حقمان را بگیریم

همه چیز درباره مهریه

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۶۳۴۳۴
نکته‌ای درباره ازدواج موقت

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

تخریب عمدی اموال

تخریب عمدی اموال متعلق به اشخاص دیگر، هر چند ارزش پولی کمی داشته باشد، مجازات
شش ماه تا 3 سال حبس در پی دارد.

نکته‌ای درباره ازدواج موقت

چنانچه در عقد موقت زوجه باردار شود؛ زوج ملزم به ثبت واقعه ازدواج موقت و اخذ شناسنامه برای فرزند مشترک است، اما بعد از انقضای مدت صیغه طرفین ملزم به تمدید مدت آن نیستند؛ ولی هریک وظایف قانونی خود را در قبال فرزند مشترک از قبیل حضانت، نفقه و وراثت دارند.

رانندگی در مستی

برای رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی مبلغ چهار میلیون ریال جریمه با 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 20 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و همچنین توقیف خودرو و ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه و ارجاع به مراجع قضایی پیش‌بینی شده است.

نکته‌ای مهم در معامله املاک

زمانی که خریدار هنوز کل بهای معامله را پرداخت نکرده برای جلوگیری از اقدام به فروش ملک به دیگری بهتر است در قرارداد عبارت ذیل درج شود: حق انتقال مورد معامله و حقوق این قرارداد تحت هر عنوانی کلا یا جزئا به شخص ثالث تا تسویه کل ثمن و بهای معامله از خریدار سلب شد و هر گاه بدون پرداخت کل بها چنین انتقالی صورت گیرد، فروشنده مختار است به اعلام فسخ قرارداد که طی اظهارنامه به طرف دیگر به عمل می‌آید و نیز حق دریافت خسارات برای وی محفوظ است.

چک وکالتی

در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد، صادرکننده چک و صاحب امضا متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجراییه و حکم ضرر و زیان براساس تضامن علیه هر دو نفر صادر می‌شود.

واگذاری چک به شخص ثالث

اگر چک به هر دلیلی به شخص ثالث واگذار و ایشان اقدام به دریافت گواهینامه عدم پرداخت نماید، می‌تواند با درج عبارت ذیل ظهر چک کلیه حق و حقوق خود را به دارنده اصلی یا ضامن منتقل نماید؛ شایان ذکر است دارنده تنها حق مطالبه حقوق خود را از طریق دادگاه حقوقی صالح دارد: اینجانب... فرزند... شماره شناسنامه... شماره ملی... متولد... صادره... کلیه حق و حقوق خود را نسبت به این چک به آقای... فرزند... شماره ملی... واگذار نمودم و دیگر هیچ گونه حق و ادعایی نسبت به آن نداشته و نخواهم داشت.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها