد. باید پرسید چرا؟ چرا گردش نخبگان ما در جایی متوقف شده است؟

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: من خواهش کردم و به تمام وزرا دستور دادم که هر کدام در این دوره دو جوان که در پرانتز نوشتم بین ۳۰ تا ۴۵ سال در سمت‌های بالا استفاده کنند تا به سمت معاون وزیر برسند که یکی از وزرا گفت پس ما باید خداحافظی کنیم. به هر حال یک روزی باید خداحافظی کنیم و جوان‌ها بیایند پس چرا به جوان‌ها تجربه و آموزش ندهیم اینها نشاط، شور و سلامتی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه باید از خانم‌ها در سمت‌های بالا استفاده کرد، گفت: خانم‌ها از نظر قدرت مدیریت، دانش، فهم و تدبیر بسیار بالا هستند. چون خانم‌ها را در مدیریت بالا نیاوردیم الان مشکل داریم. خانم‌ها توانمند هستند. بگذارید تجربه لازم را به دست بیاورند. اینکه به حضور جوان‌ها، خانم‌ها، اقوام و مذاهب مختلف اصرار می‌کنم در سطح کل دولت و در بخش‌های مختلف کشور است.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تبریک ایام عرفه، روز نیایش، عید قربان و عید غدیر یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و افزود: شهیدان رجایی و باهنر و سایر شهیدانی که در نظام جمهوری اسلامی مسوولیت‌های سنگینی برعهده داشتند جان خود را در راه انجام وظیفه فدا کردند که برای ما حائز اهمیت است. سال ۶۰ سال بسیار سختی بود که بر ملت ما گذشت. البته در سال‌های ۵۸ و ۵۹ مردم ما در برابر سختی‌ها و توطئه‌ها ایستادگی کردند تا نظام جمهوری اسلامی را استقرار بخشیدند.

وی در ادامه یادآور شد: خون شهیدان ما در سایه تجاوز بعثی‌ها و ددمنشی تروریست‌ها در مرکز شهرهای ما از جمله تهران به هم آمیخته که اگر این خون‌ها و ایثارها نبود نه از نظام نه از انقلاب و نه از کشور چیزی باقی نمی‌ماند. اینگونه است که یاد شهید تندگویان را گرامی می‌داریم. در دفاع مقدس کمتر سابقه دارد که فردی در سطح وزیر به جبهه و خط مقدم برود آن هم برای پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی که تخریب و محاصره شده بود. این نشان می‌دهد مردم و مسئولین همه‌جا کنار هم بوده‌اند.

روحانی ادامه داد: فرزندان مردم عالی این سرزمین با نمایندگان و وزرا و اعم جمعه همه خونشان در کنار هم در جبهه‌ها ریخته شد و این عظمت نظام ماست. من در سال ۶۲ در جبهه در دو روز پیاپی فرزندان روسای سه قوه را مشاهده کردم و به خاطر این مساله سجده شکر به جا آوردم. علت اینکه نظام ما در برابر همه توطئه‌ها ایستاد این است که ملت ما یکپارچه کنار هم قرار گرفتند و از همه چیز خود در راه نظام و انقلاب گذشتند.

وی با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر از چهره‌های ممتاز این نظام بودند، خاطرنشان کرد: اخلاق، رفتار و فداکاری آنها به مناسبت‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب در مجلس اول و در سمت‌های اجرایی‌ای که داشتند در جلسات مختلف با شخصیت‌هایی مثل شهید بهشتی و دیگر عزیزان حضور داشتند. اینجا باید یادی کنیم از مرحوم آیت‌الله هاشمی که من هر خاطره‌ای از ذهن می‌گذارم در جلسات مهم، اصلی و تصمیمات اساسی کشور ایشان هم حضور داشتند و در کنار بزرگان، شهدا و مقام معظم رهبری و همه آنها که پیرو راه و خط امام راحل بزرگوار بوده‌اند، حاضر بودند.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی هفته دولت به نام این دو عزیز است یعنی خودمان باید به وظیفه‌مان بیشتر توجه کنیم. رجایی، باهنر، بهشتی و مطهری شدن کار آسانی نیست. ما باید در این هفته از خدا بخواهیم خودمان در درون خودمان و با اراده خودمان بتوانیم راه این عزیزان را ادامه دهیم. مردم با چهره رجایی و باهنر احساس امنیت، آرامش، عدالت و معنویت می‌کردند و پاکی، صداقت، ایثار، فداکاری و پرکاری آنها را می‌دیدند.

وی به ذکر خاطره‌ای از شهید رجایی پرداخت و خاطرنشان کرد: یک شب به همراه مقام معظم رهبری و آقایان هاشمی و بهشتی جلسه‌ای خدمت شهید رجایی داشتیم. آقای رجایی پشت میز در حال انجام کارهای فوری بود تا بعد از آن کنار ما بیاید و روی زمین بنشیند. اما همین‌طور که پشت‌میز داشت می‌نوشت خوابش برد که آقای بهشتی گفت چیزی نگویید و بگذارید اینجا کمی استراحت کند چراکه ۴۸ ساعت است نخوابیده و استراحت نکرده است. این یک حرکت ارزشمند است و به ما نشان می‌دهد ما نباید شب و روز و ساعت بشناسیم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جهادی و انقلابی کار کنیم معنی‌اش این نیست که هشت صبح با کمی تاخیر به سر کار برویم و چهار بعدازظهر برگردیم. از هشت تا چهار برای حقوق و وظیفه است و بیاییم از چهار تا شش هم برای خدا کار کنیم و تا کار هست ما هم کنار میز کارمان بمانیم و تلاش کنیم. هر روز صبح که سرکار می‌آییم دو سه ساعت کار را برای آخرت انجام دهیم. ما تعهد کرده‌ایم و پشت میز خدمت آمده‌ایم و این وظیفه ماست و بابتش حقوق می‌گیریم. اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود ولی وقتی می‌ماند نمی‌تواند بگوید حقوقم کم است.

وی با اشاره به اینکه ما برای ساعت اداری موظف حقوق می‌گیریم، تصریح کرد: اگر یک ثانیه هم کمتر کار کنیم حتما در پیشگاه خدا مسئول هستیم و روز قیامت باید پاسخ بدهیم. آن هم نه به رئیس‌جمهور و وزیر بلکه به بچه‌یتیم‌ها و فقرای کشور چراکه همه ما از بیت‌المال پول می‌گیریم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آنها که مومن به خدا هستند قدرت کنترلی به نام تقوا در باطنشان است و شاید نیاز به نظارت خاصی ندارند. کسی که با خدای خودش است می‌داند دو ناظر از طرف خدا در کنار او هستند و تمام اعمال او را ثبت و ضبط می‌کنند و خود خداوند هم شاهد همه اعمال ماست. خدا، پیامبر و ائمه ناظر بر عمل ما هستند به دو معنی که اول تخلف نکنیم و دوم احساس قدرت کنیم و احساس تنهایی نکنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیستم اداری کشور عنوان کرد: ما از لحاظ سیستم اداری وظیفه نظارت داریم در کشور جمهوری اسلامی طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی امور برنامه، امور بودجه، امور اداری و امور استخدامی تمام کشور مستقیما برعهده رئیس‌جمهور است که از مسوولیت‌های سخت و سنگین رئیس‌جمهور به حساب می‌آید و از طرفی طبق اصل ۱۱۳ مسوولیت سخت اجرای تمام اصول قانون اساسی و ریاست کل اجرا به استثنای آنهایی که قانوناً به عهده رهبری گذاشته شده به عهده رئیس‌جمهور است. این بار سنگینی است و ما باید بپرسیم چه کسی آن را بر دوش ما گذاشته است.

وی با بیان اینکه کشور اذعان ملت است و صاحب کشور ملت بزرگ ایران هستند، گفت: این ملت است که ما را با رای مستقیم و غیرمستقیم خود در سمت‌های مختلف می‌گمارد. رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان، خبرگان، شوراها و غیرمستقیم وزرا تماماً با رای مردم انتخاب می‌شوند. مشروعیت قانونی و ادعا می‌کنیم که حتی مشروعیت شرعی از طریق آرای مردم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خداوند اختیار کار مردم را به خودشان داده و این مردم هستند که آن را واگذار می‌کنند البته بحث ولایت الهی مساله دیگری است که در طول ولایت الناس و ولایت الله قرار دارد. اگر ما خادم مردم نباشد حتما کار ما نامشروع است. شرعیت تمام امور کشور بر مبنای خدمت به مردم است.

روحانی در ادامه تاکید کرد: کارمندان نباید در اجرای امور کشور و خدمت به مردم کاهلی کنند و یا فکر کنند مقام بالاتری از مردم هستند در حالی که هیچ‌کس بالاتر از ملت نیست. ملت به عنوان صاحبان کشور اختیاردار ما هستند و همه دستگاه‌ها حتی دستگاه نظامی مشروعیتشان بر این است که به مردم خدمت کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه مسوولیت سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه به عهده رئیس‌جمهور است که می‌تواند به شخص دیگری تفویض کند، افزود: یکی از دو مسوولیت بسیار مهم، پیچیده و سخت این دو سازمان هستند. اگر پول ما دقیق خرج نمی‌شود و اگر سیستم اداری درست کار نمی‌کند رئیس این دو سازمان مسوول هستند.

وی اضافه کرد: ما باید درست چیدمان انجام دهیم. مردم نباید پشت میز این آقا و آن آقا بهشان توهین شود و یا تحقیر شوند. اگر یک ثانیه وقت مردم به خاطر سیستم غلط ما تلف شود همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم. از طرفی ما باید بدانیم کارمندان ما چه می‌کنند و این نیروی عظیم چطور خدمت‌رسانی می‌کند.

روحانی همچنین تصریح کرد: با وجود دو در و سه چهار قفل چطور مردم می‌توانند به ما برسند و رئیسی بر آنجا نظارت کند. من در اروپا دیدم که رئیس یک شرکت تمام سیستم را با دوربین کنترل می‌کرد ما امروز از این سیستم‌ها عبور کردیم و در دولت الکترونیک در کامپیوتر و حتی موبایل شبانه روز می‌توانند کنترل کنند که کارمندان چقدر کار کرده‌اند. چند پرونده و ارباب‌رجوع داشته‌اند و چرا جواب مثبت یا منفی داده‌اند.

رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه باید سیستم را درست کنیم، تصریح کرد: دولت الکترونیک در کشور سامان پیدا نکند و شفافیت نباشد مشکل خواهیم داشت. حقوق‌های غیرمتعارف به دلیل عدم شفافیت به وجود آمد. همه چیز از جمله حقوق‌ها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید در پیشگاه مردم باشد. ما نباید امضای طلایی داشته باشیم و مردم نباید معطل بمانند.

وی ادامه داد: وقتی نگاه می‌کنیم تمام مشکلات در جایی به سرمایه‌گذاری وابسته می‌شود. ما می‌خواهیم شغل پایه‌دار ایجاد کنیم که آن هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در ایران اگر یک نفر بخواهد سرمایه‌گذاری کند چقدر طول می‌کشد. این مجوزها را چند نفر باید امضا کنند و از کدام اداره به کدام اداره برود. چند ماه باید پشت در محیط زیست، ادارات صنعت و معدن، سازمان سرمایه‌گذاری و غیره بمانند.

روحانی ادامه داد: با آنها که متخصص این امور هستند گفتم که شما را به خدا کاری کنید موانع راه مردم را بردارید تا در آخر چهار سال دولت پیش خدا شرمنده نباشیم. کشورهایی هستند که مجوز کار و فعالیت اقتصادی را در ۴۸ ساعت صادر می‌کنند. ما می‌توانیم ۴۸ روزه صادر کنیم. اشکال در سیستم‌های اداری ماست که ناصحیح و نادرست است. بگذریم که در این میان حقوق شهروندی رعایت می‌شود یا نه. آیا من مسئول همه را به یک چشم می‌بینم یا همشهری، رفیق و یا آنکه برایم منفعت و ضرر دارد برایم فرق دارد. اساس حقوق شهروندی در شفافیت و یکسان دیدن مردم در برابر قانون و مقررات است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: این حقوق شهروندی را که روی آن خیلی زحمت کشیده شد و اعلام و ابلاغ شد دستگاه‌های اجرایی و سیستم اداری باید به خوبی اجرا کنند. من آن را برای تبلیغات ننوشته‌ام. والله بالله حقوق شهروندی را برای انتخابات ننوشته‌ام بلکه برای اینکه مردم احساس امنیت و آرامش کنند به مردم احترام گذاشته شود و قانون اساسی رعایت شود، نوشتم.

روحانی در پایان اظهار کرد: همه وزرا، معاونین، مدیران، قضات و همه نمایندگان و مسوولین در سراسر کشور مسئول هستند ما باید سیستم نظارتی دقیق طراحی کنیم که این کار در دولت الکترونیک به صورت راحت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و باید از اولویت‌ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها