‌بتازگی، سیارکی غول‌پیکر از فاصله 123 هزار کیلومتری زمین عبور کرد و برخلاف انتظار، اخترشناسان تا سه روز پس از قرارگیری این سیارک در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین از وقوع این رویداد کیهانی بی‌اطلاع بودند! این که سیارکی نه‌چندان ریزنقش از مجاورت زمین عبور کرد و هیچ رصدخانه‌ای موفق به ردیابی این سیارک نشد، نشان می‌دهد زمین هنوز از برخورد اجرام فضایی در امان نیست.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۷۷
آزمایش توان ناسا در دفاع از زمین
چنانچه این مهمان ناخوانده به جو زمین وارد می‌شد، می‌توانست به انفجاری شدیدتر از شهاب‌سنگی که چند سال پیش در چلیابینسک روسیه سقوط کرد، منجر شود. اما این روزها، پژوهشگران ناسا پروژه‌ای را در دست اقدام دارند که شناسایی زودهنگام و پیش‌بینی عبور اجرام فضایی از مجاورت زمین را تسهیل خواهد کرد.

در این پروژه، کارایی سامانه دفاعی ناسا در زمان عبور سیارکی که پیش‌بینی شده است در بیستم مهر از مجاورت زمین گذر می‌کند، به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. این سیارک که تی‌سی 4 (TC4) نامگذاری شده است، فقط ده متر عرض دارد و خطری برای ساکنان زمین نخواهد داشت. سیارک نام‌برده نخستین‌بار سال 1391/ 2012 رصد شد و فقط یک هفته در میدان‌ دید تلسکوپ‌ها قرار داشت. از این‌رو، اخترشناسان هنوز نمی‌دانند فاصله عبوری این سیارک از مجاورت زمین دقیقا چقدر است. برمبنای مشاهدات موجود، دورترین فاصله عبوری این سیارک از سطح زمین حدود 275 هزار کیلومتر و نزدیک‌ترین فاصله حدود 7000 کیلومتر خواهد بود. چنانچه تی‌سی4، همان‌طور که احتمال می‌رود، در فاصله نزدیک از مجاورت زمین عبور کند، در میدان دید تلسکوپ‌های سامانه دفاعی ناسا واقع خواهد شد و پژوهشگران می‌توانند دقت ابزارهای در دسترس را در ردیابی مسیر عبوری این سیارک بسنجند.

در زمان عبور تی‌سی4، ناسا همچنین قصد دارد مدار گردشی این سیارک را به‌وسیله یک فضاپیمای دفاعی جابه‌جا کند. این فضاپیما از قابلیت ضربه‌گیری حرکتی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود مدار گردشی جرم نشانه‌رفته را تغییر دهد.

چنانچه مدار گردشی یک سیارک با زمین تداخل پیدا کند، پیش‌بینی محل برخورد می‌تواند جان عده‌ زیادی از ساکنان زمین را نجات دهد. بنابراین اطلاع از مدار گردشی سیارک‌ها کافی نیست، بلکه اخترشناسان در تلاشند بتوانند مسیر عبوری سیارک‌ها را نیز با دقت بالا تخمین بزنند تا درصورت پیش‌بینی احتمال برخورد با زمین، تعیین مختصات جغرافیایی محل برخورد امکانپذیر باشد. درحال حاضر، اخترشناسان با اطلاع از مدار گردشی تی‌سی4 اطمینان دارند که حتی در عبور از فاصله نزدیک خطری برای ساکنان زمین به‌همراه نخواهد داشت. با این‌حال، مسیر عبوری این سیارک هنوز کاملا مشخص نیست و به همین سبب، این رویداد کیهانی فرصت مناسبی است تا دانشمندان ناسا و سایر پژوهشگاه‌های تحقیقات فضایی بتوانند دقت اندازه‌گیری سامانه‌های دفاعی خود را محک بزنند، زیرا شناسایی و ردیابی مسیر عبوری سیارک‌ها تنها راهکار نجات ساکنان زمین از برخوردهای فاجعه‌بار است.

منبع : mnn.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها