چرا ماری‌جوانا دومین ماده مخدر مصرفی در ایران است؟

گل‌هایی که زندگی را نابود می‌کنند

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر دیروز در گفت‌وگو با تسنیم از تمهیداتی برای پایش زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از کشت شاه‌دانه و هرگونه ماده ممنوعه خبر داد، بویژه از برنامه‌ ریزی و هماهنگی با پلیس برای به پرواز درآوردن بالگرد بر فراز آسمان و رصد هوایی مزارعی که به بیراهه می‌روند.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۸۲
دام هوایی برای «گل»

موضوع کمی پیچیده است، اصلا گیج‌کننده است چون سخنگوی ستاد کسی است که همیشه و این بار گفته و می‌گوید که کشت شاه‌دانه در حجم وسیع حتی در کوه‌ها وجود ندارد و هرآنچه که هست تولیدات کوچک گلدانی و کشت‌های یواشکی است.

این بخش از گفته‌های افشار را اگر ضمیمه این جملات کنیم که «بیشتر ماری‌جوانای کشور متعلق به محموله‌های خارجی است» و «شاه‌دانه در گلدان‌های خانگی، پاسیوها و آشپزخانه‌ها کاشته می‌شود» آن وقت موضوع پیچیده‌تر هم می‌شود.

شنیدن حرف‌های چند نفر از نمایندگان مجلس، سخنگوی شورای عالی استان‌ها و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یکی از استان‌های مرکزی ایران که همگی در گفت‌وگو با جام‌جم سخن می‌گفتند نیز کمک کرد تا این موضوع پیچیده‌تر شود، کسانی که متفق‌القول بر این باور بودند که در هیچ نقطه‌ای از کشور کشت شاه‌دانه آن‌قدر وسیع و بحرانی نیست که به ورود هوایی پلیس و پرواز بالگردها نیاز باشد.

از ملاحظه‌کاری تا دفاع از روستاییان

مسئولانی که با آنها تماس گرفتیم هر کدام موضوع را از زاویه دید خودشان تحلیل کردند، یکی نگران بود روی حرف مقام بالادست صحبت کند و گفت هرآنچه سخنگوی ستاد گفته حق است، دیگری از خطه‌ای که از آن برآمده دفاع کرد و سعی کرد هر آنچه «انگ» است از آن دور کند و یکی هم نگران خدشه‌دار شدن شرافت روستاییان و مردم ایران بود و گفت که رصد آسمانی کشت شاه‌دانه جایگاه نظام را زیرسوال می‌برد.

این آخری، احد چگینی، سخنگوی شورای عالی استان‌ها بود که در گفت‌وگو با جام‌جم از برنامه ستاد برای رصد هوایی مزارع ممنوعه البته اظهار بی‌خبری کرد ولی به ما اطمینان خاطر داد که در هیچ نقطه‌ای از کشور، کشت شاه‌دانه آنچنان جولان نمی‌دهد که نیازی به بالگرد باشد.

با نمایندگان استان‌هایی که بیشتر از بقیه نقاط درگیر مواد مخدرند و شائبه کشت‌های غیرمجاز در آنها قوی‌تر است نیز صحبت کردیم، اما افضلی، نماینده استان فارس قاطعانه گفت که تا به حال خبری و حتی اشاره‌ای از کشت شاه‌دانه و تولید ماری جوانا در حوزه انتخابیه‌اش نشنیده است. او البته نقبی به گذشته زد و یادمان انداخت که در گذشته در نقاط کوهستانی شیراز خشخاش کشت می‌شده که پس از برخوردهای شدید بساطش جمع شده است.

بیگلری، نماینده استان کردستان در مجلس نیز بر همین مسیر، کلام آغاز کرد و طوری که مو لای درز آن نرود، توضیح داد که نه تنها هیچ گیاه موادمخدری در کردستان کشت نمی‌شود که او حتی گزارشی درباره کشت گلخانه‌ای و خانگی شاه‌دانه نیز نشنیده است.

کرد، از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان هم در گفت‌وگو با ما از واژه «ابدا» زیاد استفاده کرد و مقصودش این بود که در استانی که برآمده از آن است بخصوص خاش که حوزه انتخابیه اوست، کشت شاه‌دانه و تولید ماری جوانا وجود ندارد.

به این ترتیب ما ماندیم و برنامه رصد هوایی مزارع کشت شاه‌دانه و تولید ماری‌جوانا و گل و گراس و چندین اظهارنظر که اصل ماجرا را انکار می‌کرد و البته خبرهای رسمی که تائید می‌کند شاه‌دانه در ایران کشت می‌شود و ماری جوانای وطنی گاه و بی‌گاه پای بساط نشئگی می‌نشیند. این می‌شود سردرگمی، بلاتکلیفی و ابهام.

محال، محال است

هیچ امر محالی محال نیست، پس نمی‌شود قاطعانه گفت شاه‌دانه‌کاران در ایران نیستند، اصلا وقتی خبر می‌رسد معاونت اطلاعات سپاه در ساوجبلاغ مزرعه‌ای را کشف و منهدم کرده
(20 تیر 95)، وقتی معاون دادستان اراک از کشف 9 مزرعه کشت بذر شاه‌دانه خبر می‌دهد (20 آبان 95) یا وقتی خبر می‌رسد سپاه شهرستان ملارد 1050 بوته گیاه شاه‌دانه را منهدم کرده است (24 خرداد 96) دیگر جایی برای دفاع نمی‌ماند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر یکی از استان‌های مرکزی کشور که با ما گفت‌وگو کرد و اصرار داشت نامش مخفی بماند هم حرفش همین بود و می‌گفت گرچه در استان تحت فرمان او مزرعه ممنوعه‌ای وجود ندارد! ولی این به معنی نبود مزارع کشت نیست.

پرویز افشار اما می‌گوید اگر مزارعی هستند انگشت‌شمارند و کشتی اگر هست در پستوهاست، ولی در عین حال وقتی از پرواز بالگردها برای کشف مزارع خبر می‌دهد، یعنی موضوع آنقدرها هم کوچک و کم‌اهمیت نیست.

در حوزه موادمخدر و سیاست‌های موادمخدری کشور البته سردرگم ماندن افکار عمومی میان اظهارات ضد و نقیض بی‌سابقه نیست؛ وضعیتی که محصول اطلاع مسئولان از حقیقت و در عین حال تلاش آنها برای تلطیف فضاست.

با این حال دکتر مرتضی خوشگفتار از کارشناسان حوزه اعتیاد در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید، بنویسید اگر مزرعه‌ای برای کشت شاه‌دانه وجود ندارد و اگر تولیدات، همه خانگی و گلدانی است، چه نیازی به بالگرد است و مگر این پرنده فلزی می‌تواند به زوایای مخفی‌خانه‌ها و گلخانه‌ها سرک بکشد؟

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها