پدیده نامطلوب آسیب‌های اجتماعی در کشور، از اعتیاد و طلاق گرفته تا کودک‌آزاری و خشونت خانوادگی سبب شده تا مسئولان حداقل برای متوقف کردن این آسیب‌ها اقدامات متعددی انجام‌دهند و یکی از این اقدامات تقویت کمی و کیفی اورژانس اجتماعی است که راه‌اندازی آن سال‌ها پیش آغاز شده اما توسعه آن به ورطه فراموشی سپرده شده بود.
کد خبر: ۱۰۶۶۲۴۰
مهار آسیب‌ها با تقویت اورژانس اجتماعی

به گزارش جام‌جم، توجه دوباره و گسترش اورژانس اجتماعی یکی از اقدامات سازمان بهزیستی در یکی دو سال اخیر است که به گفته رئیس این سازمان پس از مطالعه و بررسی اثرگذاری آن در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

آن‌طور که انوشیروان محسنی‌بندپی به جام‌جم می‌گوید امسال قرار است در شهرهای بالای 50 هزار نفر اورژانس اجتماعی مستقر شود. او با بیان این‌که تاکنون 60 اورژانس در کشور راه‌اندازی شده، عنوان می‌کند: قرار بود با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به‌صورت همزمان این اورژانس‌ها افتتاح شوند تا اطلاع‌رسانی هم در این زمینه صورت بگیرد.

او در پاسخ به این‌که مردم تا چه اندازه با اورژانس اجتماعی آشنا هستند، می‌گوید: در مناطقی که اورژانس اجتماعی مستقر است مردم با آن آشنا هستند و 123 را می‌شناسند. او همچنین از رسانه‌ها می‌خواهد در معرفی این مراکز و اورژانس اجتماعی تلاش کنند.

در حالی که پیش از این در مناطقی که دارای جمعیت زیادی بودند این اورژانس مستقر بود، در مناطق محروم و حاشیه‌نشین‌ها خبری از استقرار اورژانس اجتماعی نبود. به گفته محسنی‌بندپی بیش از هفت سال توسعه کمی و کیفی این اورژانس متوقف شده بود.

او درباره مناطق محروم نیز عنوان می‌کند: در 30 شهری که از نظر شاخص‌های اعلام شده توسط مرکز آمار ایران و وزارت کشور شاخصه‌های توسعه‌ای آنها دارای مشکل است مراکز جامع خدمات بهزیستی راه‌اندازی شده است. برای مثال، ده شهر در استان سیستان و بلوچستان، هفت شهر در استان کرمان، دو شهر در استان گلستان در یکی دو ماه اخیر راه‌اندازی شده است.

آمار دقیق، پیش نیاز مقابله با آسیب‌های اجتماعی

اورژانس اجتماعی در تلاش است با بهره‌گیری از تجارب روز دنیا، برای مهار آسیب‌های اجتماعی گام جدی بردارد، اما تا چه اندازه می‌تواند در این زمینه موفق باشد. به باور سلمان خدادادی، رئیس پیشین کمیسیون اجتماعی مجلس مهم‌ترین نکته در ارائه خدمات به کودکان کار از سوی بسیاری از نهادها همچون اورژانس اجتماعی این است که نباید موازی‌کاری در فعالیت این نهادهای مختلف وجود داشته باشد و در این حوزه به متولی واحد نیاز داریم.

به گفته خدادادی، بهزیستی، شهرداری، وزارت کشور و سایر نهادها باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، وحدت رویه داشته باشند تا بتوانیم با وفاق ملی، مشکل آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم. این نماینده مجلس معتقد است برای ارتقای خدمات اورژانس اجتماعی، به داشتن آمار دقیقی از آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم.

او در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، هیچ آمار دقیقی نداریم و به همین دلیل، نیاز است که مثلا آمار دقیقی از کودکان کار داشته باشیم تا بتوانیم با این آسیب اجتماعی، برخورد علمی‌تری داشته باشیم.

این‌که با آسیب‌های اجتماعی، برخورد قهری داشته باشیم، راهکاری است که به گفته خدادادی جواب نمی‌دهد بلکه نیاز داریم جدای از شناسایی آسیب‌های اجتماعی، حمایت بلندمدتی هم از خانواده‌های تحت آسیب اجتماعی، داشته باشیم.

تخصیص 100 میلیارد تومان برای توسعه اورژانس اجتماعی

در برنامه ششم توسعه مقرر شده است که برای شهرهای دارای جمعیت بالای 50هزارنفر اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شود.

آن‌طور که حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی می‌گوید: مجلس شورای اسلامی هم به این منظور صد میلیارد تومان از محل درآمد یارانه‌ها تخصیص داده است که البته 20 درصد آن فعلا محقق شده؛ هر چند هنوز به حساب‌های بهزیستی وارد نشده است. اما با وجود این در اردیبهشت امسال 24 مرکز و در کل تا پایان هفته دولت 45 مرکز از 140مرکز راه‌اندازی شده است.

به گفته اسدبیگی، با بودجه و اعتباراتی که داشتیم این مراکز مناسب‌سازی، تجهیز و راه‌اندازی شده است. این در حالی است که حداقل شش کارشناس مددکار و روان‌شناس جذب هر مرکز می‌شوند. ظاهرا، این نیروها در برخی شهرها جذب شده‌اند و در بیشتر شهرها مراحل گزینش را می‌گذرانند و بزودی همه 140 مرکز نیروهایشان از مرحله مقدمات جذب می‌گذرند و مورد تائید مرکز فوریت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و در این مراکز به کار مشغول می‌شوند.

کمبود نیرو دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف

یک مطالعه که توسط سازمان بهزیستی انجام شده نشان می‌دهد که 80 درصد مردم از وجود مراکز اورژانس اجتماعی بی‌اطلاع هستند. البته به گفته اسدبیگی، کسانی که در معرض آسیب و بحران قرار می‌گیرند از طریق منابعی مختلف مثل نیروی انتظامی،‌ قوه‌ قضاییه، سازمان‌های مردم نهاد از وجود این اورژانس مطلع می‌شوند، همین‌طور از خطوط حمایتی دیگر هم متوجه وجود این مراکز می‌شوند و این خدمات را از این مراکز دریافت می‌کنند اما به باور رئیس این اورژانس، شاید یکی از دلایل عدم اطلاع‌رسانی این باشد که نیروهای اورژانس اجتماعی در مراکز به تعداد کافی نیست: «در صورتی که مردم از این مراکز اطلاع کامل پیدا کنند و به مراکز و خطوط 123 رجوع کنند، شاید توان پاسخگویی به هجوم این تماس‌ها وجود نداشته باشد که این خودش باعث دلسردی و ناامیدی این افراد می‌شود برای همین ما به صورت محدود دست به تبلیغات زده‌ایم.»

کمیل انتظاری - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها