جام‌جم مشکلات انیمیشن‌سازان را بررسی می کند

انیمیشن ایرانی در تاریک روشنای حمایت

گفت‌وگو با شبنم فرشادجو، بازیگر

«گذر موقت» یعنی امیدت را از دست نده

شبنم فرشادجو از سال‌ها پیش وارد حرفه بازیگری شد و برای رسیدن به توانایی‌ها و جایگاه امروزش، مسیری دشوار و پرافت و خیز را طی کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۱۰
«گذر موقت» یعنی امیدت را از دست نده

بازیگری که به رغم بازی‌های خوبش در سینما و تلویزیون، هرگز از خاستگاه اولیه‌اش، تئاتر فاصله نگرفت و تئاتر همیشه انتخاب و اولویت او برای کار هنری بوده و هست.

فیلم‌های سینمایی آخرین بار کی سحر را دیدی؟، عملیات مهدکودک، از تهران تا بهشت و سریال‌های در حاشیه، شاهگوش، شوخی کردم و میوه ممنوعه از جمله آثاری هستند که فرشادجو در آنها ایفای نقش کرده است. گفت‌وگوی زیر به مناسبت اکران فیلم گذر موقت به کارگردانی افشین هاشمی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

شما از جمله بازیگرانی هستید که از تئاتر به حوزه تصویر آمدید، اما در چند سال‌ اخیر در تئاتر خیلی گزیده‌کار شده‌اید. این اتفاق به علت این است که حضور در کارهای تلویزیونی و سینمایی وقت شما را پر کرده یا سطح کیفی کارهای تئاتری پایین آمده و شما سختگیرتر شده‌اید؟

من تقریبا سالی یک یا دو تئاتر کار می‌کنم، نه بیشتر. به این خاطر که کیفیت کارها پایین آمده و در همان کارهایی هم که بازی می‌کنم، کاملا سطح کیفی کار و کارگردان را می‌سنجم، ضمن این که تئاتر وقت گیر است و الان باتوجه به سطح کیفی پایین کارها به نظرم دلیلی ندارد که بخواهم وقت زیادی روی آن بگذارم. حتی اطلاع دارم که خیلی از همکارانم، همین سالی یکی دو کار را هم بازی نمی‌کنند و چند سال یکدفعه یک کار تئاتر قبول می‌کنند. به همین خاطر من نسبت به آنها خیلی پرکارم. از ابتدای امسال هم نمایش هملت به کارگردانی آرش دادگر را بازی کردم و همچنین نمایش دیگری را تمرین کردم که متاسفانه اجرا نشد.

همان‌طور که گفتید، خیلی از همکارانتان چند سال یکدفعه تئاتر بازی می‌کنند. شما چرا خودتان را ملزم می‌بینید هر سال، دست‌کم با یک یا دو کار در تئاتر حضور داشته باشید؟

من از 18 ـ 17 سالگی کارم را با تئاتر شروع کرده‌ام و نمی‌توانم آن را رها کنم. با تمام مشکلاتی که گفتم، هنوز و همیشه اولویتم تئاتر است، به این خاطر که به آن عادت دارم. حتی در آموزشگاه‌های تدریس بازیگری، تئاتر را به سینما ترجیح می‌دهم، چون تئاتر پایه بازیگری است و برایم ارزش بسیاری دارد.

برویم سراغ فیلم گذر موقت، دلیل‌تان برای بازی در نقش خانم پرستار سرخوشی که مثل خیلی از جوان‌های امروز دنبال لحظه‌ای شادی هستند، چه بود؟

من افشین هاشمی (کارگردان فیلم) را سال‌هاست که می‌شناسم. او چندین بار پیشنهاد بازی در تئاتر را به من داده بود که متاسفانه نتوانستم در آنها کار کنم. وقتی پیشنهاد بازی در این فیلم را به من داد از آنجا که خود نمایشنامه را قبلا به کارگردانی مرحوم داوود رشیدی روی صحنه دیده بودم و با گروه این فیلم سینمایی آشنایی داشتم، به نظرم کار جذاب، شریف و آبرومندی آمد .بنابراین بازی در آن را پذیرفتم.

چه ویژگی‌هایی از خود نقش به نظرتان جذاب آمد؟

من و خانم شقایق فراهانی در فیلم گذر موقت، نقش پرستارهایی را بازی می‌کنیم که مانند تمام شخصیت‌های این فیلم (مرد کفاش، زن خیاط و...) تیپ هستند و اصلا اسمی ندارند. البته در نمایشنامه اصلی (منهای دو نوشته ساموئل بنشتریت) که فیلمنامه گذر موقت از آن اقتباس شده این شخصیت‌ها اسم داشتند، اما آقای هاشمی (کارگردان فیلم) تعمدا خواستند از آن کاراکترها صرفا یک کاریکاتور ارائه دهند. در مورد نقش هم باید بگویم خیلی از جوان‌های امروزی ما در صنوف مختلف در طول روز مدام به این فکر می‌کنند که یک جور کارشان را تمام کنند و زودتر به مهمانی یا خوشگذرانی‌شان برسند. حال و هوای این دو پرستار سرخوش فیلم، روی دو پیرمرد بیماری که یک هفته بیشتر از عمرشان باقی نمانده، تاثیر می‌گذارد و آنها تصمیم می‌گیرند، بروند و خوش بگذرانند. این دو پرستار به قول معروف چیپ نیستند. آنها فقط می‌خواهند خوش باشند.

بیشتر سکانس‌های بازیتان مقابل شقایق فراهانی بود. همکاری با ایشان چطور بود؟

شقایق دوست من است و به نظرم خیلی خوب است که آدم با دوستش همبازی شود. کار با شقایق و آقای مسعود کرامتی و اسماعیل محرابی که پیشکسوت ما هستند، بسیار لذتبخش بود.

این فیلم را چقدر به واقعیت‌های روز جامعه نزدیک می‌دانید؟

این فیلم فضایی را با ساز و آواز ساخته. به نظرم ایده پشت این فیلم خیلی خوب است، اما با ریتم آن موافق نیستم. آقای هاشمی در گذر موقت، عامدانه سکانس‌هایی طولانی گرفته که به نظر من اگر خلاصه‌تر می‌شد، بهتر بود.

چرا عامدانه؟

چون می‌خواست فضا و شکل و شمایل فیلم شبیه دهه 60 باشد و تماشاگر را ببرد در آن فضا.

یکی از ویژگی‌های این فیلم تاکید بر اهمیت و جایگاه خانواده در زندگی شخصی انسان‌هاست. شما این نگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خانواده و وجود آن نقش پررنگی در زندگی هر فرد دارد. به‌علاوه امیدی که در لایه‌های فیلم پنهان است و به عنوان مانیفست آخر فیلم به‌شمار می‌آید، از نکات مثبت فیلم است. این که همیشه و در هر مرحله از زندگی، امیدت را از دست ندهی و زندگی ات را زندگی کنی.

فکر می‌کنید در اکران عمومی اســتقبال از «گــذر مـوقت» بــه چه‌صــورت خواهد بود؟

مردم با توقع خنده به دیدن این فیلم می‌آیند، اما با کاری جدی تر مواجه می‌شوند که شاید کمی روی آنها تاثیر بگذارد. به دلیل همان ریتم کندی که در فیلم وجود دارد، شاید در فروش گیشه استقبال مردم کم باشد.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

الان سریال گسل را از شبکه یک در حال پخش دارم.

گویا در فعالیت ورزشی هم حرف‌هایی برای گفتن دارید؟

ورزش از ملزومات زندگی من است. الان هم کاپیتان تیم اسکواش هنرمندان هستم و همزمان تی آر ایکس (TRX) انجام می‌دهم.

ساناز قنبری - سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها