مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر راه حل دیپلماتیک در شبه جزیره کره و الگو گرفتن از برجام برای حل مشکلات تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۴۶
موگرینی: برجام، توافقی بین المللی است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر راه حل دیپلماتیک در شبه جزیره کره و الگو گرفتن از برجام برای حل مشکلات تاکید کرد.

پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا متن اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه افتتاحیه کنفرانس سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل را منتشر کرد.

فدریکا موگرینی گفت: من در کنفراس آسه آن(اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در مانیل بودم که اوضاع در شبه جزیره کره بار دیگر دچار تنش شد. شاید ما از لحاظ جغرافیایی از منطقه اقیانوس آرام فاصله داشته باشیم اما همه کشورهای منطقه شرق آسیا تمایل دارند که اتحادیه اروپا در حل بحران نقش داشته باشد و ما هم آماده این نقش آفرینی هستیم. آنها می دانند که ما همیشه به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم چون ما می دانیم که فکر کردن ، حتی فکر کردن به راه حل نظامی برای اینگونه تنش ها، نه تنها خطرناک است بلکه اصلا مشکل را حل نمی کند.آنها می دانند که ما هر کاری را که بتوانیم انجام می دهیم تا به یک میانجی گری دست یابیم و هدف شبه جزیره عاری از تسلیحات هسته ای را به شیوه ای که قابل راستی آزمایی باشد در ذهن داریم.

وی سپس به ایران اشاره کرد و گفت که اتحادیه اروپا به راه حل چندجانبه اعتقاد دارد.آنها (کشورهای شرق دور) از تخصص ما در بخش عدم اشاعه و به خصوص آنچه که ما از طریق مذاکرات با ایران به آن دست یافتیم، قدردان هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اگر من از شبه جزیره کره به ایران بروم (منظور اینکه به موضوع ایران اشاره کنم) ، توافقنامه با ایران، مسیر را نشان می دهد، مسیر اروپا به سیاست خارجی را نشان می دهد. این توافقنامه(برجام) توافقنامه بین دو کشور نبود. من بارها این جمله را تکرار کردم و برداشت من این است که باید این جمله باز هم در ماههای آینده تکرار شود. این (توافقنامه) تعهدی بود که کل جامعه بین المللی از یک سو و ایران از سوی دیگر آن را متقبل شدند و این تعهد مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت و مرتبا هم توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته است.

موگرینی تصریح کرد: امروز که دو سال از (توافقنامه برجام) می گذرد، پیروی از توافقنامه، فقط مورد تائید یک کشور قرار ندارد بلکه مورد تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی و مورد تائید کمیسیون مشترک قرار دارد، کمیسیونی که من به همراه حمایت قوی هلگا اشمید ریاست آن را برعهده دارم.
ما باید بار دیگر در ماههای آینده حرف های خود را تکرار کنیم چون موضوع امنیت بین المللی مطرح است و موضوع اعتبار توافقنامه های بین المللی مطرح است. من بسیار خشنود شدم که در آغاز ماه جاری میلادی از حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در تهران و در نطق افتتاحیه ریاست جمهوری اش شنیدم که تعهد شخصی اش را به ادامه اجرای سهم ایران از توافقنامه بیان کرد. این چیزی است که در این لحظه بیش از همه چیز برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: پس شرکای ما باید بدانند که می توانند روی ما حساب کنند، آنها می دانند که موضع ما چیست و اهداف راهبردی ما چیست.در این دوره زمانی پرآشوب، اقدام کردن به شیوه راهبردی کار آسانی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها