متعاقب آزادسازی بخشی از استان‌های الانبار و نینوا از تسلط گروه‌های تروریستی از جمله داعش که از سال 2014 به بعد شروع شد و همچنین رهایی اخیر شهر موصل از تسلط داعش، افراد این گروه به شهر تلعفر در غرب این شهر گریختند و در آنجا استقرار یافتند.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۶۴
مشارکت حشد الشعبی در عملیات تلعفر ضامن پیروزی سریع

تلعفر از موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ویژه‌ای برخوردار است. این شهر بین موصل و مرزهای شرقی سوریه قرار گرفته و در واقعیت امر از کارکردی به‌عنوان یک کریدور برای نقل و انتقال گروه‌های تروریستی، تجهیزات نظامی و لجستیک بین عراق و سوریه برخوردار است. بیشتر حملات انتحاری در عراق و سوریه از این منطقه نشات گرفته می‌شود.

روز یکشنبه با دستور حیدر العبادی، فرمانده کل قوا و نخست‌وزیر عراق، شروع عملیات برای آزادسازی این شهر از تسلط گروه تروریستی داعش با مشارکت نیروهای حشد الشعبی (داوطلبان بسیج مردمی) و ارتش آغاز شد. نیروی هوایی عراق هم در چند نوبت مواضع داعش را در این شهر هدف قرار داد. تلعفر به لحاظ اهمیت دومین شهر بعد از موصل در استان نینوای عراق محسوب می‌شود و در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار گرفته است. آمریکا هم در نزدیک این شهر پایگاهی نظامی تاسیس کرده است.

با عنایت به مطالب پیش گفته، آزادسازی تلعفر از لحاظ راهبردی و امنیتی پیروزی بزرگ و دستاورد چشمگیر نظامی برای ملت عراق به شمار می‌آید که تاحدودی دست گروه‌های تروریستی را برای انجام حملات انتحاری در سراسر این کشور کوتاه می‌کند. البته حشد الشعبی کنترل مرزهای غربی عراق در محدوده شهر تلعفر در همجواری با شرق سوریه را برای جلوگیری از نقل و انتقال گروه‌های تروریستی به عهده گرفته بود که با آزادی این شهر، این تسلط مستحکم تر خواهد شد.

متاسفانه برخی از کشورهای منطقه با فشار آمریکا به منظور حمایت از گروه‌های تروریستی، مخالف حضور حشدالشعبی و گروه‌های مردمی برای مشارکت در عملیات نظامی تلعفر بودند. آنچه شاهد هستیم این است که ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا به‌رغم شعارهایی که برای مبارزه با تروریسم و داعش بیان می‌کند به جای حمله به خطوط تروریست‌ها،‌ مواضع و محل‌های استقرار ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه را هدف قرار می‌دهند. این عملکرد آمریکا از این امر حکایت دارد که واشنگتن در عمل اراده‌ای برای پاکسازی منطقه از حضور گروه‌های تروریستی ندارد. حشد الشعبی، تجربه حضور موفق در عملیات آزادسازی مناطقی از استان‌های الانبار و همچنین شهرهای بعقوبه و موصل را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در عملیات نظامی تلعفر هم با توجه به تاکتیک‌های نظامی، به نظر می‌رسد ارتش کلاسیک عراق بدون همراهی گروه‌های بسیج مردمی عراق موفقیتی چشمگیر نداشته باشد و حضور حشد الشعبی پیروزی سریع را تضمین خواهد کرد.

دکتر اصغر زارعی

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها