کانادا، کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده است. این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گسترده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۱۵
مسلمانان کانادا؛ جامعه پویا و جوان
بخش زیادی از خاک کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است. حکومت کانادا دارای پارلمانی فدرال و یک پادشاهی مشروطه است. این کشور سال 1982، استقلال خود را از بریتانیای کبیر اعلام کرد. زبان‌های رسمی این کشور فرانسوی و انگلیسی است. جمعیت کانادا بیش از 35 میلیون نفر است که از این میان بیش از یک میلیون مسلمان از قومیت‌های گوناگون و عمدتا مهاجر در کانادا زندگی می‌کنند. 61 درصد از جمعیت مسلمانان در اونتاریو ساکن‌اند.

اولین مهاجران مسلمان: اولین بار در سرشماری سال 1871 وجود 13 مهاجر مسلمان از اروپا گزارش شد. تعداد بسیاری از اهالی بوسنی پیش از جنگ جهانی اول وارد خاک کانادا شدند. اولین سازمان مربوط به مسلمانان سال 1934 در رجاینا تاسیس شد. این سازمان نیز توسط مسلمانان لبنانی اداره می‌شد. بعدها در سال 1938، اولین مسجد مسلمانان در ادمونتون ساخته شد. در این زمان جمعیت مسلمانان کانادا به حدود 700 نفر رسیده بود. این مسجد اکنون بخشی از موزه پارک فورت ادمونتون است. تعداد مسلمانان نسبت به دیگر ادیان به سرعت در حال افزایش است. درضمن مسلمانان کانادا نسبت به سایر ادیان در رده سنی جوان‌تر با میانگین سنی 1/28 سال قرار دارند.

نقاط مشترک: از آنجا که مسلمانان کانادا از کشورهای مختلف آمده‌اند، هریک رسم و رسومات کشور خود را دارند و دوست دارند با اجرای آن سنن، هویت خود را حفظ کنند، اما به علت این که آیین همه آنها اسلام است، نقاط مشترک بسیاری با یکدیگر دارند و با استفاده از همین نقاط مشترک، جامعه‌ای بسیار قوی و موثر تشکیل داده‌اند. آنها در حالی که به فرهنگ آباء و اجدادی‌شان اهمیت می‌دهند، اما آموزه‌های دینی‌شان را هرگز فراموش نمی‌کنند. به همین دلیل کوچک‌ترین اختلافی میان مسلمانان اقوام مختلف در کانادا وجود ندارد. از طرفی مسلمانان کانادا، خود را با محیط زندگی‌شان کاملا وفق داده و کنار کانادایی‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و کانادا را به عنوان کشور خود پذیرفته‌اند.

عشق به یادگیری:‌ مسلمانان امروز کانادا که بیشترشان جوان هستند، پر از انگیزه یادگیری هستند. مردان و زنان بسیاری هستند که در دانشگاه‌ها تحصیل و به مدارج عالی شغلی دست پیدا کرده‌اند. در بررسی‌ها مشخص شده مهاجران مسلمان کانادا نزدیک به
دو برابر از دیگر مهاجران کانادا تحصیلات عالیه دارند. 5/1 درصد از مسلمانان کانادا موفق به دریافت دکتری در رشته‌های مختلف تحصیلی شده‌اند.

مکانی برای هدایت: مساجد و سازمان‌های اسلامی متعددی در کانادا مشغول فعالیت هستند و البته روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود. مسلمانان، مراسم عبادی و گردهمایی‌های خود را در این مکان‌ها انجام می‌دهند. جوانان مسلمان، اگرچه با کمک والدین و کتاب مقدس قرآن، تعالیم اسلامی را می‌آموزند، اما در مساجد و انجمن‌های اسلامی با بهره‌گیری از دانش علمای تحصیلکرده اسلام، اصول مذهب خود را بدرستی یاد می‌گیرند. یکی از این مساجد که علاوه بر آموزش مسلمانان جوان به تبلیغ دین اسلام می‌پردازد، مسجد بیت‌النور است که بیش از 3000 نفر از مسلمانان به آن رفت و آمد دارند.

منبع: thecanadianencyclopedia.ca

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها