رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا معتقد است که بر اساس مفاد برجام فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند درخواست دسترسی به تاسیسات ایران را داشته باشد و نه هیچ کشور دیگری.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۳۸
آمریکا نمی تواند درخواست بازرسی از تأسیسات ایران را بکند

به گزارش جام جم آنلاین، اظهارات جنجالی هفته گذشته «نیکی هیلی» نمانیده آمریکا در سازمان ملل در خصوص ایران و برجام و همچنین سفر وی به وین برای دیدار با «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرح خواسته‌های نامتعارف نماینده آمریکا از آژانس موجب بوجود آمدن حدس و گمان هایی در خصوص آینده برجام شده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری خود در روز جمعه با خبرنگاران اظهار داشت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به پایگاه های نظامی ایران دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد که بازرسان هسته ای به پایگاه های نظامی ایران دسترسی ندارند و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست از تمام مقامات خود برای اطمینان از پایبندی تهران به توافق هسته ای استفاده کند.

طرح این موارد از سوی هیلی سبب شده تا با توجه به نزدیک بودن زمان اعلام جدید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا، این احتمال قوت بگیرد که آمریکا در حال مقدمه چینی برای خروج از برجام است. در همین رابطه «داریل کیمبال» رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا در گفتگو با مهر اظهار داشت:به رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران هیچ شکی در این وجود ندارد که برجام به موجب اظهارات «ترامپ» تحت فشار سنگین قرار دارد. ترامپ معتقد است که انتقاد از برجام و تهدید برای عدم تائید پایبندی ایران به برجام منافع سیاسی کوتاه مدت وی را تامین می کند. برجام همچنین از سوی تندروها که بدنبال منافع داخلی خود هستند نیز تحت فشار است.

وی افزود: بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور ایالات متحده باید هر ۹۰ روز یکبار تائیدیه ای را در مورد برجام صادر کرده و به کنگره گزارش بدهد. تاریخ بعدی صدور این تائیدیه ۱۵ اکتبر است. اگر ترامپ این تائیدیه و پایبندی ایران به برجام را صادر نکند و یا آنکه دولت آمریکا دلیلی بیابد که به موجب آن بگوید ایران به مفاد برجام پایبند نبوده آنگاه کنگره ایالات متحده به موجب قانون INARA (قانون بازبینی توافق هسته ای ایران) که در سال ۲۰۱۵ تصویب شده می تواند تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را مجددا اعمال کند.

رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا تاکید کرد:اعمال مجدد تحریم های هسته ای بدون وجود مدرکی روشن در خصوص اینکه ایران از برجام تخطی کرده آمریکا را به عنوان برهم زننده برجام معرفی کرده و خطر از هم پاشیدن توافق هسته ای را افزایش می دهد. تحت چنین شرایطی بعید است که متحدان اروپایی آمریکا در اعمال مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران از جمله تحریم های ثانویه که بانک ها و تجار طرف قرارداد با ایران را تحت فشار قرار می دهد با واشنگتن همراهی کنند و دیگر اینکه «گزینه مذاکره مجدد برای رسیدن به توافقی بهتر»، گزینه ای واقع بینانه نیست.

وی افزود:هر چند برجام برای هیچ یک از طرفین تمام آن چیزی که می خواستند نیست اما یک دستاورد تاریخی و یک دستاورد دیپلماتیک برد-برد است که نباید از طرف هیچ یکی از طرفین بویژه برای رسیدن به موفقیت های کوتاه مدت سیاسی نقض یا به دور انداخته شوددر چنین وضعیتی مقامات ایرانی نیز به نوبه خود باید بدون درنگ همکاری کاملی با آژانس و برآورده کردن خواسته های آن برای دسترسی های اضافی داشته باشند تا طرف های دیگر متقاعد شوند که ایران به همکاری با آژانس ادامه داده و چیزی برای پنهان کردن ندارد.

داریل کیمبال گفت: اگر بحثی مشروع در مورد اینکه ایران و یا طرف دیگری در برجام چگونه به برجام پایبند بوده و تعهدات خود در قبال آن را انجام می دهد مطرح است موضوع باید در داخل کمیسیون مشترک برجام حل و فصل شود. کمیسیون مشترک مجمعی متشکل از ۸ عضو است که برای بررسی سوالات مربوط به اجرای برجام و رفع اختلاف نظرها در خصوص آن بوجود آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها